Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Roli »

Man kan tyvärr inte byta sin nätleverantör eftersom de är geografiskt fasta i resp. område. Enda möjligheten är att flytta...... till annat nätområde men det gör man ju inte så ofta......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av pegez »

jag menade att om man kunde byta , vad skulle man byta till ? vid jämförelse på mitt jobb ser uppläggen lite olika ut men slutsumman väldigt lika i kronor , alltså bland oss pelletseldare )

en boxboll i källaren kanske inte är så dumt ändå ))
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av André »

450:- för fasta avgiften låter som ene saga :roll:
3500-3700 brukar 16A kosta

Jens du har ju brandskyddskontrollen oxå

Är lite överpriser på kompressorbyten, en granne har köpt hela inmatande till sin nibe 10 kW o betalade 14000 o ska byta den själv.. Köper man hela inmaten så är gas mm redan fyllt..
Pumpen går än men låter inte helt kry o har gått sedan våren -97, snart 16 år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Fast brandskyddskontrollen måste jag väl ändå göra eftersom jag har braskamin, eller?

Ja det här med kompressorbyte löses ju genom de nya försäkringsavtalen som är väldigt billiga och bra vilket innebär 10 års garanti och självriskreducering på allt. Är man sedan smart så byter man hemförsäkring till de försäkringsbolag som ersätter pumpfel utan avskrivningsberäkning. Låter lite för bra för att vara sant men alla 3 pumpföretagen som varit här har förklarat hur man ska gå till väga för att ha 15 års helgaranti i praktiken. Det går att lura systemet så att säga...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Roli »

Brandskyddskontrollen behövs även på kaminen men inte lika ofta som på en pelletspanna, så lite besparing blir det även där.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av lövet »

Satsa du på bergvärme,har haft en Thermia i 15år nu och den har dragit mellan 9500-10700kWh under dessa år beroende på hur kallt det varit på vintern och då har jag 290m² att värma totalt ,har 20° på 1-2 vån och 18° källare och garaget. Det enda som har gott sönder är under alla år är cirkulationspumpen annars tickar den (sparbössan) och går bara källaren och man slipper sota ,fylla på pellets osv.Mitt hus är byggt 1958 och ditt 1953 och är mindre så du kommer nog under mina siffror skulle jag tro men det beror också på var man bor i för del av landet också.Som du ser så gjorde jag av med hel del olja innan så det skulle då gå åt en del pellets för att motsvara oljan så räkna på den kostnaden och dess arbete med pellets, så mitt beslut var inte svårt att fatta.

//Lövet :wink:
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Jo det lutar väl åt BVP men jag blir knäpp på offerterna man får in på olika pumpar. Totalpris med en "baspump" ligger runt 110k från IVT och Thermia medan offerter från IVT, Thermia och NIBE med "värstingpumpar" ligger runt 125k. Enligt ÅF ska de dyrare pumparna dra cirka 1000kW mindre/år och ha högre varmvattenkapacitet men när jag läser om de olika pumparnas specifikationer så är de ju identiska oavsett version, märke m.m. Samma COP, effekt, varmvattenbehållare m.m. Vad är det man betalar 15000:- extra för och vad är det ÅF har att backa upp sina -1000kW med? Inte så glad över att man som kund inte kan utvärdera på egen hand om det man köper är prisvärt eller inte... Om det nu är så att de dyrare pumparna är effektivare, varför framgår det inte ur siffrorna? Oseriös bransch eller?
NIBES pump vann ju energimyndighetens BVP-test 2012 så det känns som ett vettigt kort att satsa på kanske...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

NIBE har ett bra system: 11** = Pump UTAN varmvattenberedning, 12** = pump MED varmvattenberedning.

Jag tror man skall styra klar av de som svamlar om "bas" och "värsting" eftersom det brukar innebära att de nog kanske inte är helt seriösa. NIBE har bara två utrustningsnivåer - och det är de du ser här ovan. Välj en pump som har högt COP och lång garanti - och då menar jag GARANTI utan att handen är framme efter betalning för detta. NIBE och CTC är trygga märken - IVT vet jag inte. Jag vill minnas att IVT var i blåsväder med försäkringsbranschen för ett par år sedan eftersom de orsakade så många försäkringsutbetalningar på grund utav förtida kompressorhaveri. NIBE är det företag som har bäst ekonomi och står stadigast när det gäller soliditet och kassalikviditet.

Innan du tar beslut är det viktigt att du får en utredning på stöga av en oberoende rådgivare som kan köra termofotografering och utarbeta en energideklaration som du kan ha som underlag så att du får rätt storlek på pumpen, och kontakta även försäkringsbolaget och fråga om just den pumpen du tänkt dig hur den ligger till på haveristatistiken. Haveri är illa nog, men om det vill sig illa kan man få följdskador såsom frusna rör och en del andra tråkigheter - i synnerhet om det inträffar när man är bortrest.

Jag är på inget sätt expert på VP, så detta är de bästa råd jag har att ge.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Det blir nog en NIBE eftersom det verkar som att många har strul med den nya HGW-tekniken på Thermias pumpar. Man får stänga av den "nya, fina, revolutionerande" tekniken så fort det blir kallt tydligen. Låter ju sådär roligt...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av André »

Det som ska ge den extra besparingen är att "värstingarna" har lågenergipumpar för värme/köldbärare, Så många tusen kostar de inte att byta cirkulationspumpar :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av karaff »

Hade jag skaffat ny pump idag hade jag nog kollat efter vilken maskin som har den enklaste tekniska lösningen.

Less is more.

Desto mer avancerat och fler komponenter, desto större risk för haveri.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Värmepumpbranschen verkar inte vara lika enkel som pelletsbranschen...
Har nu härjat i många dagar med att försöka reda i allt kring BVP. Summa summarum är att ÅF av värmepumpar sitter i en aldeles för tight konkurrenssituation verkar det som. De rekomenderar en fel grejer och drar gärna halvlögner för att offerten ska bli så billig som möjlig för att man just ska välja dem. Tydligen rekomenderar alla ÅF för grunda borrdjup och vissa detaljer (fast olika hos olika ÅF) är rena lögner för att jag som kund ska bli nöjd. Dessutom är det helt omöjligt att jämföra pumpar för alla tester är antingen förlegade så att alla pumpar presterar likadant i dem, eller så har testresultaten inget med verkligheten att göra. Energimyndighetens test av BVP är tydligen helt värdelöst.
Lutar nog åt att jag behåller pellets en stund till och "smyger" lite med värmepump tills marknaden ändras så att man kan ta reda på vad det är man betalar för.
Jaja, man var ju sysselsatt i 1½ vecka i alla fall :)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Jag tycker du gör rätt som inte hoppar på branschens svada, och i och med att du har en pelletsanläggning som är god för en del år till, så är det ingen brådska hellre. Den här tråden har fått mig att tänka om lite när det gäller värmesystem. Jag var starkt inne på tanken att skaffa en luft/vatten pump ett tag, men hellre en museumsklar Viking Bio och en förlegat CTC 1200 som jag faktiskt är "behörig" att klara själv, än ett system där man riskerar få vänta hur länge som helst på att en "behörig" kyltekniker skall infinna sig - om något går fel, och det gör det ju förr eller senare. Pellets har den fördel att det är, trots allt svammel om "behöriga montörer/installatörer/tekniker" i manualerna, en förhållandevis okomplicerat eldningsform. Nu skall vi bara se till att hålla branschen i öronen så de inte börjer få överhetsfasoner, så skall nog pelletsen kanske ha en framtid i alla fall.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Roli »

Det du tar upp ditt inlägg BT är faktiskt pelletseldandets största PLUS. Har man inte tummen mitt i handen så kan man faktiskt göra det mesta (nästan) själv med brännaren.

Har man VP av något slag så sitter man i "knä´t" på en montör/firma som måste komma och göra många av de reparationen som uppkommer/behövs.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har aldrig träffat någon som har ångrat att han har bytt från pellets/ved till värmepump. Har ni?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar