Pelletsbrännaren koksar ihop

Skriv svar
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Pelletsbrännaren koksar ihop

Inlägg av krillo »

Hej på er!

Hur löser man problemet att askan koksar ihop på bästa sätt? Jag har inte riktigt förstått vad som orsakar detta fenomen. Efter ett par dagar så packar askan ihop sig såhär och utlöser bakbrandslarmet, alternativt så stannar pannan.

Petar man i askan så blir det kakor så jag suger bort, detta händer efter kanske tre dagars drift vilket länns lite snabbt. Har nyligen bytt till Stora Enso och trimmat vissa värden så min diod ger nu värdet 100 vid drift.

Jag vet inte riktigt var felet ligger, i mina inställningar eller med bränslet. Kanske båda?

Bild här Bild
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Pelletsbrännaren koksar ihop

Inlägg av Stegatorparn »

Spontant tror jag brännaren går fett, för lite luft/för hög matning.
Hur ser pannväggarna ut i eldstaden?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Såg något liknande i en brännare av annat fabrikat som var justerad med rökgasanlys två veckor innan. Pelletsen de körde med var Rindi.
Svårt att säga vad som är fel på de bilderna, du kör inte på väldigt låg effekt?

Edit: Fotodiodens värde är inget du kan justera förbränningen efter......

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag tycker tvärtom vad ni andra tycker att det ser ut som om det varit fruktansvärt varmt - man kan se hur huven börjat buckla sig, samt att det går mycket i vitt. Min gissning är den värst tänkbara kombinationen: För hög matning OCH för hög fläkt = effekt som överskrider brännarens kapacitet.

Gör så här: Kör testmatningsprogrammet och se till att du får rätt mängd pellets i förhållande till önskad effekt - till exempel 417 gram per 6 minuter för 20 kW. Starta så brännaren. Kolla genom dragbegränsaren hur avgaserna ser ut. Dra först ner fläkten tills synlig rök nätt och jämt börjar visa sig. Öka så fläkten till den synliga röken precis upphör. Klart! Nu skall brännaren kunna gå skapligt tills att du kan få någon med instrument att justera in den ordentligt. Jag vet att det varit problem med vissa försändelser från SE, men vad jag ser på bilden ovan, är nog hellre att brännaren fått fel inställningar. Består problemen efter att du fått brännaren injusterat av tekniker, bör du ta ett allvarligt snack med SE och reklamera på pelletsen.

Se sidan 10: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev12.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Stegatorparn skrev:Spontant tror jag brännaren går fett, för lite luft/för hög matning.
Hur ser pannväggarna ut i eldstaden?
Pannväggarna är lite gråbruna, det ser vitt ut på bilderna men det är blixten på telefonen som överdriver.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

bergatorparen skrev:Jag tycker tvärtom vad ni andra tycker att det ser ut som om det varit fruktansvärt varmt - man kan se hur huven börjat buckla sig, samt att det går mycket i vitt. Min gissning är den värst tänkbara kombinationen: För hög matning OCH för hög fläkt = effekt som överskrider brännarens kapacitet.
Jag skall göra en test igen, men har för mig att senast jag kollade så gick den på 12.5. Fläkten är inusterad så att när pannan går i maxeffekt så ligger fotocellen mestadels på 100, dippar lite när en stor pelletsskörd trillar ner. Det var så killen på Baxi sade att det skulle vara.

Brännaren är inte bucklig, tror det kan vara kameradistortion - jag ser inga bucklor iaf.

När ni använder citera-knappen försök då att undvika "jättecitat", redigera gärna citatet så det blir mindre än inlägget. Annars blir forumet svårläst och oöverskådligt. Citat redigerat. / Roli moderator
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Stålis
Gallringsobjekt

Inlägg av Stålis »

1. Säkerställ att pannluckorna är helt stängda och täta. Minsta lilla glipa kan orsaka koksning. Gamla tätningar bör bytas om de är över 10 år och om man misstänker läckage.

2. Har rostret lossnat så att det hänger ner så att luft kan läcka in på rostret precis över glödspiralen? Den glipan bör hållas så liten som möjligt eller tätas. Det är min erfarenhet.

3. För högt drag kan orsaka koksning.

4. Trång oljeeldstad där brännaren sitter eller om rökgaserna kastas tillbaka mot brännaren om utloppet till vedeldstaden sitter nära brännaren. Kan åtgärdas med en efterbrännkammare(rörbit) som brännaren får blåsa in i. Alternativt kan röret hängas på brännarkåpan så att utloppet förlängs med minst 10 cm.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vad menar ni när ni skriver koksning? Koks är för mig torrdestilerad kol, det tycker jag inte bilderna påminner om alls.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Koksning kanske är fel ord, men jag menar när det blir "kockor" av aska, som stora skorpbitar.
Jag testade att dra ner max-fläkten idag, från 176 till 167 - värdet ligger ändå på 100, ibland 99 kanske. Hade inte bytt det värdet sedan jag bytte förra pelletsmärket mot StoraEnso. Kanske var det så att SE brann lite bättre än förra - får se hur det går nu om ett par dagar.

Direkcitering borttagen. / Roli moderator
Senast redigerad av krillo den ons 30 jan, 2013 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag gissar på hög temperatur som gör att vissa mineraler i askan smälter och klumpar ihop resten. Det kan bero på en annan mineralfördelning i den nya bränslet, eller andra förutsättningar i förbränningen, eller en kombination.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Nu när jag sänkte maxfläkten har jag fått ett par avbrott pga av bakbrandslarmet. Misstänker att den lägre fläkthastigheten inte orkade putta bort den gamla askmängden. Har gjort rent och testar igen och ser om det fungerar bättre.

Morgonuppdatering:

Pannan stannat med bakbrand igen, askan väldigt svart/sotig och små svarta sotbollar hade formats på ovansidan brännaren. En del oförbrända pellets i slutet på rostret. Misstänker för dålig syretillförsel. Ökar från 167 till 170 i maxfläkt.

Övriga inställningar:
Effekt, ca 16 kW (175 gram upmätt under TEST)
Startfläkt 160
Maxfläkt 170
Min.matning 1.2
Max.matning 2.0
Start/stoppintervall (hysteres?) 50-80
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Fick rådet av Patrik på Baxi att sänka både min samt maxdos eftersom jag kör Stora Enso nu, SE faller tydligen mycket snabbare ur skruven än andra märken.
Sänkte till 0.8 samt 1.2 och det verkar ha gjort susen med säkerhetslarmen ... får se hur det blir med sintringen.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hoppas du får ordning på det.
Den där geggan i röret verkar jobbig. :shock:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Två starter i rad utan problem, men får se om den fortfarande sintrar ihop om nån dag eller så ...
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Skriv svar