Det började med att fläktens lager började ge sig och en ny fläkt köptes. Pannan är precis nysotad och ALLA luftkanaler (primär och sekundär samt under "ringen") är rengjorda, blåser helt ok i brännarkoppen.
Vet dock inte om det finns varianter på fläkten men den nya köptes av en återförsäljare av Ecotec.
Ser inte att det skulle kunna vara ett luftproblem som gör att min förbränning är RIKTIGT dålig (den självslocknar efter ett tag).
Min teori är att pga att jag får en hel del oförbränd pellets i pannan att matarstyrningen inte längre fungerar som den skall. Har en A108 processor och "puttarna" (den vita modellen med svarta knappar) är inställda på 60% (4:ans put är i rätt läge annars =100%).
Att den självslocknar tror jag beror på att den kväver sig själv då den inte hinner bränna upp all pellets och det blir en dålig och mycket rökfylld låga.
Det börjar pulsera i eldstadens utrymme och när man öppnar luckan så är det bara rök och sedan flammar det upp så lågan slår ut genom luckan

Förmodligen är det oförbrända gaser som blir överlycklig över lite syre.
Pratade med återförsäljaren och han menade på att det var väldigt ovanligt att kretskortet gick sönder.
Med detta som bakgrund tror JAG att det kan vara kretskortet som gått sönder, vad tror ni?
Vad skulle jag i så fall kunna byta till för att " förbättra" min brännare (styrning)? Måste jag ha en A108 processor eller passar andra kretskortet/styrboxar som gör att jag kan ställa in mer saker än på det som jag har. Den styrboxen som jag har kostar ca 6500kr att byta, önskar för det priset lite mer utvecklade funktioner.
mvh / Henrik