Hej
ÄR helt newbie egentligen. Men misstänker att jag kan förbättra min effekt.
Kär NH brännare med pellistore på en Albin panna.
Har precis bytt panna och upptäckte nu efter någon veckas drift att det är sjukt mycket sot i pannan.
Askan är väldigt mörk och klumpar sig inne i pannan. Så såg det inte ut förrut då jag hade en gråare aska som var väldigt fin.
Jag kör nu i kylan på 10 kw och 675g volym. (200 kvm souterrängvilla) Har tidigare kanske kört slut på 9 ton pellets per år. Huset ligger i norra västerdalarna, en riktig köldhåla.
Är det någon som är duktigare och ser något märkligt med detta. Tips på förbättringar?
Jag är nu mycket intresserada tt lära mig lite mer och justera in det. Misstänker att jag kan minska pelletsförbrukningen och sotningsarbetet avsevärt.
Några ideer?
Mycket Sot och tjära
Mycket Sot och tjära
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Re: Mycket Sot och tjära
Vad är bättre effekt? Högre eller lägre?
Det låter som att det är för mycket pellets i förhållande till luften. Vad det beror på att det blivit så är ju den riktigt bra frågan.
Det låter som att det är för mycket pellets i förhållande till luften. Vad det beror på att det blivit så är ju den riktigt bra frågan.
Med mer effekt tänker jag mig att få systemet så effektivt som möjligt bara. Mindre pelletsåtgång.
Vad bör jag förhålla mig till ..
Rökgastemp, vad borde den vara?
Hur ska askan se ut?
Vad bör jag förhålla mig till ..
Rökgastemp, vad borde den vara?
Hur ska askan se ut?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Om du höjer värdet på densiteten, från 675g/l till kanske 700g/l kommer sotningen att minska. Rent faktisk "ska" det bildas sot men inte så värst mycket, jag har tidigare beskrivit spikmetoden som jag hittade på i sin tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!