Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

JensH skrev:hela rasket kanske går att kränga för 10000, är det omöjligt?
Nej, inte alls. En 3 år gammal Effecta panna är värd så mycket ensam, och med brännare därtill och förråd(?) så borde det vara en mycket bra afför för den som köper. Jag har sett folk begära upptill 10 000 kronor för en Viking Bio med skruv och förråd av samma ålder som de grejor jag har, huruvida de fick sålt vet jag inte - men konstigare saker har skedd, så vem vet? :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JensH skrev:Huset är inte så stort, bara 106kvm boyta, men ytterligare 60kvm uppvärmd biyta och huset klarar att hålla 21 grader med 40-45 graders uttemp så jag tror det ska vara lugnt. Det är många små rum med gamla maffiga radiatorer. Bergvärmefirman som var här igår pekade specifikt på att elementen var bra i huset.
Då kommer dunge riktigt bra cop, 3,5-4 så om bara pump o hål dimensioneras för 100% täckningsgrad kommer skillnaden bli mer än 1900:- :wink:
Ta till typ 20 meter extra på djupet av hålet o om du vet husets effektbehov vid dut så väljer du en pump som ger den effekten vid 0/50 intervjuad pumpen ger vid 0/35, en 10 kW pump ger ca 8,5 kW vid 0/50 o 10 kW vid 0/35.. Varje grad du ökar/höjer köldbärar tempen ökar effekten på pumpen 5-6% o även Cop ökar..

Nu har du riktigt bra möjlighet att få en riktigt optimal anläggning som blir billig i drift..
Ang att elpriset skulle stiga så fantastiskt tror jag inte alls på, 05 sa pelletsfolket att el skulle kosta 2/kWh inom 5 år.. Nu har de gått 8 år o de är under 1/kWh ännu men pelletsen har ökat från 1480:-/ton till ca 2300 efter sänkning (2450:-/ton innan prut mars 2012)
Priset på pellets kommer alltid att liggande så det blir lite billigare än el pga mer arbete för vem skulle elda pellets om det vore dyrare än elpatron?

Sen så hur vp håller beror på bl.a. på hur man justerar in den, långa gångtider o få start/stopp därför kan ibland en volymförstoringingstank vara bra vid pump för 100% täckningsgrad.. Rengör sugsilar varje år iaf första åren o det är många som skiter i samt att justera in radiatorer rätt vilket är viktigt..
Installera även inomhusgivare men försök justera allt så bra det bara går innan den aktiveras så har du gjort allt för att vp ska få ett bra liv :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nya pumpar är i allmänhet inverterpumpar som går konstant. Så volymförstoringen kommer inte att göra någon nytta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä det är bara ivt x o nibe xx50 som är inverterstyrda av deras sortiment annars är det exakt som förr, vp jobbar upp tempen lite över vad som behövs o startar när tempen sjunkit nån grad under vad som behövs..
Liten vattenvolym ökar antalet start/stopp o dom som har dom riktigt optimala vp anläggningarna gör pumparna 8-12 starter/dygn medans felaktiga anläggningar kan göra 40-50 starter/dygn..

Kan garantera att dom flesta påmdetta forum skulle få riktigt effektiva vp anläggningar om dom fokuserar på vp, En snubbe som installerar en vp är rätt ointresserad av anläggningen är min övertygelse iaf..
Är du ointresserad o ej bryr dej kommer inte en pelletsanläggning fungera el vara effektiv heller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Har suttit och räknat lite till och de där 1900:- i besparing blir ju omedelbart större för vi glömde räkna med 2 faktorer. För det första slipper man ju sota 2ggr om året, det är ju 495x2 direkt intjänat. Sedan värmer jag ju vatten med elpatron på sommaren och det drar cirka 1000-1200kW och det ska la BVP täcka in i den kalkylen så där försvinner ytterligare 1500:-. Så besparingen torde blir 4000-4500:- istället. Dessutom har jag hört runt med grannar och bekanta och de har rejält mycket större hus än mig och de förbrukar bara 12000-14000kW/år så det kanske blir ännu lägre för mig än 11500kW och då blir ju besparingen än bättre.

Dock googlade jag kompressorbytekostnader och HERREGUD vad dyrt det är. Jag har ju kikat på främst NIBE, Thermia och IVT och IVT är ju dyrast, men de har ju 10 års kompressorgaranti och det känns inte alls fel när jag läst mycket om att NIBE-pumparna ger sig efter 4-6 år och kostar 30-40k att åtgärda. Hela förtjänsten är jju borta i ett naffs! Så IVT känns lockande.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Sotningskostnader kan gå på ett ut med säkringskostnad.

Jag kunde säkra ner när jag började med pellets. Nu kostar min fasta elavgift bara 450kr per år. Innan (med elvärme) var det nästan 3500kr per år.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och för att de längre garantierna ska gälla så brukar det krävas någon form av serviceavtal....
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Går det att ha lägre än 16A? Det räckte med 16A enligt BVP-firman?
450kr? Fortum har bara tariffer för 16A under 10000kW och 16A över 10000kW. Under 10k blir det 3175kr/år och 48öre/kW. Över 10k har de 5175kr/år och 24öre/kW.
Vad i hela friden har du för nätleverantör som levererar el för 450kr/år???

De nämnde inget om något serviceavtal och det står inget om det i deras garantipapper. Men visst, man betalar ju 12000kr mer för en IVT jämfört med liknande NIBE så visst, det kan man kanske kalla för dyr försäkringspremie :)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

De som jag känner med berg/jord/vattenanläggningar har ju någon form av löpande serviceavtal för minst en kostnad motsvarande sotnings- och brandskyddskontroller..

Är det inte omedelbart tvingande så finns det säkert någon liten skrivning i de finstilta avtalen.
Precis som ex. på bilen.

Självklart finns det säkert de som "gamblar" och kör helt utan..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Jo, som jag sagt innan så finns det nog inte något ekonomiskt argument för en bergvärmeinstallation hur jag än vänder och vrider på det och hur lågt energiåtgången än blir, det är en installation för själen och för bekvämligheten för min del. Jag har haft en hel del strul och ingen vet vad felen är, systemet funkar när det själv vill och det är inget gött för själen.

Det som skrämmer mig mest är fuktdelen. Källaren är jag inte så orolig över eftersom vi bor på en ren sandmo, men däremot vinden. Vi eldar iofs friskt i braskaminen 6-7 månader om året och murstocken blir varm av det, men frågan är om det är tillräckligt för att hålla fukten borta...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

JensH:
Grattis till det eminenta "skitföretaget" Fortum...... Att de bara får fortsätta att ta ut rövarpriser för att leverera el.

Hade man kunnat byta nätleverantör hade jag gjort det fortare än kvickt. De måste ha ett antal lobbyister överallt för så många gånger som man har läst att folk har anmält deras avgifter som "oskäliga" till energimyndigheten (om de nu är till dessa som man anmäler.... kommer inte ihåg) men de "bara" utreder men inget händer....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Haha, jag har fortum jag med i område Stockholm.

Efter mycket bråk med dem så har jag erhållit 3*20A för 450kr/år. Överföringen är dyr som sjutton - men förbrukar man under 2500kWh per år som vi gör så är det en mycket trevlig lösning.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad har du fått för överförningsavgift till det årabb:et?

Jag har för mig att vårt årsabb. ligger kring 3500 för 3*20A, får kolla räkningen när jag kommer hem (kanske är ute och cyklar....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pegez
Prima virke

Inlägg av pegez »

till vilken nätleverantör skulle man byta ?? har jämfört lite på jobbet och det verkar som det blir samma överpriser oavsett konstruktion på avgifterna . jag stör mig särskilt på överföringsavgifterna , det är väl bara en skatt till nätbolaget !!! med min förbrukning motsvarar ju den fasta avgiften ca 50 öre per kwh
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Du kan inte byta nätleverantör, de som äger ledningarna in i huset får du snällt betala till. Har du Fortum (som jag) så är det bara att köpa en boxsäck och avreagera sig på...
Skriv svar