Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
parb
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av parb »

burner!

vart har du fått reda på dä?

av din installatör eller från thermia och i så fall vem där?
det är hasse kvist som jag pratar med där
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Fick dessutom reda på ett fel till; se under "feltråden". Det är matarskruven till brännarkoppen som har en distans som är nån mm. för lång!!!!
Fick du veta något mera om vilka följder detta fel kan få?
Kan det få "maskineriet" att stanna på samma sätt som problemet med doserskruven kan få?
När min brännare fastnat och jag har försökt rucka på skruvarna har jag ibland haft
en känsla av att det är matarskruven som fastnat.
Har de någon idé om vilka brännare som är drabbade av detta?
Kommer de att göra några utbyten?
Det är märkligt hur olika man blir behandlad av Thermia. När jag ringde dit om mitt
skruvproblem var det inte ens tal om att diskutera problemen direkt med mig. Installatören skulle
hit och ställa diagnos. Sen skulle han prata med Thermia. Punkt slut.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

snubblaren skrev:
Menar du på fullt allvar efter allt i den här tråden att en Thermia inte kräver någon tillsyn? Fråga "Älghår" m fl om den saken...

André - börjar det inte bli svårt att försvara din kära Thermiabrännare snart??? Det finns en gammal låt som heter - De sista entusiasterna - börjar du inte höra till den skaran..? OM man ser det krasst så är du nog den ende som har en fungerande pelletsbrännare utan det minsta problem. Vilket är lite märkligt.

Därför blir jag lite trött på dina inlägg som glorifierar Thermias brännare. Thermia har problem - liksom alla andra brännartillverkare - så enkelt är det. Förhoppningsvis så blir det bättre när produktutvecklingen fortskrider.
André skrev:
Absolut inte den behöver rengöras.. Men inte som t.ex viking där de rekomenderas varje vecka..,De tycker jag är som att elda med ved..

Jag är då helt nöjd med brännaren som jag nu efter on/off styrningen är den bästa med tanke på askmängd o rengöringsintervaller..
Väntar med spänning på att kompisen ska få igång sin janfire nh då kanske jag får göra dej trött på den oxå..
Han lär hamna på 12-14 ton/år i förbrukning så problemen lär märkas rätt fort..

Kör nu min fjärde brännare hur många har du kört o kan jämföra med

Blir du trött så gå o lägg dej...
Hej André! Beklagar att jag blev lite vass i tonen. Det lät nog värre än det var menat. Men om man t ex som du totalsågar den stackars Bionabrännaren i dina tidigare inlägg och hejdlöst rekommenderar Thermia i alla lägen så får du nog tåla lite mothugg. Allting är inte bara svart eller vitt utan lite mer komplicerat än så...

Det finns de som är jättenöjda med sin Biona likväl som du är nöjd med din Thermia. Problemen kommer i olika installationer och varierande driftsförhållanden. Därför tycker jag att vi vanliga användare ska diskutera brännarna oförbehållsamt neutralt. Sen får de som är försäljare sköta "säljsnacket", det behöver inte du hjälpa till med.
Det får inte bli som i de tröttsamma diskussioner som t ex Macintosh- och PC-datoranvändare fört i åratal.

Vad det gäller Värmebaronen så rekommenderar de att PANNAN ska askas ur en gång i veckan när det är SOM KALLAST UTE. Inte att själva brännaren behöver sotas. Det är många som monterat deras brännare i sina CTC 1100-pannor och den pannan har inte så stort askutrymme som en pelletspanna har. Därför tycker jag att det är i högsta grad seriöst att informera om det redan i reklamen. Det är fan i mej inte många som är så ärliga att de talar om att det är lite mer jobb med att elda pellets..!

Vad det gäller den kompis och hans panna så hoppas jag att jag inte behöver bli trött på dem också. Håll du dig bara objektiv och neutral i dina inlägg så slipper jag bli trött... :-)

Hälsningar från "Snubblaren" som def. inte tänker gå och lägga sig!
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Per pellet skrev:
Det är märkligt hur olika man blir behandlad av Thermia. När jag ringde dit om mitt skruvproblem var det inte ens tal om att diskutera problemen direkt med mig. Installatören skulle hit och ställa diagnos. Sen skulle han prata med Thermia. Punkt slut.
Jag tycker inte att det är så konstigt att Thermia gör som de gör. Av alla de som ringer är det nog inte så många som är så engagerade som vi kanske är här på forumet. Thermia vet att de måste ha dit en person som är kunnig, de kan inte diskutera med alla villaägare som ringer. Det tycker jag är fullt förståeligt. De flesta víllaägare är inte kunniga nog för att kunna ställa en korrekt diagnos på problemet.
The Burner
Fröträd

Problems..

Inlägg av The Burner »

Jag har det fenomen som per pellet beskriver. Matarskruven (ej doserskruven i detta fall) går trögt och kärvar fast. Jag har pratat med den nya killen från Storfors i Värmland som kör mellansverige tror jag. Han heter Hasse Eriksson. Han säger att detta beror på nån distans som är för lång så jag har alltså två fel då med det gjutfel som är på huset.
Till skillnad från den vandrande vålnaden (Mats Larsson) så kan man komma i kontakt med honom och han hör av sig om man lämnar meddelande. Jag har sökt honom via Grängesbergskontoret.

Och grabbar- "var nu goe å glae mot varandre å krames där ute i pälletshögera" :D
The sky isn´t the limit- ground is
gogu
Gallringsobjekt

OOOPS!

Inlägg av gogu »

gogu skrev:Har nummer 5252 på min brännare.
Var bortrest i två dar o då stannade såklart brännaren larmade för slut på pellets. Men när jag kom hem och startade upp brännaren så gick den såklart iggn utan problem.
Dock har den börjat gnissla en hel del. Det låter ju väldigt misstänkt detta fel. FIck brännaren för drygt en vecka sedan.

Om det nu är det felet blir man ju lite sur på thermia. Hur kan man sälja en brännare man vet är felaktig????? Väldigt dålig stil. Dessutom fick jag gamla programvaran trots att jag specifikt sa till om att jag ville ha nya.
Är det undre skruven som är fel? Och kan man se om man har felet på nåt sätt?
Det var min externa skruv som var problemet.
motorn satt lite snett pga dålig passform på den bockade plåten. Detta gjorde att piggen som håller axeln hoppade ur spåret och motorn slirade ibland som följd.
Nu har jag bockat om plåten och därigenom fått motorn riktigt på plats så nu har brännaren gått i 2 dar utan stopp.

Hoppas jag slipper problem nu(ta i pellets) :wink:
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
snubblaren
Entusiast!

Re: Problems..

Inlägg av snubblaren »

The Burner skrev: Och grabbar- "var nu goe å glae mot varandre å krames där ute i pälletshögera" :D
Hehe, det är rätt inställning :lol:
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Min brännare stannar numera så ofta att man har en chans att se hela förloppet som leder till stopp. Det gör att
man kan göra en bättre analys av vad som egentligen är fel. Man startar brännaren, sätter sig på en stol och väntar helt enkelt...
Det jag kommit fram till är att det är två fel i kombination som leder till de flesta stoppen:

1. Doserskruven är för stor (alternativt huset är för litet). Det leder till att doserskruven går trögt och ryckigt. När doserskruvens
kugghjul drivits fram av en pigg på slussens stora roterande hjul och piggen släpper kugghjulet, fjädrar doserskruven med kugghjul
ofta tillbaka pga fastklämda pellets.

2. Det lilla gångjärnet som utgör backspärr för doserskruvens kugghjul nås nätt och jämt av kugghjulet.
Jag uppskattar att backspärren når mindre än en millimeter av kugghjulets spets. På andra brännare jag sett (2 st)
går backspärren långt in i kugghjulets "kugge", dvs den låser säkert kugghjulet i backriktningen.
Det verkar helt enkelt som att doserskruvens axel sitter för långt ner, relativt täckplåten som håller backspärren.
Kanske detta också är en följd av fel doserskruvshus?

Summan av dessa fel ger följande förlopp:
Doserskruven går trögt och fjädrar tillbaka "sprättigt". Kugghjulet slår då till backspärren med den yttersta millimetern av sin spets,
vilket gör att backspärren antingen sprätter till så att gångjärnet viks tillbaka (dvs backspärren inaktiveras), eller att kugghjulet med
sitt slag på backspärren lyckas slå sig in under backspärren, så att gångjärnet lägger sig ovanpå kuggen.
I bägge fallen fyller alltså inte backspärren inte någon funktion, utan kugghjulet stannar i en vinkel som inte är speciellt bra för
piggarna på det stora roterande hjulet. Nästa pigg som kommer in för att driva kugghjulet kommer då nämligen in rakt på en av
kugghjulets spetsar och trycker på med en kraft som går radiellt in mot kugghjulets axel. Följden blir att de båda hjulen låser varandra.

Jag har försökt att beskriva förloppet så noggrant som möjligt så att andra kan förstå det och kanske se om deras fel uppstår på samma sätt.

Hur har det förresten gått med ditt utbyteshus, parb? Fungerar det nu?
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Det problemet med backspärren/gångjärnet hade jag också och då strulade brännaren en aning. Enkelt att själv bocka till (neråt) samt justera i sidled. Sen dess att jag gjorde den finjusteringen har min brännare inte stannat en enda gång.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag har sett precis samma sak som per pellet med återfjädring och blockering mot spetsarna på det övre hjulet. I mitt fall har det dessutom gått så långt att piggarna på det stora hjulet har nötts av. Jag blev tvungen att göra en nödreparation med spikar.
Bilder finns att beskåda här:
http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Det finns även en quicktime film som visar hur kugghjulet fjädrar tillbaka.
Jag har skickat länken till Thermia via min återförsäljare. :-)

Jag har blivit lovad nytt doserhus/skruv och nya kugghjul. Vi får se när dom dyker upp...

/Johan
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Intressanta bilder.
Jag har också noterat att piggarna på stora hjulet tar stryk, men i mitt fall har det inte gått så långt som till brott ännu.
Jag ska dock se till att Thermia levererar nya piggar också, när doserhuset är utbytt. Frågan är om det finns flera
delar som slits onormalt pga av allt trassel? Motorn t.ex. ser ut att få jobba en hel del när allting bara låser sig.
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Visst är det så som per pellet skriver. Axeln på doserskruven sitter för långt ner p g a gjutfelet på huset. Det får till följd alla de symptom som han beskriver! Min brännare är nu utbytt!!! Jag fick en ny brännare då jag hade fler fel så den satte jag in i går och jag kan säga att mitt "kugghjul" är nedslitet så det ser ut som det varit i drift i 10 år eller nåt sånt.
Precis som zeylons bilder! Får nu hoppas att den nya brännaren jag fått inte har sama fel för den här resan vill man inte vara med om till vintern!
The sky isn´t the limit- ground is
Calle
Frö

Inlägg av Calle »

Varför är det så att "all" pelletsutrustning ser ut som ett hemmagjort garagebygge??
Det gör mig väldigt fundersam i och med att jag ska byta ut min oljepanna mot en pellets/ved/sol lösning under nästa år.

Det skulle vara trevligt att se något som ger ett intryck av kvalitet och fungerande slutkontroll av prylarna som de tillverkar, branschen verkar inte speciellt mogen.

Kanske helt fel men det är ialla fall mitt intryck efter att studerat olika pelletslösningar...
Calle (Solo Innova 30 3x750l+sol)
GoranB
Späd planta

Inlägg av GoranB »

Min Biomatic 20+ har inte strulat en enda gång på ovanstående vis. Den installerades i september och jag har eldat med ca 400kg pellets. Jag fick problem med ett lock som lossnat när jag hanterade pannan (lutade) vid monteringen, men det kan knappast Thermia lastas för. Inga driftstopp alls.
Egentligen ville jag bygga en Babington
Biomatic 20+ tills dess.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

När jag i dag ringde min återförsäljare för att kolla om prylarna var på gång så visade det sig att han har beställt fel grejor (som inte har kommit än).
Han trodde att jag hade problem med en kärvande matningsskruv vilket jag inte har. Än...
Han lovade att jag skulle få ett nytt doserhus från Thermia på Måndag. Fan tro't...
Stön...

Ni som har en icke strulande brännare: Hur mycket gnisslar det om matningsskruven? Min väsnas lite grann men inte tillräckligt för att det ska höras från något annat rum.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Skriv svar