Fråga om Renblåsningstid

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersA
Prima virke

Fråga om Renblåsningstid

Inlägg av AndersA »

Hej
Håller på att sätta mig in Janfire Flex A eftersom jag funderar på att skaffa en.
En fråga som dyker upp är fläkttid vid start och stopp av brännaren.
Jag har förtått att den blåser 10 min före första start om man inte aktivt väljer bort det.
Men det framgår inte i manualen tycker jag hur mycekt eftergångstiden är när den stannar eller om den blåser före vid varje start? Dvs då den inte underhållseldar utan startar med elspiral.

jag hoppas att den inte blåser 10 min före varje start.

Någon som kan upplysa en okunnig+

Mvh///AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fråga om Renblåsningstid

Inlägg av Icecap »

Den kan blåsa upp till 30 minuter innan en kallstart!

Men det beror på en del saker. Se det såhär: om en startdos är matat i och den precis har tänd - och då försvinner strömmen...

När strömmen återkommer har brännaren ingen aning om huruvida det har gått 3 sekunder eller 3 dygn, alltså är det säkra att den blåser på till det är bergsäkert att OM det var eld har den verkligen brunnit ut.

Sedan tar en kallstart 10 minuter innan den går i full drift.

Men om strömmen inte har varit bruten ska brännaren bara starta som vanligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Tack
Men starta som vanligt vad gör den då? Blåser den före eller efteråt under normal drift?
Alltså under normala driftbetingelser:
Förblås innan startprocessen börjar hur lång tid?
Efterblås för att släcka ner under hur lång tid?

////AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att det ska stå i manualerna. Jag har inte den detaljvetande om Flex-A och jag undrar vilken betydelse det har för dig?

Efterblåstiden är runt 45-60 sekunder, kanske mer men på NH'n är det beroende på effekt mellan 30 och 60 sekunder.

Jag tror inte att det finns en "förblåstid" på en Flex-A förutom under vissa förhållanden, t.ex. utlöst flamvakt vid underhållseldning och efter strömavbrott. Men jag är inte säker på exakt hur det står till med det, återigen är manualerna en bra grej.
Är inte PK!
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Tack Icecap
Min farhåga var att den blåste 10 min vid "varje" normal start. Jag har lusläst manualen och det är lite tvetydigt där.
Eftersom det inte tycks vara fallet så är jag nöjd, lutar åt en dylik.

tack för hjälpen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kan lova dig att om brännaren renblåsar innan en start är det inte för skoj skull. Det kan mycket väl vara för att rensa bort aska, alltså en "tryckluftrensning" utan tryckluft och kompressor.

Men ska du skaffa en Flex-A vill jag rekommendera att du skaffar en Flex-A2 eller uppgradera den till A2. Det är inte viktigt som sådan men A2-styrningen har lite fler funktioner och en begagnad Flex-A med trasig styrning men OK mekanik är ganska säkert billigare än en med fungerande styrning - om man hittar en.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

På sidan 15 i installationsanvisningarna för FlexA kan man se att en kallstart föregås av en så kallad förblåstid på 10 minuter då fläkten för säkerhets skull går på högvarv (samma fläkteffekt som vid 18kW-läget), vilket en kall vinterdag tyvärr kyler ner pannan en del. Alltså innebär detta att alla starter av brännaren använder minst 10 minuters förblåsningstid. Efter denna börjar uppstarten som pågår under 13 minuter, men redan efter ca 9 minuter håller matning och fläkt på att balansera in sig på en effekt kring 15kW som den håller under resten av uppstarten varefter den övergår till vald effekt.

Efterblåstiden för min FlexA med den gamla Boxen vill jag minnas ligger kring 2 ½ minut som jag tycker är i kortaste laget, och jag skulle tro att den är av samma längd på den nya Boxen.

Förblåstiden är definitivt inte ställbar och går således inte heller att välja bort, och detta gäller med största sannolikhet även för efterblåstiden. Enda sättet att undkomma den långa förblåsningstidens nedkylning är att köra i underhållsläget.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och i Flex-A2 styrningen är underhållseldning en automatisk funktion.

Sedan är det inte blåsningen som kylar speciellt mycket, det är brist på start som är boven. Precis som vissa brännare medger en fördröjd start för att ge större termostathysteres kommer denna renblåsningstid att fungera på detta vis, är det ett problem är lösningen så enkel som att skruva upp termostaten en aning.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Mitt svar riktade sig till AndersA angående hans farhågor om för- och efterblåstider, vilka tydligt framgår av de tre sista raderna i hans ursprungliga startfråga för tråden där han skriver följande:

”Men det framgår inte i manualen tycker jag hur mycket eftergångstiden är när den stannar eller om den blåser före vid varje start? Dvs då den inte underhållseldar utan startar med elspiral.
jag hoppas att den inte blåser 10 min före varje start”.

På min pannvattentermometer kan jag tydligt iaktta hur temperaturen sjunker flera grader under de 10 minuter som förblåsningen med max fläktvarv pågår, en sänkning som knappast kan kallas försumbar. Sänkningen under resten av själva startsekvensen är däremot betydligt beskedligare då det i denna inte förekommer mycket blåsning under de första 7 minuterna innan brännaren har tänt.
Jag är fullständigt insatt i varför man har förblåsning. För min panna innebär detta att man drar ut mer än 15 m3 pannrumsluft som ersätts med kall uteluft och sänker såväl pannrumstemperaturen som pannvattentemperaturen. En femtedel vore med god marginal nog för att vädra ut brännbara gaser och att blåsa ut de lösa resterna av aska från brännarkoppen. Det hade i mitt tycke varit betydligt bättre att öka efterbåsningstiden med någon minut så att kvarvarande pellets hade hunnit brinna upp.

Själv kör jag tillsvidare med den gamla boxen eftersom den nya boxen trots sin mycket enklare hantering av inställningar ännu saknar de möjligheter som jag skulle önska. I övrigt är FlexA:n en mycket enkel, robust och lättservad brännare med hyfsade reservdelspriser som i min ägo varit mycket driftsäker. Enda felet beroende på brännaren hittills, har varit en utebliven start, p.g.a. en utbränd elspiral.
TMV E20 + Janfire Flex A
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Det var mycket om din panna sjunker med flera grader av renblåsningen innan start. Min panna märks det inte nåt på temperaturmässigt.. Sen kan jag tycka att det skulle räcka med 5 min blåstid. Men brännaren funkar väldigt bra och är väldigt enkel att sköta ,aska ur .
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Skulle kunna tänka mig att orsaken till att din pannas temperatur ej sjunker märkbart, kan bero på att
den inblåsta luften i huvudsak värms upp av den i keramiken lagrade värmen innan den fortsätter ut i konvektionskanalen, vilket då inte kommer att påverka pannvattentemperaturen särskilt mycket.
Rätt utförd keramik skulle kanske även kunna medverka till en fullständigare förbränning genom en längre genomströmningstid vid hög temperatur.
TMV E20 + Janfire Flex A
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Ja det kan ju vara så. Keramiken blir ju väldigt varm även när man eldar med pellets även om inte glöden är direkt på som vid ved eldning. Sen har jag ju egengjorda turbulatorer av plåt som jag vridit som skruvar,kan ju säga att dom bromsar ju endel oxå. Sen rymmer ju själva pannan 380 liter så det kan oxå göra sitt. Kan inte din pannmodell :oops: :oops:
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Min panna är ursprungligen tänkt för olje- eller gasbrännare, har en vattenvolym på 225 liter inkl. beredare och kunde kompletteras med 2 elpatroner på max 3kW vardera. Den kunde även levereras med rost och liten asklåda för vedeldning. Dess konvektionskanal är rektangulär med måtten 235 x 62 mm så den är tyvärr inte så enkel att förse med turbolator. Den salufördes senare, med något modifierad asklåda och baffelplåt, av Nibe som E20P avsedd för eldning med pellets. Min saknar helt asklåda, så med sitt lilla askutrymme är den långt ifrån den mest ideala panna man kan ha, men den fungerar bra ihop med FlexA:n. Brukar aska ur efter ca 300 kg körda.
TMV E20 + Janfire Flex A
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Brukar rulla ut min flex-a varje vecka och knacka ur rostert. Behöver ju inte saka ur så ofta,ja har ju ett jätteutrymme under brännaren. Sen har jag ju liggande rör i min panna med egengjorda turbolatorer,blir ju en del aska i dom nedre tuberna efter en veckas eldning med pellets. Men är lättsotad denna pannan bara att öppna en lucka på framsida o sota när brännaren ändå är borta :D :D
Skriv svar