Ny PX22 eller laga Viking Bio -04

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Ny PX22 eller laga Viking Bio -04

Inlägg av bergatorparen »

Nej, men de flesta brännare har en egen styrning numera som innebär att de känner av och reagerar på ändringar i pannvattentemperaturen rätt snabbt. Jag tror det var från och med 2006 som även Viking Bio fick möjlighet för att ansluta egen termoavkännare i pannan. Finns det en tvåpolig vit kontakt mellan uttaget för matarskruven och den stora "huvudkontakten" den såkallade eurostecker kontakten, så har du denna möjlighet. Då ställer du in önskad temperatur för pannvattnet på en potentiometer på huvudkortet i brännaren som har ett gult vred.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jo det finns flera brännare som har "snabbstart" förutom vanlig hysteres. Jag tror nog att PX22 är en av dessa (med reservation för att jag bara tror och inte vet)

Snabbstart innebär att om derivatan blir tillräckligt stor så startar brännaren direkt oavsett panntemp.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Jag var ner och kollade på brännaren och det finns en vit kontakt där du sa.

Kollade oxå att pannan har en hysteres på 5 grader.
Vet inte om det är för lite.
Brännaren skall ha 10 graders hysteres om jag fattade rätt av manualen.
Det kanske är mer lagom?
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja för en pelletsbrännare är en hysteres om minst 10 grader att föredra eftersom det innebär färre start och stopp - och därmed en mindre pelletsförbrukning. Du kommer behöva en panntemperaturgivare, RSK 621 05 58, som kostar 656 kronor. Denna placeras i ett dykrör på pannan, och insticksdjupet är markerat på ledningen. Denna fungerar även som snabbstart så att vid varmvattenuttag, så hoppar brännaren igång. Nu kvarstår ändå problemet med den bångstyriga startfördröjningen. Det billigaste är givetvis att byta kort till nytt likadant, och håller det i 8 år till, så kanske det är dags att byta anläggning helt och hållet? Normalt skulle jag rekommenderat att få kortet kontrollerat av en elektronikverkstad, men med de priser de tar ut, är det lika så bra att köpa ett nytt kort - även om det är dyrt, och även om det är sura pengar att ta. Det finns givetvis de här inne som tycker att Viking Bio brännare borde forslas rakt till soptippen från fabriken, men för oss som lärt oss dessa brännare att känna, så har de sina fördelar. Det är inte idel nackdelar med dem :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

I Nibe City får du 60-80 graders hysteres med termostat Elfa 37-913-32 enligt den här tråden.

viewtopic.php?f=1&t=4588&hilit=sn%C3%A5 ... C3%A4nning

Bara du kan få bort tidsfördröjningen alltså. Borde inte vara helt omöjligt att hitta kretsen som ger tidsfördröjning om man börjar vid den potentiometer som man ställer in fördröjningen med.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
leinad1973
Gallringsobjekt

Inlägg av leinad1973 »

Jag är ju nöjd med brännaren i övrigt och den är ju i bra skick, så det blir nog att byta kretskort till ett likadant och komplettera med en panntempgivare.
Man vet ju inte vad som krånglar nästa gång. :)
Det blir ju billigare än att köpa ny brännare.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bara en sak jag glömde nämna: När du använder den inbyggda temperaturstyrningen i brännaren, så skall den bruna och svarta ledningen från brännaren kopplas ihop på samma plint som den svarta sitter nu. Den bruna är start/stopp ledningen, och är idag kopplat på panntermostaten. När brännaren tar över, så vill det bli problem om panntermostaten är med och bryter strömmen innan den interna kontrollens termostat slår ifrån. Det som sker då är att brännaren stannar med alla dioder blinkande och strömmen måste brytas och återinkopplas förrän den startar igen. Men detta står i manualen, annars är det bara att fråga så hjälper jag dig med det.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar