Tips/erfarenheter på pelletspanna & ackumulatortank?

kbking
Fröträd

Inlägg av kbking »

Tack för länkarna!

Antar att det inte är så enkelt som jag tänkte. En stor stötesten blir förmodligen att hitta någon som är kunnig och dessutom villig att göra installationen. För de flesta tjänar nog en bra peng på grejorna också skulle jag tro.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Mikael i Tidaholm
Frö

Re:

Inlägg av Mikael i Tidaholm »

stepside skrev:thermia bionett,varför näms inte den av forumgudarna? den verkar vara mycket lik en biomatic fast mindre och biomatic är ju mycket bra då tydligen.

Min och ett par andras Bionett från -05 var ren katastrof.
Brännaren funkade kass. Vi fick nya brännare efter ett envetet gnäll.
De fick in en thermia 15D med ett utflyttat brännarfäste.
Det var som natt och dag. Om Bionetts orginalbrännare inte utvecklats:
-Undvik. Annars funkar det bra mot ack. tank med solslinga.
Skulle bara vilja få styrningen mot tanken omprogrammerad.
Finns lite finlir att göra där.
Thermia Bionett-panna med Thermia Bequem 15D brännare.
Detta lilla paket laddar en 700 liters Ack. tank från Viessmann.
Sommartid Laddas Tanken utav Viessmann Solrör 2x20
Sköna underhållsfria månader.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tips/erfarenhter på pelletspanna & ackumulatortank?

Inlägg av André »

Gammal tråd men Bionetens brännare är ombyggd nu, Men har man inte redan en bra acktank så blir det för dyr anläggning annars :cry:
Skulle annars kunna tänka mej en bionet om den haft inbyggd elpatron o sedan köra med liggande beredare under taket o ta värmen direkt från pannan, Självcirkulation upp till beredaren..
Brännaren justerad så min effekten är 5 kW o låg på 8,5 kW samt hög på 12 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
istvan
Späd planta

Inlägg av istvan »

Tjena alla pilleeldare, har prexis inhandlat en sprillans ny panna, valen var många
men det blev en BLACK STAR med separat 320L förråd + all den utrustning som finns
typ lamda och interface och tryckluftrensning.
Den landar i morgon framför ytterdörren, ska bli intressant att riva av plasten.
Snackade med vvsexperten igår och fick en del tips samt köpte en vvb på 140L då detta var helt ok till den pannan, samt lite kopplingar å rör så vi kan mixa lite.
Rörjoklaren kommer i veckan å kollar på prylarna sen blir det inkoppling.

God natt å sov gott i pelletsvärmen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad skall du med en VVB till? Är det inte en ackumulatortank som du menar och skall ha??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag var på väg att fråga om du tänkte koppla in den på "danskt" eller "svenskt" vis, men struntade i det eftersom du ju har köpt en varmvattenberedare så det besvarar ju frågan. Rolis fråga visar att det "danska" sättet nog är ganska okänt häromkring. Danskarna pratar inte om "laddpanna" överhuvudtaget. De kör sin lilla panna direkt mot huset , ibland tom med rumsgivare som stänger av brännaren då det inte behövs värme. Sedan har de en separat varmvattenberedare som laddas satsvis då det behövs. Brännarens effekt moduleras enligt behovet. Bara som information alltså, att det finns andra sätt att göra det på. Jag tar ingen ställning till vad som är bättre eller sämre och själv har jag en "normal svensk, fast den är finsk, panna...."

Gratulerar till köpet, pannan har jag ju ingen erfarenhet av men brännaren är jag helnöjd med. Är det den nya pannan med automatsotning?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det var ju också en variant.

Satsvis, innebär det att pannan också laddar VVB:n som då borde vara vattenmantlad och mera åt en acktank till funktionen eller är det "två-hål-i-väggen" laddning på den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det rekommenderade inkopplingssättet är med en trevägsventil som styr om flödet till beredaren. Sen kan ju varmvattenburken vara en liten acktank med varmvattenslinga, eller en varmvattenberedare med laddslinga. Skillnaden mot det här i trakten "normala" sättet är ju att värmen till huset tas direkt från pannan och inte via tanken/beredaren. För en bra komfort behövs nog modulerande effekt i brännaren då, men det innebär ju ändå att man kör ut pannans temperatur direkt till elementen.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
istvan
Späd planta

Inlägg av istvan »

Tjena..tjena.
Pannan står fortfarande i garaget då min"rörpulare" är tveksam till hur man ska koppla in den.
Han sa: "jag har fan aldrig sett en sån jävla panna eller brännare med såå mycket elektronik och
så många inställningar"
Så där står jag idag, inte kul men hoppas på att någon här är lite klurig.
Med lite hjälp på vägen så ska vi fixa det.Jag lovar att fixa bilder och ge en bra analys av
hur det funkar när den är igång.
Det är en Black Star med allt lull !! och en vvb med slinga+patron från vvs-experten (rekommenderad av dom)
Fråga...ska man ladda vvb:n med pump?.

Finns det någon som kan rita eller länka till ett kopplingschema som man kan använda?
MVH isse
Blomkvist
Prima virke

Inlägg av Blomkvist »

Någon som har en CTC 1100 Family och ackumulatortank? Skulle det bli lönsamt eller är det bortkastade pengar.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

De som har en CTC1100 eldar i allmänhet pellets i den för att den var installerad i huset med olja. Till en oljepanna finns det ingen anledning att ha tank. Så jag tror att kombinationen CTC1100 och tank är väldigt ovanlig.
manna
Gallringsobjekt

Inlägg av manna »

jag åker med en pelletseldad 1100 mot acktank och sol funkar kalas.
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Istvan: Inkopplingsschema finns ju in manualen, http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20v ... nglish.pdf

Någon speciell orsak ifall du inte vill koppla enligt manualen? Enligt den ska VVB'n laddas med cirkulationspumpen, styrningen kopplar om en trevägsventil för antingen laddning av vvb eller värme till huset. Jag kan nog svara på frågor om själva brännaren sedan då det blir aktuellt att starta den.

Mer förslag här: http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hur går det med inkopplingen Istvan? Såg att du ställde samma fråga på det danska forumet nu så antagligen inte så bra, men varför försvann du från forumet om du fortfarande behöver hjälp? Du kanske borde starta en ny tråd, fast du har nog rätt i att kunskapen om blackstar är låg i Sverige.
Användarens profilbild
ekogren.se
Frö
Kontakt:

Inlägg av ekogren.se »

ackum.tank är alltid bra till uppvärmningsystem om du är intresserad att spara pellets kostnader och förlänga pannans livslängd, eller kopla solsystem.
Värme, för en skönare känsle!
Skriv svar