Bergvärme vs. Pellets.
Re: Bergvärme vs. Pellets.
Hej!
Jag gav 57 lax för Kompletten inkl. ventilkombo, shuntventil och styrning, skorstens-stos, tigex, asksug, Exp.kärl 25L. Fick en grovis och sotviskor etc på köpet oxo. Tydligen ska det vara 5 års garanti.
Förråd etc beror ju mycket på hur händig man är själv och hur huset ser ut. Mitt förråd kostade rätt mycket eftersom jag samtidigt rev ett gammalt kök i garaget och isolerade en vägg etc etc.
mvh
Jag gav 57 lax för Kompletten inkl. ventilkombo, shuntventil och styrning, skorstens-stos, tigex, asksug, Exp.kärl 25L. Fick en grovis och sotviskor etc på köpet oxo. Tydligen ska det vara 5 års garanti.
Förråd etc beror ju mycket på hur händig man är själv och hur huset ser ut. Mitt förråd kostade rätt mycket eftersom jag samtidigt rev ett gammalt kök i garaget och isolerade en vägg etc etc.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter snarare som det är brännaren som bara är dålig, Jag kör mot acktank o anser inte att det är dåligt med 500 l som värms vid varje start utan skulle snarare vilja haft 1000 l acktank som varit ordentligt isolerad.. Tanken laddas då den är 45° i toppen på tanken o laddas till 80° så brännaren går 2-4 tim sedan står den 2-6 tim innan nästa start (underhållsglöd hela vintern).. På sommaren kallstart då man bara gör vv o då går brännaren 2 tim varannat dygn..JensH skrev:Själv är jag uppe i cirka 30 driftstopp denna vinter med min px-21.
Problemet för mig är att förra ägaren inte "orkade" investera i ett system som var anpassat efter huset. Eftersom den gamla acktanken hade vvb och elpatron inbyggd (från vedtiden) så införskaffades billigast möjliga pelletspanna utan vvb och elpatron, och dessutom en panna som bör (måste?) köras mot acktank.
Problemet är att huset är ganska litet och ekonomin att köra på detta sättet, att konstant värma upp 700 liter vatten, är bara dumt.
Så jag står inför ett vägskäl. Jag har en ny panna som måste köras oekonomiskt med en dåligt fungerande brännare som jag inte står ut med längre. Vill jag fortsätta med pellets så bör jag alltså investera i ett helt nytt system med en bättre brännare och en panna som inte behöver köras mot acktank. Alternativt en ny brännnare och en ny acktank som är mindre och betydligt ekonomiskare. Detta blir ju oavsett en saftig investering.
Det andra alternativet är att gå ifrån pellets och skaffa berg/jord/luft-vatten. Det blir nog berg.
Hade jag haft en bra brännare eller en panna som gått att köra utan acktank så hade jag förmodligen investerat i befintligt system. Men nu blir det ju nyinvestering oavsett vad jag ska satsa på. Så de 40-60k ett vettigt pelletssystem skulle kosta bakar jag in i en bergvärmeanläggning istället...
SKÄMTAR NI när det skrivs om överföringsavgifter på elen?
Betalar 9 öre/kWh hos skellefteå kraft men tyvär har dom höjt fasta avgiften till 4008:-/år för 16A

Har för mej att de kostade 3300:- för 3 år sedan sen 3500 o i fjol 3700
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Näe, det är nog inget skämt.... Vi i södra delen har fått högre och högre överförningsavgifter allt eftersom elköparna väljer andra elförsäljare än den nätleverantör som man måste anlita. Har inte min aktuella överförningskostnad i huvudet men skall kolla när jag kommer hem.
Du förbrukar nog för lite så skellefteåkraft ger dig låg överförningsavgift men tar igen det på den fasta kostnaden som man inte kan "snåla" på.......
Du förbrukar nog för lite så skellefteåkraft ger dig låg överförningsavgift men tar igen det på den fasta kostnaden som man inte kan "snåla" på.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Samtidigt har det skrikits en hel del om att elledningar ska grävas ner i södra Sverige, det i kombination med några stormar kommer på räkningarna nu.
EDIT: Stavning
EDIT: Stavning
Senast redigerad av danei den mån 18 feb, 2013 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Jag betalar 18,8 öre + moms i överföringsavgift och abonnemangsavgift på 2384kr/år+moms.16A säkring.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
10,65 öre inklusive moms i överföring och 2727:- årsavgift 16 A
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Visst är bergvärme bra men jag tycker att du ganska billigt kan få till ditt nuvarande system så det blir bra också.
Sälj 700 liters tanken för 2000. Finns många "vedeldare" av den typ som brukar skriva på forumet "byggahus" som letar efter riktigt gamla grejor till sina ändå äldre pannor och kombipannor.
Sälj KMP PX21 för 4500
Köp en plattvärmeväxlare (tappvattenautomat) till din nuvarande panna på 205 liter för 3000 eller ta en begagnad plattis från någon skrotad oljepanna.
Köp och installera själv en modern BioBjörn brännare för 19000 i din panna.
Kostar dig alltså 15500 + kostnad för den rördragning du inte vill göra själv.
Då har du ett vettigt pelletssystem. Elpatron borde gå att eftermontera i pannan.
Sälj 700 liters tanken för 2000. Finns många "vedeldare" av den typ som brukar skriva på forumet "byggahus" som letar efter riktigt gamla grejor till sina ändå äldre pannor och kombipannor.
Sälj KMP PX21 för 4500
Köp en plattvärmeväxlare (tappvattenautomat) till din nuvarande panna på 205 liter för 3000 eller ta en begagnad plattis från någon skrotad oljepanna.
Köp och installera själv en modern BioBjörn brännare för 19000 i din panna.
Kostar dig alltså 15500 + kostnad för den rördragning du inte vill göra själv.
Då har du ett vettigt pelletssystem. Elpatron borde gå att eftermontera i pannan.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Man kan konstatera att skillnaden i prismodell för elen kan vara det som förändrar kalkylen pellets vs. bergvärme. Som i mitt fall.
Jag gick från fast kost på över 3500 SEK med elpanna per år till 450 SEK per år nu med pellets.
Skillnaderna i landet är annars principiellt ganska upprörande tycker jag.
mvh
Jag gick från fast kost på över 3500 SEK med elpanna per år till 450 SEK per år nu med pellets.
Skillnaderna i landet är annars principiellt ganska upprörande tycker jag.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jag skulle inte önska min värsta fiende min px-21 så den kommer jag backa över med bilen...
Sedan tror jag inte jag får något för mina acktankar så låt oss säga 25000-30000 med en Biobjörn, mindre acktank och rördragning. Till detta måste jag ha en elpatron. För att få lite vett i vattenframledningen bör jag även installera i någon sorts shuntstyrning så förmodligen slutnota en bit över 30000.
Bergvärmeinstallationen håller sakta men säkert på att bli en jordvärmeinstallation så då landar jag under 100k totalt. Det pratas dock vääldigt olika huruvida återställningen efter grävningen blir... Ska man behöva lasta dit 5 flak matjord efter så kan man ju lika gärna borra...
Dessutom kanske någon vill köpa hela min pelletskonkarrong med panna, brännare, skruv, förråd, acktankar, cirkpumpar, shunt och restpellets för kanske 10000, så då blir slutnotan kanske under 90k för jordvärme.
Sedan tror jag inte jag får något för mina acktankar så låt oss säga 25000-30000 med en Biobjörn, mindre acktank och rördragning. Till detta måste jag ha en elpatron. För att få lite vett i vattenframledningen bör jag även installera i någon sorts shuntstyrning så förmodligen slutnota en bit över 30000.
Bergvärmeinstallationen håller sakta men säkert på att bli en jordvärmeinstallation så då landar jag under 100k totalt. Det pratas dock vääldigt olika huruvida återställningen efter grävningen blir... Ska man behöva lasta dit 5 flak matjord efter så kan man ju lika gärna borra...
Dessutom kanske någon vill köpa hela min pelletskonkarrong med panna, brännare, skruv, förråd, acktankar, cirkpumpar, shunt och restpellets för kanske 10000, så då blir slutnotan kanske under 90k för jordvärme.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Vad ska du med en mindre acktank till. En plattvärmeväxlare på din nuvarande panna på samma sätt som Nibe City, CTC 1100 och VB Star ger bra med varmvatten. Din panna har 205 liter och CTC 1100 till exempel har bara 125 liter.
Underskatta inte gammelgubbarnas budvilja när det gäller acktank!
Shuntstyrning behöver du inte till pelletseldning om du har termostater på elementen.
Underskatta inte gammelgubbarnas budvilja när det gäller acktank!

Shuntstyrning behöver du inte till pelletseldning om du har termostater på elementen.
Alltså jag är inte så insatt i det här med volymförstorare och varmvattenberedare och dyl. Men det står ju klart och tydligt på dessa Effectapannor att de är gjorda för att köra mot acktank. Funkar en sådan där plattvärmeväxlare likadant? Fungerar den som en vvb eller vad?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nää de är samma som då jag förbrukade 3300 kWh/år som nu ca 12000, även en granne som har direktel med 33000 kWh/år har samma överföringsavgift.. Ok dom har höjt den nu vid nyår från 8,9-9 öre/kWhRoli skrev:

De är den fasta som ökat med ca 300:-/år
Jag har ju bara skeåkraft som nätleverantör annars vindkraft o de går via umeåenergi..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja plattvärmeväxlare är kanske det bästa sättet att få varmvatten ur en pelletspanna. Den fungerar enligt motströmsprincipen. När varmvatten tappas startas en pump som driver varmvatten från pannan genom växlaren i motsatt riktning. Nu är koppar så dyr att man brukar sätta plattvärmeväxlare (tappvattenautomat) också på acktankar för det blir inte dyrare än en lång kopparslinga.
De tre pannor jag nämnde är just pannor utan varmvattenslinga men innanför frontplåten sitter en pump och en plattvärmeväxlare för varmvattnet.
En panna på 40-60 liter behöver tank (volymförstorare). Men har din panna redan 205 liter är acktank bara dumt och ökar förlusterna.
De tre pannor jag nämnde är just pannor utan varmvattenslinga men innanför frontplåten sitter en pump och en plattvärmeväxlare för varmvattnet.
En panna på 40-60 liter behöver tank (volymförstorare). Men har din panna redan 205 liter är acktank bara dumt och ökar förlusterna.
Jaha. Googlade runt lite och det finns bedrövligt massa storlekar. Vilken storlek skulle passa mitt system? Fanns ju allt mellan 20-400kW.
Det enda jag har funderat på att komplettera mitt system med är en Janfire, det verkar som att ingen människa någonsin haft problem med det märket. Det verkar vara världens mest solida produkt...
Nehe! Nu har jag ju bestämt mig för ett sotlöst liv, nu ska du inte lyckas lura tillbaka mig på det spåret.
Jord-/bergvärme får det bli!
Det enda jag har funderat på att komplettera mitt system med är en Janfire, det verkar som att ingen människa någonsin haft problem med det märket. Det verkar vara världens mest solida produkt...
Nehe! Nu har jag ju bestämt mig för ett sotlöst liv, nu ska du inte lyckas lura tillbaka mig på det spåret.
Jord-/bergvärme får det bli!
Med 16A får man ut 11kW, det bör räcka för att hålla ett hus varmt. Med en effektvakt kan man utan vidare ha 16A huvudsäkring även med elvärme.Jakob skrev: Jag gick från fast kost på över 3500 SEK med elpanna per år till 450 SEK per år nu med pellets.