Självspelande-piano på PX21

Skriv svar
Lager
Stor entusiast!

Självspelande-piano på PX21

Inlägg av Lager »

Jaha då var man äntligen med brännare nu då.

Har fått min PX21 installerad med 2.3m skruv och 400l förråd.
I fallschaktet satte installatören in "bromsplattan", och denna plingar som värsta dörrklockan för varje pellets... Detta gick dock att lösa om jag vred in den mot fallröret. 8)

Dock stötte jag ett annat problem, då min skruv kommer "från sidan" så var jag tvungen att vrida fallröret 90grader, detta innebar att många pellets missade "bromsplattan" och flög med rasande fart rakt igenom brännaren och ner på botten av panna där de förblir oförbrända.
Efter lite pulande med att "bygga" nya "bromsplattor" fick jag lite stop på pelletsens framfart. :idea:

Men min fundering, ska det vara så "illa" att pelletsen studsar rakt igenom brännaren eller har jag för mycket luftblås eller liknande!? Är det någon som haft liknande problem och lyckats åtgärda det? :evil:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
vms7
Späd planta

Inlägg av vms7 »

Har samma problem med min PX21 i Focus Eko-20.

Har vridit mitt fallrör 45 grader och satte dit "pelletsbroms". Eftersom jag har en tittfönster i brännarluckan så kan jag se när pellets trillar ut ur brännaren. Min erfarenhet är att de flesta pellets trillar ur röret under startdosfasen, ju mindre startdos, ju mindre urtrillade pellets. Minskar man startdosen till 3dl + pelletsbroms så blir det väldigt få pellets som trillar ur..
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Jo, jag drog ner startdosen lite och det blev bättre, jag minskade även matningen överlag. Så det har blivit bättre.

Största förbättringen var att sätta pelletsbromsen så att den var mot pannan (trots vridningen på röret). Plus en extra hemmasnickrad broms.

Tittlucka? Är det glas eller en vanlig lucka?, praktiskt! :D
vms7
Späd planta

Inlägg av vms7 »

Lager skrev:Jo, jag drog ner startdosen lite och det blev bättre, jag minskade även matningen överlag. Så det har blivit bättre.

Största förbättringen var att sätta pelletsbromsen så att den var mot pannan (trots vridningen på röret). Plus en extra hemmasnickrad broms.

Tittlucka? Är det glas eller en vanlig lucka?, praktiskt! :D
Var satte du denna extra broms?

Tittluckan är i glas, funkar också bra som sotindikator - mängden sot på glaset efter en natt med justerade värden indikerar hur bra/dåligt min senaste intrimning funkade.

Just nu har kört en 4 dagar utan något nytt sot på glaset :) Ser ut som nyputsad :)
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Ascii art.... :oops: Men kort beskrivet så sätter jag en extra likadan på motsatt sida lite högre upp så att det blir en "zick-zack-labyrint" på vägen in i brännröret.
Röret är rakt i denna bild då det är vridet 90grader åt sidan.

Kod: Markera allt

|   |
       |   |
Egen   |\  |
       |  /| Std
       |   |
       |   |
      \      \=========
       \    
        \ 
         \
          =============
Skriv svar