Är man rätt på det ?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Är man rätt på det ?
KMP PX22 är, enligt de som har en sådan, en mycket tillförlitlig och fin brännare som dessutom inte är särskilt dyr: Kring 18 000 kronor plus skruv. Kan dessutom fås med Aerobox som tryckluftsuraskar brännaren efter varje körning. Säkerställer att brännaren alltid gör sitt bästa.
Väljer du Pellmax UB + Aqualux Teknik 750 + KMP PX22, så finns redan infrastrukturen på plats för att utvidga med solfångare senare om så önskas, samt att du slipper problem med självdragsventilationen. I Skåne är ju årsmedel temperaturen lite mänskligare än i Värmland, men med närheten till sjön, så räknar jag med att kyleffekten är där ändå under större delen av vintern - i synnerhet när det blåser från havet. På tal om brännaren: Den är så bra som en brännare kan bli, men Pellmax har för låg takhöjd i brännkammaren, så att lågan från en BeQuem kommer att slå i vattenkyld plåt och då kommer du aldrig att få de rätta förbränningsvärdena. Går du tillbaka och tittar på länkarna som finns tidigare i tråden så kommer du se att det finns laddpannor som kan använda din befintliga brännare om du vill ha kvar den.
http://www.euronom.se/filer/PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf
Skall du köra bulkförråd, så var noga med pelletsen du köper eftersom du kommer få tampas med mer spån än med säckad pellets. Välj en hård pelletssort, och låt inte chauffören blåsa in pelletsen med mer än högst 0,8 bar - helst inte mer än 0,6 bar. Det gör stor skillnad på mängden spån som bildas vad för tryck man använder under inblåsningen.
Väljer du Pellmax UB + Aqualux Teknik 750 + KMP PX22, så finns redan infrastrukturen på plats för att utvidga med solfångare senare om så önskas, samt att du slipper problem med självdragsventilationen. I Skåne är ju årsmedel temperaturen lite mänskligare än i Värmland, men med närheten till sjön, så räknar jag med att kyleffekten är där ändå under större delen av vintern - i synnerhet när det blåser från havet. På tal om brännaren: Den är så bra som en brännare kan bli, men Pellmax har för låg takhöjd i brännkammaren, så att lågan från en BeQuem kommer att slå i vattenkyld plåt och då kommer du aldrig att få de rätta förbränningsvärdena. Går du tillbaka och tittar på länkarna som finns tidigare i tråden så kommer du se att det finns laddpannor som kan använda din befintliga brännare om du vill ha kvar den.
http://www.euronom.se/filer/PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf
Skall du köra bulkförråd, så var noga med pelletsen du köper eftersom du kommer få tampas med mer spån än med säckad pellets. Välj en hård pelletssort, och låt inte chauffören blåsa in pelletsen med mer än högst 0,8 bar - helst inte mer än 0,6 bar. Det gör stor skillnad på mängden spån som bildas vad för tryck man använder under inblåsningen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja då är det ett bra alternativ med den brännaren om jag går för VB. Vad tror du om denna, det ska vara en laddpanna och man kan få den utan brännare tydligen.
kanon tipset för bulk bra att veta
http://www.spc-pellets.se/6087/
kanon tipset för bulk bra att veta

http://www.spc-pellets.se/6087/
Ariterm Biomatic+20-UL, Ultra Light
Laddpanna för solsystem med större behov
Biomatic+20 Ultra Light
Biomatic+ 20 finns i ett enklare utförande utan elpatron, varmvattenväxlare och laddningspump – Biomatic+20 Ultra Light.
Tekniska data:
Laddpanna för solsystem med större behov
Biomatic+20 Ultra Light
Biomatic+ 20 finns i ett enklare utförande utan elpatron, varmvattenväxlare och laddningspump – Biomatic+20 Ultra Light.
Tekniska data:
Ska kolla med energi rådgivare i veckan .-) Men så länge hitta ett bra paket som känns rätt med min gamle brännare så har man något att utgå ifrån eller?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Biomatic Ultra Light har för stor vattenvolym för att kunna fungera bra som laddpanna - i alla fall med dagens teknik. Du behöver en panna som har en vattenvolym i storlek 50 - 65 liter för 20 kW. Biomatic Ultra Light kommer dessutom med brännare som standard som är en utgåva av den du har, men där kretskortet är monterat i själva pannan. Tanken du har hittat är bra och välgjord, så den kan du använda om priset är rätt.
Jag tror du bör gå till rådgivaren utan förutfattade meningar, men med en beskrivning av huset: Storlek, byggår, isolering, fönster och dörrtyper, källare (varm/kall - inredd/oinredd - hel eller delvis källare). Du bör även göra upp en översikt över dagens energihushåll: Uppvärmning, hushållsel, förbrukning av tappvarmvatten - och huruvida husets vattensystem har snålspolande kraner/duschhuvud eller inte. En lägesbeskrivning/kartbild på huset kan även det vara nyttigt att ha med för utredning av möjligheter för solvärme, nu eller i framtiden, och solinstrålningens bidrag till uppvärmningen.
Där fick du en riktig hemmaläxa att tampas med, men gör du denna så kommer du få ett bra samarbete med energirådgivaren och ett större utbyte av konsultationen.
Jag tror du bör gå till rådgivaren utan förutfattade meningar, men med en beskrivning av huset: Storlek, byggår, isolering, fönster och dörrtyper, källare (varm/kall - inredd/oinredd - hel eller delvis källare). Du bör även göra upp en översikt över dagens energihushåll: Uppvärmning, hushållsel, förbrukning av tappvarmvatten - och huruvida husets vattensystem har snålspolande kraner/duschhuvud eller inte. En lägesbeskrivning/kartbild på huset kan även det vara nyttigt att ha med för utredning av möjligheter för solvärme, nu eller i framtiden, och solinstrålningens bidrag till uppvärmningen.
Där fick du en riktig hemmaläxa att tampas med, men gör du denna så kommer du få ett bra samarbete med energirådgivaren och ett större utbyte av konsultationen.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vad är det för fel på Exonom som tipsades om tidigare i tråden. Då kan du ju använda din egen bequembrännare. Är en helt annan klass på en bequembrännare än den tokdyra PX22 du funderade på. Listigt nog anger man inte priset inklusive skruv på PX22. Alltid lurar det någon men ett fult affärstrick är det.
Ariterms support är också ganska obefintlig, gäller både Bequem och PX22.
Forumet är en levande uppslagsbok. Alla frågor är redan ställda och besvarade många gånger så titta igenom trådarna för olika produkter så ser du vilka problem folk har.
Tag också med i beräkningen vad reservdelar till brännare kostar.
Ariterms support är också ganska obefintlig, gäller både Bequem och PX22.
Forumet är en levande uppslagsbok. Alla frågor är redan ställda och besvarade många gånger så titta igenom trådarna för olika produkter så ser du vilka problem folk har.
Tag också med i beräkningen vad reservdelar till brännare kostar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Tack för alla tips .... nu ska vi få lite råd och en del besök kommer i veckan.
Hej!
Angående varmvatten så skulle jag rekommendera dig att tänkta 2 ggr om du:
1. Har behov av 2 duschar eller fler samtidigt.
2. Fyller badkar över 150L och inte vill stötta med elpatron temporärt.
Som det tidigare skrevs så är utmaningen för en pelletspanna med slinga för varmvatten att hantera stora flöden. Däremot tar varmvattnet aldrig slut (som i beredare) utan blir bara sakta svalare.
Notera dock att OM du ställer in elpatron 9kW på säg 60 grader och brännaren att starta på 70 grader så har du "oändligt" varmvatten runt ca 38 grader. Ofta klagar dock frun här hemma om badet inte håller minst 45 grader...!
Lösningen kan vara en förrådsberedare i serie med slingan på 60-100L.
EDIT: Jag eldar med 15kW inmatad pelletseffekt.
mvh
Angående varmvatten så skulle jag rekommendera dig att tänkta 2 ggr om du:
1. Har behov av 2 duschar eller fler samtidigt.
2. Fyller badkar över 150L och inte vill stötta med elpatron temporärt.
Som det tidigare skrevs så är utmaningen för en pelletspanna med slinga för varmvatten att hantera stora flöden. Däremot tar varmvattnet aldrig slut (som i beredare) utan blir bara sakta svalare.
Notera dock att OM du ställer in elpatron 9kW på säg 60 grader och brännaren att starta på 70 grader så har du "oändligt" varmvatten runt ca 38 grader. Ofta klagar dock frun här hemma om badet inte håller minst 45 grader...!
Lösningen kan vara en förrådsberedare i serie med slingan på 60-100L.
EDIT: Jag eldar med 15kW inmatad pelletseffekt.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Tack Jakob
Utmaningen blir som du säger stora flöden. Jag har 3 tjejer som älskar badkar. Tack för din förslag ska kolla in det. Nöjd med din Komplett ?
Utmaningen blir som du säger stora flöden. Jag har 3 tjejer som älskar badkar. Tack för din förslag ska kolla in det. Nöjd med din Komplett ?
Hej!
Ja jag är väldigt nöjd. Har bara kört sedan 1.5 år tillbaks men - inga stopp eller konstigheter i pannan. Jag har haft ett stopp i matningen - men det var inte pannans fel. Det är skönt att köra minst 3 ton mellan skötseltillfällena. Blir ju lite mer "bergvärmekänsla" när man lägger ner 2 * 1tim per år i skötsel.
Men jag antar att alla pannor med volym 150-200l och slinga har liknande prestanda gällande just varmvatten. Att tappa upp vatten på ett ställe i taget är lugnt - eller 2 snålspolande duschar samtidigt. Men mer än så kommer ge svalare vatten än 38 skulle jag tro.
Hos oss har vi bara ett badkar/dusch som används så jag spekulerar lite ovan.
mvh
Ja jag är väldigt nöjd. Har bara kört sedan 1.5 år tillbaks men - inga stopp eller konstigheter i pannan. Jag har haft ett stopp i matningen - men det var inte pannans fel. Det är skönt att köra minst 3 ton mellan skötseltillfällena. Blir ju lite mer "bergvärmekänsla" när man lägger ner 2 * 1tim per år i skötsel.
Men jag antar att alla pannor med volym 150-200l och slinga har liknande prestanda gällande just varmvatten. Att tappa upp vatten på ett ställe i taget är lugnt - eller 2 snålspolande duschar samtidigt. Men mer än så kommer ge svalare vatten än 38 skulle jag tro.
Hos oss har vi bara ett badkar/dusch som används så jag spekulerar lite ovan.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med en Biomatic UL är det ett måste med återvinningskoppel pga vattenvolymen, 8,5-9 kWh kommer svalna bort efter varje eldning utan återvinningskoppel.. 9 kW värmer dom flesta hus i ca 3 tim när det är runt 0° ute
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stort Tack för era svar 
Fråga bara som jag funderar över är vad är skillnaden om jag skulle välja bara ett Luft Vattensystem här i Skåne med ett gammalt hus 120 m2 (väl isolerat ) som är ihop kopplat med en ny länga 100m2 med golvärme. Gamla avdelningen har gamla stora element.
Kan det funka med luft vatten och våra behov och med tanke på 2 så olika hus?
FYI Viktigast för mig är att ha 23 grader i husen och ganska hyfsad tillgång till varmvatten.
Vad skulle ni gjort?

Fråga bara som jag funderar över är vad är skillnaden om jag skulle välja bara ett Luft Vattensystem här i Skåne med ett gammalt hus 120 m2 (väl isolerat ) som är ihop kopplat med en ny länga 100m2 med golvärme. Gamla avdelningen har gamla stora element.
Kan det funka med luft vatten och våra behov och med tanke på 2 så olika hus?
FYI Viktigast för mig är att ha 23 grader i husen och ganska hyfsad tillgång till varmvatten.
Vad skulle ni gjort?
Det jag skulle gjort är att fokusera på varmvattnet snarare än värmen med tanke på att du vill ha 3 badande damer med bihållna leenden i hushållet.
LVVP är ju notoriskt dåliga på just grenen varmvatten. Vill minnas att det gjordes nån officiell test från energimyndigheten där CTCs storsäljare presterade.....83 liter varmvatten.....
Euronom var bäst vill jag minnas.
mvh
LVVP är ju notoriskt dåliga på just grenen varmvatten. Vill minnas att det gjordes nån officiell test från energimyndigheten där CTCs storsäljare presterade.....83 liter varmvatten.....

Euronom var bäst vill jag minnas.
mvh
Tack Jakob då kan jag utesluta LV. Har haft över en del lev. och fått bra känsla för en av dom och då lutar det åt en CTC Ecoflex med stort bulkförråd(5.7 m3) . Dock lite osäker om vatten kommer att vara ok för oss med bara Ecoflexen. Vet att man borde ha en laddpanna om man ska ha en acktank men kan man köra en ack tank med Ecoflexen eller det är helt uteslutet ? Annars vad bör jag titta efter isåfall?
Tacksam för hjälp
Tacksam för hjälp