Hål i plaströr

erraboy
Prima virke

Hål i plaströr

Inlägg av erraboy »

Tjena

Märkte i dag när jag fyllde på pellets att plaströret som sitter från skruven ner till brännaren hade smällt en del och det var ett hål i den. Kollade närmare och visst tusan var röret på väg att gå helt sönder.. kom svart rök ut när jag kollade .

Är detta något som ska hända ? eller ska det kunan bli så varmt upp i kröken på brännaren så den smälter plaströret ?

Finns det något annat man kan använda istället kanske ??
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Hål i plaströr

Inlägg av brattne »

Slangen är en del av säkerhetskonstruktion. Du har säkert fått hängning av pellets i brännarröret och/överfyllning i brännaren vilket är tecken på att nåt är galet. Hade överhettningstermostaten på röret även löst ut? Har du nyligen bytt pellets som kan ha orsakat det så reklamera.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Erraboy:

Om du fyller i din profil med brännartyp och panna så är det lättare för alla att ge svar på dina frågor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

brattne skrev:Slangen är en del av säkerhetskonstruktion. Du har säkert fått hängning av pellets i brännarröret och/överfyllning i brännaren vilket är tecken på att nåt är galet. Hade överhettningstermostaten på röret även löst ut? Har du nyligen bytt pellets som kan ha orsakat det så reklamera.

Nix överhettningen hade inte löst ut.
Var dock stop i kröken för 6-7 veckor sedan men har inte märkt av något konstigt sedan dess.
Och samma märke "Neova" pellets som vanligt.

Dock är ju kröken på brännaren riktigt varm men det antar jag den ska vara....
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nej! Fallröret på brännaren skall inte bli varmt. Jag har en mycket trång panna och kör ändå brännaren för fulla segel, men röret känns kallt - alltså mindre än 30 grader varmt. Känns röret varmt, bör du kolla varför. Hur ser det ut i röret in till skorstenen? Är det ansamling av flygaska där? Om ja, bör det rengöras. Kolla eftereldytan på pannan, rengör om nödvändigt. Ekonomisota konvektionstuberna och rengör turbulatorerna. Kolla brännaren så att alla lufthål/luftslitsar är rena och öppna. Detta har alltså inte med brännarens inställningar att göra så mycket, men mer hur svårt pannan har för att sparka ut avgaserna efter att de gjort det de skall - avge värme. Det är skälet till att jag tjatar om rengörning eftersom min personliga erfarenhet säger mig att när värmen börjar bege sig mot fallröret, så är det därför att det är minsta motståndets väg - trots att det är konstruerat för att inte vara det. Ergo måste det vara stockningar i rökkanalerna. Så tänker jag - om någon undrar 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Får ta en titt på detta till helgen då för att själva stål röret som går ut från brännaren är ju varm inte så du bränner dig men runt 60 + skulle jag tippa på.

Och klämringen som håller fast fallröret är ju ochså varm.

och det gamla fallröret gick av precis där röret möter stålkanten från brännaren.

kan faktiskt inte minnas att den var varm när vi köpet huset och började elda.
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Är pannan välsotad. Är dragbegränsaren rätt inställd och går brännaren på en lämplig effekt?

Också i en Effecta pelletspanna kanske full effekt 20 kW på brännaren är lite för mycket.
Svart rök får inte komma ur fallröret utan där ska luften dra in när man eldar.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Här är inställningarna TS och jag kom överens under köldknäppen:
erraboy skrev:Ok har ändrat enligt följande nu

Läge 1 motsvarar nu 10 Kwh

Läge 2 motsvara nu 13 Kwh

Läge 3 motsvarar nu 16 Kwh

Hur vet jag nu vad som passar till vilken utomhus temp?
för brännaren kör samma program hela tiden tills jag ändrar den
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Brännaren går på läge 2 i detta fallet 13 Kwh

Välsotad var den i November....

Om dragbegränsaren är rätt inställd elelr inte har jag inte en susning om

Dock måste ju den svarta röken kommit ifrån att plasten smälte och inte ifrån brännaren.
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Tjena igen

Hur f... Ekonomisotar jag konvektionstuberna och rengör turbulatorerna på pannan då ??

För som det är nu på 13 kwh så blir röret på brännaren varmare än vad jag kan hålla handen på så det är ju inte bra....

röret in till skorstenen ...Om det är ansamling av flygaska där hur ska jag göra rent det på bästa sätt???

Bilder på rigg

http://i.imgbox.com/aczwM54a.jpg
http://i.imgbox.com/aci0X3a8.jpg
http://i.imgbox.com/adb2PnKX.jpg
http://i.imgbox.com/adjYDlDY.jpg
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du börjar uppifrån.På dragbegränsaren står det 10,15.20.25 eller nått i den stilen ,sitter ett hack som den aktuella siffran ska peka mot.Uppe på pannan sitter en skydds plåt som du lyfter bort,under den sitter en sot lucka som du också tar bort.Då ser du antingen en massa sot eller turbolatorer.På vissa modeller sitter en elmotor som drar dessa turbolatorer upp och ner.Där ska du först kolla så det inte är tätt.Tubrören rengöres med sotviska som följde med pannan.Kolla sen så brännaren är ren,även fläkten.Sen när du sätter tillbaka allt så ska du känna att det drar i pelletsröret,sen när du startar och brännaren är i fullgång så ska det även dra i fallröret,om du får tendens till bakvärme så kolla effekten inte står för högt ställd,eller att dragbegränsaren står för lågt,10hp kanske får höjas.Sen ser du till att det finns luft in till pannrummet.Givetvis med stängd pannrums dörr. Sotet i stosen kan du suga upp med grovisen,Testa med ett blad av gårdagens tidning och tänd på,det ska dra i väg!
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

Luft till pannrummet finns i form av ett självdrags hål det är allt.

Och ja det finns en el motor under sotluckan som ser jävligt jobbigt ut att ta bort...
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det ungefär som i den här filmen?

http://effecta.se/index.php?option=com_ ... 27&lang=sv
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hål genom väggen finns alltså,Check! Lyft motorn en bit upp ,så pass att du ser att det inte är tätt där röken ska ut.Sen kan du kolla draget i stosen med ett papper.Om det är ok så kolla att motorn funkar,sitter en knapp på pannan som man kan trycka på,då ska det rassla till i turbolatorerna.Testa och återkom.
erraboy
Prima virke

Inlägg av erraboy »

ja dom rasslar till när jag startar den på knappen
och drag i stosen är det.

lufter jag på plåten så finsn det vad som ser ut som toppen på en motor med en elsladd till sig som sitter fast
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Skriv svar