Är lite nyfiken på hur stor årsförbrukning av pellets folk har.
Fick hem fyra pallar Såbipellets i dag och undrar lite hur länge man kan vänta sej att det ska räcka....
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
De beror som Joachim A skriver om de blir en varga vinter som de spås ska bli.. Men de vekar gå ca 5 ton hos mej senaste året (om inte nov blir kall som f-n) med nya anläggningen o ca 1,8 ton mindre mot året före..
Har förbrukat ca 4400 kg senaste 11 mån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Aug 2004 - Juli 2005
5555 kg. (Eldar pellets året om).
1½ plan, med källare, byggt 1950, boyta 105 m², biyta ca 80 m². (Inte speciellt välisolerat)
Huset finns på i Skåne. (Förbrukade tidigare 3,4 m³ olja/år).
Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Jag har inte kört slut på oljan ännu, men vad tror ni jag kommer ha för förbrukning med min pellets brännare?
Gör idag av med ca 1,7m3 olja.
1½-plans hus med källare, ca 90m2 + källaren 60m2.
Comet + Viking bio
Tanken var att jag skulle köra med el under sommarperioden. Vad är normalt med Kwh för Maj-okt?
Tja... nånstans mellan 3-4 ton kanske, blir väl max 7000:- per år skulle jag tro i en snabb beräkning - om du kör med pellets året om. Oljan skulle nog gå runt 17-18 000:-
El under sommarperioden är bekvämt, skulle tro att det går ungefär jämt upp som om du skulle köra med pellets. Kanske lite billigare med pellets om det blir en kall trist sommar. Och man är lite frusen av sig
Jag har inte kört slut på oljan ännu, men vad tror ni jag kommer ha för förbrukning med min pellets brännare?
Gör idag av med ca 1,7m3 olja.
1½-plans hus med källare, ca 90m2 + källaren 60m2.
Comet + Viking bio
Tanken var att jag skulle köra med el under sommarperioden. Vad är normalt med Kwh för Maj-okt?
Micke
1,7 m3 kör du olja hela året då?? om de är de så blir de 3,6 ton pellets men ska du köra el i 4-5 mån så bör du klara dej med ca 3 ton pellets..
El för endast vv ca 8 kW/dygn hade Roli men de är i acktank som har mindre förluster än en panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Även lite elpatron på sommaren dom dagar inte solen räcker till.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
[quote="Danneman"]Är lite nyfiken på hur stor årsförbrukning av pellets folk har.
Fick hem fyra pallar Såbipellets i dag och undrar lite hur länge man kan vänta sej att det ska räcka.... [/quote]
Hej! Själv värmer jag en 140 kvm sutterrängvilla byggd -81 med 6,5 ton Statolipellets per år. Kör mot acc-tank men värmer varmvattnet med el under sommaren (maj-aug). När jag rapporterar in elmätarställningen kan jag bara konstatera att månadsförbrukninen av el är lägre under vintern (sept-april) än under sommaren. Skööönt.
Hej!
Jag förbrukade ca 6 ton under mitt första år med pelletseldning.Hoppas dock på en viss minskning nästa år pga att mr pellets har trimmat in och uppdaterat brännaren. Det gjorde ialla fall stor skillnad på "sommar" förbrukningen, från ca 8 kg till typ 4 kg. Han minskade även ner effekten pga onödigt varma rökgaser. Måste även tilläga att det känns jävligt bra nu när oljan drar mot 10 lakan. Anläggningen betalar sig lätt på 1,5 år.
MVH Ulf.
[quote="Ulf"]Hej!
Jag förbrukade ca 6 ton under mitt första år med pelletseldning.Hoppas dock på en viss minskning nästa år pga att mr pellets har trimmat in och uppdaterat brännaren. Det gjorde ialla fall stor skillnad på "sommar" förbrukningen, från ca 8 kg till typ 4 kg. Han minskade även ner effekten pga onödigt varma rökgaser. Måste även tilläga att det känns jävligt bra nu när oljan drar mot 10 lakan. Anläggningen betalar sig lätt på 1,5 år.
MVH Ulf.[/quote]
Hej! Grannen betalade nästan 11.000:- per kbm när han köpte olja för ett tag sedan. Han har en förbrukning på c:a 3,5 kubik per år. 3,5 x 11.000:-
det blir en del på redan skattade pengar. Förstår inte hur folk har råd att fortätta med olja. Sköööööönt med pellets.