Thermia........
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Absolut inte den behöver rengöras.. Men inte som t.ex viking där de rekomenderas varje vecka..,De tycker jag är som att elda med ved..snubblaren skrev:Menar du på fullt allvar efter allt i den här tråden att en Thermia inte kräver någon tillsyn? Fråga "Älghår" m fl om den saken...
André - börjar det inte bli svårt att försvara din kära Thermiabrännare snart??? Det finns en gammal låt som heter - De sista entusiasterna - börjar du inte höra till den skaran..? OM man ser det krasst så är du nog den ende som har en fungerande pelletsbrännare utan det minsta problem. Vilket är lite märkligt.
Därför blir jag lite trött på dina inlägg som glorifierar Thermias brännare. Thermia har problem - liksom alla andra brännartillverkare - så enkelt är det. Förhoppningsvis så blir det bättre när produktutvecklingen fortskrider.
Jag är då helt nöjd med brännaren som jag nu efter on/off styrningen är den bästa med tanke på askmängd o rengöringsintervaller..

Väntar med spänning på att kompisen ska få igång sin janfire nh då kanske jag får göra dej trött på den oxå..

Han lär hamna på 12-14 ton/år i förbrukning så problemen lär märkas rätt fort..

Kör nu min fjärde brännare hur många har du kört o kan jämföra med

Blir du trött så gå o lägg dej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp men de kanske är den berömda avis sjukan..Patrik skrev:Vilken tråkig ton Snubblaren har mot dig Andre.
Jag hör faktiskt också till en av dom som inte har några driftsproblem med brännaren.

Då är man då inte ensam som är nöjd med brännaren iaf..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
-
- Frö
- Kontakt:
-
- Fröträd
Jag har eldat upp 300-400 kg nu och det har varit långt ifrån problemfritt.
Allt tyder på att jag har problemet med doserskruven och dess för trånga hus.
Min installatör (som fortfarande inte hört ett ljud från Thermia, utan fått all info om
problemet från detta forum via mig) har temporärt fått igång brännaren genom att
slipa ner kortänden på doserskruven (vid infästningen närmast pannan).
Efter detta har den nu gått problemfritt i 4 dygn.
Naturligtvis vill jag ha huset utbytt. Jag ska ligga på min installatör så att han skaffar fram ett utbyteshus.
Frågan är då om Thermia är dömda i mina ögon?
Nja, periodvis har jag varit rejält frustrerad, besviken och förbannad, men om de lyckas
rätta till sitt fel snabbt och effektivt tror jag att jag fortfarande har kvar förtroendet för Thermia och Biomatic 20+.
Jag sotade den för första gången ikväll och det gick verkligen smidigt. En fungerande
Biomatic 20+ är ingen dålig panna. Men det får inte strula mera nu...
Allt tyder på att jag har problemet med doserskruven och dess för trånga hus.
Min installatör (som fortfarande inte hört ett ljud från Thermia, utan fått all info om
problemet från detta forum via mig) har temporärt fått igång brännaren genom att
slipa ner kortänden på doserskruven (vid infästningen närmast pannan).
Efter detta har den nu gått problemfritt i 4 dygn.
Naturligtvis vill jag ha huset utbytt. Jag ska ligga på min installatör så att han skaffar fram ett utbyteshus.
Frågan är då om Thermia är dömda i mina ögon?
Nja, periodvis har jag varit rejält frustrerad, besviken och förbannad, men om de lyckas
rätta till sitt fel snabbt och effektivt tror jag att jag fortfarande har kvar förtroendet för Thermia och Biomatic 20+.
Jag sotade den för första gången ikväll och det gick verkligen smidigt. En fungerande
Biomatic 20+ är ingen dålig panna. Men det får inte strula mera nu...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
utbytes kit
fick idag mitt utbytespaket!
tror ni att de funkade eller?
paketet innerhöll nytt matarhus, ny doserskruv och nytt kugg hjul.
de vet i fan vad dom håller på med på thermia för att de funkar inte!
under min top plåt som slangen fästs i så finns en vilklad plåt och i den tar skriven i i så att de funkar sämre än min hemmagjorda lösning!
sitter i telefonkö hos thermia just nu suck!!!!
alldrig ska man få vara glad!
tror ni att de funkade eller?
paketet innerhöll nytt matarhus, ny doserskruv och nytt kugg hjul.
de vet i fan vad dom håller på med på thermia för att de funkar inte!
under min top plåt som slangen fästs i så finns en vilklad plåt och i den tar skriven i i så att de funkar sämre än min hemmagjorda lösning!
sitter i telefonkö hos thermia just nu suck!!!!
alldrig ska man få vara glad!
efter yttliggare kontakt med thermia!
följade sas!
det finns tydligen 2 modeller av top plåtar och en av dom funkar bra med det nya huset/skruven och den andra inte och har man den andra som jag nu råkade ha så ska man vinkla upp plåten så att den ligger ca 2 m,m ovan skruven.
känns som att thermia håller på att tappa sin status i vargefall i mina ögon så är smärtgränsen nådd nu!
det finns tydligen 2 modeller av top plåtar och en av dom funkar bra med det nya huset/skruven och den andra inte och har man den andra som jag nu råkade ha så ska man vinkla upp plåten så att den ligger ca 2 m,m ovan skruven.
känns som att thermia håller på att tappa sin status i vargefall i mina ögon så är smärtgränsen nådd nu!
-
- Fröträd
Surt sa räven
Det var verkligen tråkigt att höra! Nu får dom nog skärpa sig rejält annars är det fler som surnar till! Vi kanske är få som råkat ut för detta men vi kanske hörs destomer
Jag väntar ju fortfarande på mitt kit. Fick dessutom reda på ett fel till; se under "feltråden". Det är matarskruven till brännarkoppen som har en distans som är nån mm. för lång!!!!
Som om det inte räckte med de andra sakerna. Det var nog Måndag hela veckan när dom tillverkade min panna

Jag väntar ju fortfarande på mitt kit. Fick dessutom reda på ett fel till; se under "feltråden". Det är matarskruven till brännarkoppen som har en distans som är nån mm. för lång!!!!
Som om det inte räckte med de andra sakerna. Det var nog Måndag hela veckan när dom tillverkade min panna

The sky isn´t the limit- ground is