Bergvärme vs. Pellets.
-
- Pannrumshärskare!
Re: Bergvärme vs. Pellets.
Nja inte vet jag om det är några glädje summor.
Du får ju en pump för 50-60 000 kr + borrning och lite rörkrökning.
Och så var det det här med direktcitering som dessutom är längre än inlägget..... Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Du får ju en pump för 50-60 000 kr + borrning och lite rörkrökning.
Och så var det det här med direktcitering som dessutom är längre än inlägget..... Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Fast är man smart så köper man inte billigast möjliga pump och borrar 20m längre än installatören föreslår. En billigare pump (som drar något mer) blir mer känslig för elprisförändringar och en djupare borra lönar sig både ur energisynpunkt och för framtiden då framtidens pumpar inte lär behöva grundare hål utan snarare tvärtom. Jag har ett litet hus på 140kvm heluppvärmd yta, vara 25 bara underhållsvärme och min installation lär nog landa i slutändan på 130000 i bästa fall. Jag kan också komma ner i 110-115000 men det blir en halvdan installation som inte är förberedd för framtiden...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
-
- Pannrumshärskare!
En snabb googling gav mig detta
http://www.energiinstallation.se/gpage6.html
NIBE FIGHTER 1225 - 12 kw 180 meter 143 500 kr
- Rot på det. Och dom här lirarna lär ju inte vara billigast
Kan du gräva så blir det ju mycket billigare
http://www.energiinstallation.se/gpage6.html
NIBE FIGHTER 1225 - 12 kw 180 meter 143 500 kr
- Rot på det. Och dom här lirarna lär ju inte vara billigast
Kan du gräva så blir det ju mycket billigare
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Ja men de där borrdjupen som står i de tabellerna är ju för grunda. En 8kW pump sätts in i hus mellan 150-170kvm typ och det som rekomenderas idag är ju ett aktivt borrhål på 1m/kvm dvs enligt de där tabellerna får du nog salta borran med en 30-50m. Det som står där är ju inte aktivt borrdjup.
Dessutom får man ta hänsyn till vart grundvattennivån ligger. I de där offerterna ingår förmodligen bara 6m foderrör och det är få som har sådan tur att de bara har 6m till berg.
Till det kommer montering av innegivare och bortforsling av befintligt system.
Om du har uppvärming där du idag eldar så måste du komplettera med radiatorer eftersom pannan innan fungerade som radiator.
Till det vill du gärna ha de gamla rökgångarna åtgärdade med ventilationsskiva i murstocken osv osv.
Salta de där siffrorna med minst 20000:- så hamnar du nog i verkligheten.
Dessutom säger ju de nya ROT-reglerna att max 30% av totalarbetet får ligga till grunden för ROT-avdrag så 15% av priset är det enda du får dra av. Det är inte som förr där det gick att debitera hela offerten som jobb...
Dessutom får man ta hänsyn till vart grundvattennivån ligger. I de där offerterna ingår förmodligen bara 6m foderrör och det är få som har sådan tur att de bara har 6m till berg.
Till det kommer montering av innegivare och bortforsling av befintligt system.
Om du har uppvärming där du idag eldar så måste du komplettera med radiatorer eftersom pannan innan fungerade som radiator.
Till det vill du gärna ha de gamla rökgångarna åtgärdade med ventilationsskiva i murstocken osv osv.
Salta de där siffrorna med minst 20000:- så hamnar du nog i verkligheten.
Dessutom säger ju de nya ROT-reglerna att max 30% av totalarbetet får ligga till grunden för ROT-avdrag så 15% av priset är det enda du får dra av. Det är inte som förr där det gick att debitera hela offerten som jobb...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Jag vill bara påpeka att det lät lite billigt, jag brukar hellre räkna pessimistiskt och få den positiva överraskningen att jag har pengar över, men det är ju kanske bara jag. Sen så ska man vara medveten om att med största möjliga sannolikhet kommer borrarna förbehålla sig rättigheten att eventuellt behöva borra ett extra hål, ifall första rasar, slammar igen eller är dålig berggrund eller kommer för mycket vatten. Då ska man plötsligt betala för två borrhål...
- 6m foderrör / borrhåll
- kollektorslangar med köldbärarvästka
- håltagning i grundmur
- rörinstallation & inkoppling av pumpen
- x antal radiatorer som ska ersätta spillvärmen ifrån pannan inkl installation + rör
- demontering och bortforsling av gamla pannan
- eventuell bortforsling av gammal oljetank?
- separat container för omhändertagandet av borrslammet
sen tillkommer:
– anmälan/kostnader till kommunens Miljökontor ang,installation av värmepump.
– anmälan till el-nätägaren ang, installation av värmepump.
– elinstallation
– nya fyllningsmassor
– efterlagning, målning eller andra byggnadsarbeten.
– utmärkning av vattenledningar, avlopp, dräneringsrör, el- eller data/teleledningar.
– anslutningsavgifter.
Låter lite billigt tycker jag?
Betyder:Andreas Hansson skrev:+ borrning och lite rörkrökning.
- 6m foderrör / borrhåll
- kollektorslangar med köldbärarvästka
- håltagning i grundmur
- rörinstallation & inkoppling av pumpen
- x antal radiatorer som ska ersätta spillvärmen ifrån pannan inkl installation + rör
- demontering och bortforsling av gamla pannan
- eventuell bortforsling av gammal oljetank?
- separat container för omhändertagandet av borrslammet
sen tillkommer:
– anmälan/kostnader till kommunens Miljökontor ang,installation av värmepump.
– anmälan till el-nätägaren ang, installation av värmepump.
– elinstallation
– nya fyllningsmassor
– efterlagning, målning eller andra byggnadsarbeten.
– utmärkning av vattenledningar, avlopp, dräneringsrör, el- eller data/teleledningar.
– anslutningsavgifter.
Låter lite billigt tycker jag?
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
-
- Pannrumshärskare!
JensH Det är inte många borrare som kör över 200m
Är vatten flödet högt så behöver du inte borra så långt heller. Man kan inte säga att borran måste vara 200m för en 8Kw pump. Det beror helt på förutsättningarna i berget.
Har en kamrat som har en borra på 120m till sin 8Kw nibe pump. Ingen el tillskott på vintern
Är vatten flödet högt så behöver du inte borra så långt heller. Man kan inte säga att borran måste vara 200m för en 8Kw pump. Det beror helt på förutsättningarna i berget.
Har en kamrat som har en borra på 120m till sin 8Kw nibe pump. Ingen el tillskott på vintern
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Nej man kör ju naturligtvis två hål om det behövs mer borra.
Ja, som jag sa så är grundvattennivån och även som du säger, flödet viktigt. Men en sådan tur att allt stämmer så att det räcker med så grunt hål är nog väldigt få förrunnat.
Men oavsett så måste du salta de där siffrorna med diverse saker. Radiatorer är naturligtvis ett måste och sedan är det ytterst få som bara har 4m till berg (6m foder ingår men de måste borra 2m in i berget med fodret).
Men visst kan man välja en billigare pump som Thermia Diplomat eller NIBE 1226 men de drar ju 900-1300kWh mer per år så det går minst +-0 i slutändan, förmodligen plus, speciellt om (när!) elpriset går upp.
Ja, som jag sa så är grundvattennivån och även som du säger, flödet viktigt. Men en sådan tur att allt stämmer så att det räcker med så grunt hål är nog väldigt få förrunnat.
Men oavsett så måste du salta de där siffrorna med diverse saker. Radiatorer är naturligtvis ett måste och sedan är det ytterst få som bara har 4m till berg (6m foder ingår men de måste borra 2m in i berget med fodret).
Men visst kan man välja en billigare pump som Thermia Diplomat eller NIBE 1226 men de drar ju 900-1300kWh mer per år så det går minst +-0 i slutändan, förmodligen plus, speciellt om (när!) elpriset går upp.
Tibe: Jag håller inte med om alla dina kostnader.
Panna och tank här jag snarare fått betalt för. Det medför visserligen lite jobb.
Vad ska du ha nya fyllnadsmassor till? Förutsätter du att tanken varit nergrävd?
Vad ska anmälas till nätägaren?
Utmärkning av kabel brukar inte medföra någon kostnad.
mm.
Det är många av dina kostnader som inte behöver finnas.
Panna och tank här jag snarare fått betalt för. Det medför visserligen lite jobb.
Vad ska du ha nya fyllnadsmassor till? Förutsätter du att tanken varit nergrävd?
Vad ska anmälas till nätägaren?
Utmärkning av kabel brukar inte medföra någon kostnad.
mm.
Det är många av dina kostnader som inte behöver finnas.
Och vi som redan har bergvärme ser inte anledning till att argumentera i tråden 
De flesta som har bergvärme diskuterar inte ens sitt uppvärmningssätt, det är inget man bryr sig om, det gör bara sitt jobb och värmer huset utan att man går och pillar på det..
Fördelen med bergvärme är att efter installation så behöver du i praktiken aldrig röra pannan, det är även nackdelen, många BVP anläggningar skulle kunna prestera ytterligare med finintrimmning, men eftersom det för de flesta tycks fungerar så bra redan så testar man inte att trimma mer.
En pelletseldare med felinställd panna får avbrott, uppstartsproblem, igensotad panna etc och då blir problemet tydligare.

De flesta som har bergvärme diskuterar inte ens sitt uppvärmningssätt, det är inget man bryr sig om, det gör bara sitt jobb och värmer huset utan att man går och pillar på det..
Fördelen med bergvärme är att efter installation så behöver du i praktiken aldrig röra pannan, det är även nackdelen, många BVP anläggningar skulle kunna prestera ytterligare med finintrimmning, men eftersom det för de flesta tycks fungerar så bra redan så testar man inte att trimma mer.
En pelletseldare med felinställd panna får avbrott, uppstartsproblem, igensotad panna etc och då blir problemet tydligare.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Ni vill heller inte tala om vad det kostade att skaffa BV eller var det kanske så dyrt att ni inte törs... 

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Är rätt sant Karaff att vp folket inte diskuterat så mycket här, är det möjligen för att dom har fullt upp med diskusioner med försäkringsbolagen för att få ersättning för alla dom havererade pumparna....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Karaff:
Har du aldrig varit på värmepumpsforumet där folk får elräkningar på 4000kWh per månad innan dom "trimmat in lite" etc. Dessa stackare sitter i installatörsträsket kombinerat med 90-talsmässiga styrsystem och menyer som är uppåt väggarna knepiga att förstå.
I övrigt:
Jag tycker hela diskussionen är lite överdriven. Beroende på hus så skiljer det väldigt lite mellan bergvärme och pellets i kostnader. Rent ekonomiskt så handlar det ju oftast om ett par tusenlappar per år i drift.
Bor man i hus så vet man att det är småsummor - det som kostar är löpande reparationer och invändig löpande förbättring/renovering och förr fastighetsskatten.
Mina 5 öre:
Alla hus är olika. Vi hade elvärme och mögelkänning både på vind och i torpargrund. Kan man då exempelvis få en frisk vind m.h.a. varm murstock/bra självdrag så är det i mina ögon helt klart värt lite extra pengar löpande för pellets. I vårt fall så försvann mögeldoften på vinden efter en säsong...hur prissätter man det etc?
mvh
Har du aldrig varit på värmepumpsforumet där folk får elräkningar på 4000kWh per månad innan dom "trimmat in lite" etc. Dessa stackare sitter i installatörsträsket kombinerat med 90-talsmässiga styrsystem och menyer som är uppåt väggarna knepiga att förstå.
I övrigt:
Jag tycker hela diskussionen är lite överdriven. Beroende på hus så skiljer det väldigt lite mellan bergvärme och pellets i kostnader. Rent ekonomiskt så handlar det ju oftast om ett par tusenlappar per år i drift.
Bor man i hus så vet man att det är småsummor - det som kostar är löpande reparationer och invändig löpande förbättring/renovering och förr fastighetsskatten.
Mina 5 öre:
Alla hus är olika. Vi hade elvärme och mögelkänning både på vind och i torpargrund. Kan man då exempelvis få en frisk vind m.h.a. varm murstock/bra självdrag så är det i mina ögon helt klart värt lite extra pengar löpande för pellets. I vårt fall så försvann mögeldoften på vinden efter en säsong...hur prissätter man det etc?
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Visst har pellets sina fördelar.
Jag har både pellets och bergvärme, skulle jag behöva välja så finns bara ett rimligt alternativ för min del.
Jag skulle helt enkelt aldrig överväga att välja det andra alternativet som huvudsaklig energikälla om jag hade möjligheten att slippa.
Jag kan även säga att det inte är pellets som ligger närmast till hands.
Ni får diskutera precis hur mycket ni vill, precis som VP människor slåss BVP/LLVP/FLVP/LVVP etc.
Pelletsvärme är en dyr hobby, bergvärme lämnar mer tid åt andra hobbys
Själv är jag glad över att jag slipper elda med svindyr pellets den delen av säsongen jag bara behöver 35 grader till elementen samt lite varmvatten, då går bergvärmen nästan gratis.. (4kW värme per 1kW el, slår pellets REJÄLT i pris)
Bergvärmens nackdel är initialkostnaden, litet hus = ingen mening, desto större hus desto större besparingar.. en något större pump eller lite djupare hål är inte så mycket dyrare..
Jag har både pellets och bergvärme, skulle jag behöva välja så finns bara ett rimligt alternativ för min del.
Jag skulle helt enkelt aldrig överväga att välja det andra alternativet som huvudsaklig energikälla om jag hade möjligheten att slippa.
Jag kan även säga att det inte är pellets som ligger närmast till hands.
Ni får diskutera precis hur mycket ni vill, precis som VP människor slåss BVP/LLVP/FLVP/LVVP etc.
Pelletsvärme är en dyr hobby, bergvärme lämnar mer tid åt andra hobbys

Själv är jag glad över att jag slipper elda med svindyr pellets den delen av säsongen jag bara behöver 35 grader till elementen samt lite varmvatten, då går bergvärmen nästan gratis.. (4kW värme per 1kW el, slår pellets REJÄLT i pris)
Bergvärmens nackdel är initialkostnaden, litet hus = ingen mening, desto större hus desto större besparingar.. en något större pump eller lite djupare hål är inte så mycket dyrare..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
-
- Pannrumshärskare!
Har du kollat den här sidan?Jakob skrev:Karaff:
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1
Verkar vara rätt många som har lite problem med sin brännare

90-talsmässiga styrsystem

Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Borrhålet/markslingorna är en engångskostnad..
Här står sotning/brandskydd för 1370:-/år vilket vp ger en värme motsvarande 1 ton pellets..
Håller i övrigt med Andreas H, Verkar som många vp motståndare glömmer att dom redan betalar fasta avgiften för el
Sm jag ser det så är det bara just att man kan repa allt själv i en pelletsbrännare o utan att det kostar så mycket, Kan tänka mej 7-8000 så har jag alla delar som kan gå sönder i min brännare o då är den lika bra som en ny men skulle jag bytt anläggning idag så hade jag förmodligen valt vp även om sambon funderade över vad jag skulle pyssla o fundera på då
Här står sotning/brandskydd för 1370:-/år vilket vp ger en värme motsvarande 1 ton pellets..
Håller i övrigt med Andreas H, Verkar som många vp motståndare glömmer att dom redan betalar fasta avgiften för el

Sm jag ser det så är det bara just att man kan repa allt själv i en pelletsbrännare o utan att det kostar så mycket, Kan tänka mej 7-8000 så har jag alla delar som kan gå sönder i min brännare o då är den lika bra som en ny men skulle jag bytt anläggning idag så hade jag förmodligen valt vp även om sambon funderade över vad jag skulle pyssla o fundera på då

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd