Hej.
Farsan börjar bli till åren och behöver komplettera vedeldningen med ex vis pellets...kombipannan är kopplad till 500 liters ack tank.
1. Funkar det att sätta pelletsbrännaren i oljebrännarhålet?
2. Är det någon som har bättre eller sämre erfarenheter?
Mvh Tobbe
Pelletsbrännare till CTC 2200?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Pelletsbrännare till CTC 2200?
Normalt brukar man rekommendera oljebrännardelen i kombipannor då rökgaserna brukar gå ut i veddelen och på så vis få längre väg.
I din panna verkar det vara separata kanaler från resp. del.
Från oljedelen finns 9 kanaler med turbulatorer som effektivt tar upp värmen.
Askutrymmet är minimalt och kräver täta uraskningar.
Veddelen är rätt modern med keramik och omvänd förbränning och relativt långa rökgasvägar.
Ska ni elda både ved och pellets så är det smidigast att placera brännaren i oljeluckan.
Brännaren sitter ju kvar vid vedeldning.
Vid enbart pelletseldning skulle jag satt brännaren i vedluckan för större askutrymme.
I din panna verkar det vara separata kanaler från resp. del.
Från oljedelen finns 9 kanaler med turbulatorer som effektivt tar upp värmen.
Askutrymmet är minimalt och kräver täta uraskningar.
Veddelen är rätt modern med keramik och omvänd förbränning och relativt långa rökgasvägar.
Ska ni elda både ved och pellets så är det smidigast att placera brännaren i oljeluckan.
Brännaren sitter ju kvar vid vedeldning.
Vid enbart pelletseldning skulle jag satt brännaren i vedluckan för större askutrymme.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Oljedelen på CTC 2200 är exakt den samma som för CTC 1200 Ekonomi/ Family 40 - och kan acceptera upptill 20 kW pelletseffekt. Alla framåtbrinnande brännare kan användas. Uraskning bör ske efter varje eldat veckoförråd om 300 liter, och konvektionstuberna dras samtidigt med detta. Verkningsgraden ligger med den brännaren jag har på ca 85 - 90 % beroende på gång-/vilotider.
Veddelen är samma som CTC V20, och den har mindre kapacitet än oljedelen så där vill lämplig effekt ligga kring 15 kW eftersom den väl klarar som mest 18 - 20 kW med ved. Som Stegatorparen säger så är ju denna pannans styrka att den har separata konvektorer för varje del. Och är det Trio varianten din farsa har, så har den ju även en stark elpanna inbyggd. Inte alls någon dålig panna, som sagt
Veddelen är samma som CTC V20, och den har mindre kapacitet än oljedelen så där vill lämplig effekt ligga kring 15 kW eftersom den väl klarar som mest 18 - 20 kW med ved. Som Stegatorparen säger så är ju denna pannans styrka att den har separata konvektorer för varje del. Och är det Trio varianten din farsa har, så har den ju även en stark elpanna inbyggd. Inte alls någon dålig panna, som sagt

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Frö
Tack för bra svar
, några följdfrågor:
1. Ser att ni båda kör med Viking Bio -Är ni nöjda med den?
2. Stegatorparen, eftersom du har en identisk panna, har det varit några problem med funktion ed?
Trevlig helg!

1. Ser att ni båda kör med Viking Bio -Är ni nöjda med den?
2. Stegatorparen, eftersom du har en identisk panna, har det varit några problem med funktion ed?
Trevlig helg!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har aldrig haft några problem med min vedpanna. Lätt att sota eldstaden och tuberna.
Rökgastemperaturen ligger vid 150 - 160° vid pelletseldning.
Skulle jag köpt en brännare idag skulle jag valt en med automatisk uraskning och plc-styrning.
Viking Bio är en gammal konstruktion som har sina svagheter.
Den förbrukar dock inte tändelement som de flesta andra brännare gör. Har aldrig bytt mitt.
Rökgastemperaturen ligger vid 150 - 160° vid pelletseldning.
Skulle jag köpt en brännare idag skulle jag valt en med automatisk uraskning och plc-styrning.
Viking Bio är en gammal konstruktion som har sina svagheter.
Den förbrukar dock inte tändelement som de flesta andra brännare gör. Har aldrig bytt mitt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Som Stegatorparen skriver så är Viking Bio en gammal konstruktion. Den har en del fina egenskaper och finesser, men den kostar en del att driva. Rören är ett exempel. Det att de har mindre yta för att leda bort spillvärme, gör att de de slits snabbare än de rör som har större yta. Plus är att Värmebaronen har fin support och att delarna inte är lika dyra som för en del andra brännare, minus är slitagefaktorn. Jag med skulle nog kanske valt annorlunda idag. Men summa summarum: Viking Bio går bra, och har hög verkningsgrad med få driftsavbrott om man bara håller efter den med rengöring av röret varje eldat veckoförråd. Grovis och kraftfull grovdammsugare är ett måste 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25