Är man rätt på det ?

Fegge
Prima virke

Re: Är man rätt på det ?

Inlägg av Fegge »

http://ariterm.se/78_Ariterm_Bionet

Är detta en bra panna att köra med min 20D + aqualux 750 . Lite asklåda dock :( Är det en smidig panna att aska och sköta ?
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

http://ariterm.se/78_Ariterm_Bionet

Är detta en bra panna att köra med min 20D + aqualux 750 . Lite asklåda dock :( Är det en smidig panna att aska och sköta ?
Tacksam för svar i djungeln :/
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

http://195.67.82.150/ariterm/bionet-12-swe1.pdf

Såg att det är max 12kw med 20D är det lite lågt eller ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bionet har endast 12 kW effekt, och är, enligt de som har en sådan, inte trevlig att sota på grund utav konvektionsrörens placering. Som du påpekar så är asklådan liten därför att denna panna är beräknat att vara spetsvärme i ett större system - även om det finns en och annan som har den som enda värmekälla.

Skall du ha en riktig panna till din BeQuem 20 D så har du Ariterm Biomatic Basic som är enkel och rakt på sak men med allt man behöver. Den är dock ingen laddpanna, men beräknad på att stå för hela uppvärmningen ensam. Den har bra varmvattenberedning, och skulle du längre fram vilja bygga ut med solvärme eller värmepump, så finns det lösningar som kan få de två systemen att samarbeta. Så även om du väljer en panna i dag som står på egna ben, så är det inte hugget i sten att du är avskuren från framtida utvidgningar av systemet.

Det finns flera alternativa sätt att fixa sakerna, och det med en såkallad intelligent tank är bara ett sätt. Man kan gå andra vägen med: Börja med panna, sedan haka på en VP och låta en controller styra så att man inte behöver manuella ingrepp varje gång man skall växla. Mitt råd är: Skall du ha kvar din BeQuem, så välj en panna där den kan göra det mesta utav sig: Biomatic Basic är en sådan panna. Läs mer i pannans manual: http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm%20 ... %20res.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

Ok låter bra jätte tack . En fråga dock som jag inte förstår är hur kan 120 liter fixa mitt hus med 2 barn fru + golvärme+ gamla stora element i mitt gamla hus osv ??? Måste jag inte ha någon tekniktank ackumolator tank eller ? Tack för svar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det räcker fint. Det är inte som med elektrisk VVB att det går tomt och tar för evigt att återuppvärma: Det här värms successivt så att du skall vara riktigt vårdslös med både uppvärmning och tappvarmvatten skall du få den här pannan att tappa andan.

Min panna har samma volym och den klarade av uppvärmningen även innan jag fixade bakväggen i huset som läckte värme som ett soll - och tappvarmvatten saknas aldrig. Kan duscha riktigt länge utan att vattnet blir kallt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

Låter för bra för vara sant :) Det går bra alltså med 3 tjejer som duschar som galningar och går även att värma upp 220 kvadrat samtidigt ?
Då är det bara att köpa helt enkelt ..

Fråga bara hur kopplar man sen på en tex luft vatten till denna ? Tack så länge :)
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

du skrev...sedan haka på en VP och låta en controller styra så att man inte behöver manuella ingrepp varje gång man skall växla.

VP? Vad menar du med en controller (länk beskrivning så är det lättare att förstå). Om man nu har en luft vatten till detta systemet behöver man inte en tank till det eller ?

Stort tack för alla svar ...nu börjar det klarna lite iallafall. Mvh Fegge
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

VP = Värme Pump (lokal lingo här på forumet :lol: )
Controller = styrbox liknande den som är integrerad i intelligenta tekniktankar. Den är inte sällan en PLC som är således programmerat att du som användare kan ge den direktiv om vilka värmekällor som skall användas och när de skall användas. Det är helt enkelt en mycket enkel dator som har den styrkan över PC att den inte kan krascha. Så länge den får ström och signaler från de olika givarna, så kör den oförtrutet.
Här är ett par exempel:

http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/SMO-10/
http://www.ctcvarme.se/web/Sok/Helprodu ... T-172.aspx

Det finns flera olika - men dessa är väl de som är mest anpassade vanligt hyggligt folk.

För luft/vatten behöver man idag som mest ett såkallad utjämningskärl som syftar till att ge jämn värme och undvika knäppningar i rören vid temperaturändringar. Luft/vatten kan även anslutas till en såkallad inomhusdel som i princip är en elpanna med stor vattenvolym och inbyggd varmvattenberedning. NIBE har många sådana beskrivningar i sitt arkiv, så tillbringa lite tid på deras hemsida och rota lite runt i nerlastningslänkarna. Jag har lärt mycket på så sätt. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

Tack Bergatorparen:)

Kommer alltid en följdfråga :) Om jag förstår det rätt blir det 2 st olika system isåfall som ska samköras på något sätt med en kontroller . Kopplar man in helt enkelt Luft värme och utjämningskärl i det vattenburna systemet som på något sett samkörs med pellets?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja. du bör ha såkallad lågtemperatursystem för att luft/vatten pumpen skall orka med och ge bästa resultat. I ett sådant system går värmen från pannan respektive värmepumpen via utjämningskärlet som ser till att man får mjuka övergångar i temperatur. Lågtemperatursystem är system som använder sig av 65 graders framledning eller lägre som såkallad dimensionerande temperatur - alltså den temperatur som ger önskat innetemperatur när utetemperaturen når ner i DVUT = Dimensionerande Vinter Ute Temperatur. Det blir mycket detta, men det finns en karta som rörkrökarna använder för att installera rätt elementstorlek i husen,och den kartan är utarbetat av SMHI. Här jag bor är DVUT kring -20, och min dimensionerande framledningstemperatur är lika med 85 grader, och innetemperatur 22 grader. Vid -20 grader vill då shunten stå på 10 och då klarar systemet precis att hålla 22 grader inne. Vid 65 grader skulle man få köra fram en större vattenmängd, ha större element och det skulle ta längre tid att nå upp i temperatur, ergo kommer utjämningskärlet in för att se till att man inte får tvära kast och knäppningar i rören. Luft/vattenpumpen klarar att nå upp i 65 grader som mest, och kan klara att leverera värme ända ner till -20 grader, men då måste den ha hjälp av såkallad spetsvärme - och det är här elpanna eller pelletspanna kommer in, och det är bland andra detta controllern ser till att sker. I vårt nordiska klimat räcker enbart luft/vattenpump mycket sällan till hela vintern, så ergo behövs spetsvärme och därmed ett lite mer avancerat styrsystem än i länder där luft/vattenpumpen klarar hela behovet genom hela vintern.
Controllern ger dig även möjlighet att välja när pelletsen skall ta över och när systemet skall gå över att endast värma tappvarmvatten. Luft/vattenpumpen kan kopplas så att den även kan hjälpa till med varmvattenproduktion på sommaren när det inte finns eldningsbehov i övrigt, och den kan anslutas till komfortkyla enhet som ger luftkonditionering på varma sommardagar. NIBE SPLIT är ett sådant system. Det är dyrt som synden, men det är möjligt att samköra med pelletsanläggning. Det hela görs möjligt genom dels elektronik och dels ventiler som gör att systemen kan samarbeta. Detta kan du se i installationsmanualen för NIBE luft/vattenpump. Du kan bygga allt från det enklaste enkla till det mest finurliga system beroende på behov och plånbok.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

Ok supertack för info :)
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Fegge vad du gör så sätt dig noggrannt in själv i olika former av värmesystem innan du hoppar på något.
Det finns inbitna fantaster för allt, även för solfångare.
Räkna på vad allting kostar och på hur lång tid det tar innan det betalar sig.
Förutspår du stor förbrukning av badvatten i framtiden så är din första ide med acktank och laddpanna bra.
Pelletspannorna har en svaghet där att de inte snabbt kan ge mycket varmvatten.
En bra pelletsanläggning och en bra luft-vattenpump installerat och klart blir dyrare än en jordvärmeanläggning så förstår inte vad du har emot jordvärme om du ändå ska storsatsa.
Ska du någon gång sälja huset så är varken pellets eller luft-vattenpump något som lockar köpare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det som skrämmer livsskiten ur folk med just jordvärme är den area som måste grävas upp för att få plats med kollektorn. Men som du säger, pelletsvärme avskräckar hellre än attraherar spekulanter när stöga eventuellt skall säljas. De nya luft/vattensystemen är dock bättre än det som var bara för några få år sedan, men givetvis så beror det hela på var du bor huruvida det skall ses som bra eller dåligt. Det finns de som retar sig på surrandet av luft/vattenpumpar, och naturligtvis är de inte lika effektiva överlag som jord eller bergvärme.

Jag tog inte med den ekonomiska biten av det skäl att jag ansåg att detta var ett bollande av information i syfte att lära mer om vad som finns. Noggrann planering behövs, och skall man göra ett större projekt, så gör man väl i att alliera sig med både värme-/energirådgivare och ekonomisk rådgivare. Man måste låta sådana saker få ta tid helt enkelt
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fegge
Prima virke

Inlägg av Fegge »

Stort tack för dina råd :) Hm men svårt detta ....

Varför jag är lite mot jordvärme är väl för att gräva upp hela trädgården.2 Gillar att få snabbt värme i huset om det behövs svårare med jordvärme (frusen av mig) 3. Jordvärme kostar mig nog 120-130 k(hade tänkt börja med pellets sen när jag har råd lägga till VP :) 4. Att gamla huset mår bra av värme i källaren och att murstocken är varm uppe till vinden(rädd för fukt) 5. Har haft Pellets ett tag trött dock på hanteringen men med ett stort bulkförråd som MAFA Villa S Inomhus borde det vara historia eller?.
Kanske får tänka om och kolla på jordvärme ändå i guess ? Om man ska ha jordvärme vilka rekommenderar du att kolla efter?

OM man skulle gå för VB och laddpanna med aqualux 750 och min gamle brännare inte är bra och viking bio är inte att rekommendera är denna brännaren ok val till VB ? http://ariterm.se/81_KMP_PX

FYI vi kommer bada mkt och använda en hel del vatten. Bor i Båstad Skåne .

Tack ännu en gång för alla dina råd uppskattas stort :)
Skriv svar