Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det verkar som om du och andra har också märkt att något har skett med SE´s pellets. Den brann så fint innan och inga rester fanns kvar på rosterplåten. Nu helt plötsligt märker många av samma sak. Jag är helsäker på att brännaren inte är skulden, då jag har kört tester som gränsar till forskning. Jag körde ett kort test utöver långtesterna och det omfattade bara 36 kg pellets men ändå hade det byggts upp en gasig, porig kaka över lufthålen. Vore så gott att kunna analysera resterna. Jag misstänker lövträdspellets som är import! Vad tror ni?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enligt det upplysta skall det inte vara så stor skillnad på barr och lövträ pellets, men däremot vill pellets av dålig kvalitet kunna skapa såda problem som vi sett i vinter. Länken här nedan leder förvisso till en sida för kaminer men elden vet ju inte om den brinner i en kamin eller en panna, så jag räknar med att det som står har relevans i vilket fall som helst:

http://baomee.info/19/2012/11/trUpellet ... t-trU.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Definiera då någon gång vad denna "dåliga kvalitet" du pratar så mycket om är? Det jag har sett är dåligt justerade brännare för att densiteten är ändrat lite.

Länken du anger pratar om BTU som mätenhet, hela sidan bär prägel av en okunnig översättare.

ISO-varianten av BTU är Watt... :roll:

Men det är nog en CIA-konspiration som en del av chemtrail-konspirationen... *suck*
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nu har du fel Icecap. BTU är en enhet för energi. Watt är en enhet för effekt.
1 BTU är 1055 joule eller drygt 1 kWs om man gillar watt bättre.

Det verkar vara översatt av något dåligt översättnings program. Originaltexten skulle antagligen vara klart mer lättläst för de flesta Svenskar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Om man inte förstår eller ogillar det som läggs fram, så attackerar man källmaterialet. Källmaterialet är sannolikt översatt med automatöversättare och då blir det som det blir - men det är inte samma sak som att det är strunt. Dålig pellets är pellets gjort på undermåliga råvaror - svårare än så är det inte. Har du dålig ved i en vedpanna, så är det illa - men har du dålig bränsle i ett system som matar sig själv såsom ett pelletssystem, så får du ansamlingar av avvikande material som sedan stör hela förbränningsprocessen - och sluta nu med CIA och chemtrails det hör inte hit. *Urk!*

Om du till exempel avbarkar och mal upp trädstubbar, så får du en sorts råvara som i egenskaper skiljer sig mycket från resten utav trädet. Tallstubbar, till exempel, användes i gamla dagar till tändvirke eftersom veden var "fet" - alltså hade mycket olja och terpentin i sig. Men mal du upp sådana stubbar och blandar i råvaran till pellets, så påverkas kvaliteten på pelletsen negativt eftersom denna råvara avviker såvitt mycket från normal råvara. Om man gjort pellets på enbart stubbar, så skulle man kunnat justera in brännaren så att den accepterade råvaran - men i en högst heterogen mix, skapar det bara avlagringar och skit.

Sluta leva i förnekelse nu. Sanningen må vara en besk medicin, men den är hälsosammare i långa loppet. Brist på prima råvara är inte en *fniss-fniss* konspiration - det är en produkt av tiderna vi lever i. Det ena landet efter det andra kommer i gungning och då drar folk där ner på konsumtionen och det påverkar efterfrågan här, som påverkar tillgången på pelletsråvara - i synnerhet som pelletsfabrikerna måste konkurrera med produktion av stallströ, husdjursströ och spånskiveproduktion. Det är detta som är svagheten i det sätt som svensk biobränsle är organiserat: Goda tider ger massor av råvara och låga priser samt prima kvalitet, dåliga tider ger brist på god råvara och sämre kvalitet och starkt varierande priser. Problemet är ju att sämre tider inte medger ökat pris, och därmed är det bara en sak kvar att tumma på, och det är kvaliteten. Man köper den råvara man har råd med helt enkelt, och gör det bästa man kan med den.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Icecap skrev:Det jag har sett är dåligt justerade brännare för att densiteten är ändrat lite.
densiteten och densiteten hela tiden. Det är matningen; Antal gram per tidsenhet som kommer ned i brännaren som är intressant. Det är fullt möjligt att en tätare pellets matar mindre i skruven så att den ger färre gram per tidsenhet än en annan lösare pellets.
När slog SE om och började använda tillsatser? Mina SE från september 2012 ger inga kakor och inte nyköpta Rindi heller.
Importera spånråvara tror jag inte på. Spån tar för stor plats och självantänder om den packas hårt.
Röjning av lövsly har avtagit sedan beredskapsjobben blev usch och fy. Importera utländskt timmer för att flisa och göra pellets av blir för dyrt.
Använder man stubbar som råvara kan det vara en möjlig förklaring.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Bergatorparn:Det är inte bara stubbar som blir tjärrika. Det är skadade delar av trädet som blir det.

Jag håller inte med om ditt resonemang om bristande kvalité. Vissa har problem med spån så fort det finns antydan till spån, andra häller i kraftigt fuktskadad pellets eller sågspån utan att det orsakar driftsproblem. Det är snarare ett problem med att vissa anläggningar är extremt känsliga än att pelletskvalitén varierar. Det finns en standard för pellets som jag absolut tycker är tillräckligt snäv.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Beslöt mig för att rensa brännaren i "onödan" efter kort tid. Och konstaterar att det behövdes. Men det fattades mer än 4 ggr aska i pannan. Brännaren går lite fett, men den går som Sweitsiska(stavning?) tåget. Så nått skumt är det med sista lasset bulk.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

danei skrev:Bergatorparn:Det är inte bara stubbar som blir tjärrika. Det är skadade delar av trädet som blir det.

Jag håller inte med om ditt resonemang om bristande kvalité. Vissa har problem med spån så fort det finns antydan till spån, andra häller i kraftigt fuktskadad pellets eller sågspån utan att det orsakar driftsproblem. Det är snarare ett problem med att vissa anläggningar är extremt känsliga än att pelletskvalitén varierar. Det finns en standard för pellets som jag absolut tycker är tillräckligt snäv.
Men kan då verkligen känslighet i anläggningarna vara den enda förklaringsfaktorn till allt det konstiga vi sett här inne i år? Folk som haft samma pelletsleverantör hela tiden, kommer och berättar att efter senaste pelletsleveransen, så började anläggningen strula? Och här talar vi om Ariterm BeQuem, PellX P21, EcoTec Bioline 20, KMP PX20, Janfire Flex A - och det är de jag kommer på, och som dominerat berättelserna om problem med förbränningen. Det verkar inte skilja något mellan anläggningar med internskruv och fallrörsbrännare. Det jag dock har sett är att de som har problem, har pellets från en utav de stora, såsom Stora Enso, Agrol, Neova - medan de som har från de mindre företagen inte verkar ha problem. Jag tycker det verkar lite som att spridningen i anläggningstyper är för stor för att det skulle kunna vara anläggningarnas fel. Jag har ju en brännare man blir påhoppat om man nämnar vid namn här inne, men den klarar av skiten trots allt. Det är inte för egen del jag ältar detta problemet, men för alla som inte vet vad de skall göra åt det. Vi tar för givet att företagen håller sig till standarden därför att de säger att de gör det - men hur vet vi det? Vi som konsumenter har inga laboratorier som vi skickar prov till. Och de som borde bry sig, de är för insyltade för att kunna bry sig - och då syftar jag på VillaÄgarna. När såg ni senaste konsumenttest för pelletsutrustning? Eller konsumenttest för pellets? Eller konsumenttetst för något som helst?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har följt detta med dålig pellets noggrant här på forumet och läser dessutom allt om EcoTec väldigt noggrant men måste ändå fråga.

Var har det framkommit att EcoTec Biolina 20 har haft problem med "dålig" pellets?

Kan inte komma ihåg att jag har sett/läst något om detta men jag kan ha missat detta då man ändå inte är mer än människa......
På min brännare har jag iallafall inte sett några förändringar i koppen som säger att det finns "konstigt" innehåll i pelletsen. Och då har jag ändå kört med säckad pellets från Byggmax som har bytt leverantör 4 gånger sedan somras på de två ställen där jag har köpt min pellets. Så jag har haft en bra variation på pelletstillverkare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Problem o problem, De jag märkt hos vi som kör solett i bequem/biomatic är att nu måste man justera om brännaren varje leverans vilket jag inte behövde dom 4 första åren, senaste lev som kompisen fick är bättre men man måste lägga sej med lite extra luftöverskott om man ska köra 1,5-2 ton mellan rengöringarna medans tidigare va det inga problem att köra över 3 ton..
Lägger man Co2 på 10,5% när den är nyrengjord så ligger den på 12% efter 2 ton..

Men dom som kör biomatic 30 o MBAB pelletsen går som tåget, ingen kaka som bildas i brännaren el att den börjar gå fetare efter tid vilket beror på att dom inte får massa skit i koppen..
Blir det inte som en kaka/tunga som byggs upp o täpper igen slitsarna så blir det som grus av askan som bygger upp så man får för hög nivå på Glödbädden o det är då det behövs mer fläkt..
Biomatic 30 har dom nog kört närmare 4 ton sedan brännaren rengjordes, bara tömt asklådan men Co2 var exakt som då jag justerade den efter den bränt ca 3 ton..

Så har MBAB lika bra pellets hösten 2014 då ja ska fylla nästa gång blir det därifrån :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

bergatorparen skrev:Vi som konsumenter har inga laboratorier som vi skickar prov till. Och de som borde bry sig, de är för insyltade för att kunna bry sig - och då syftar jag på VillaÄgarna. När såg ni senaste konsumenttest för pelletsutrustning? Eller konsumenttest för pellets? Eller konsumenttetst för något som helst?
Konsumenverket var världsledande när det gäller oberoende tester av konsumentprodukter som dammsugare och tvättmaskiner.
På order från det moderata partihögkvarteret är nu denna verksamhet nedlagd. I lokalerna för test av tvättmaskiner finna nu en stor butik för försäljning av cyklar och en stor butik som säljer hund och kattmat.
Villaägarföreningar sysslar inte med utpekande tester helt enligt samma ideologi.
Så oberoende tester kan man glömma i dagens samhälle där partipiskan viner hårt.
Den som vill testa får utrusta ett oberoende lab själv.

Annars köper jag ingen dyr pellets från Agrol och Neuova utan pelletsen från Byggmax fungerar fint, Booforssjö och Rindi nu senast brinner lika bra som tidigare år. Skulle jag få de problem som en del verkar ha bytte jag brännare till en som har automatisk uraskning och eldade vidare som om ingenting hade hänt. Varför kämpa med gammal otidsenlig utrustning när problemet har en enkel lösning?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

msh16: äntligen någon som har fattat!

Jag har genom åren testat så många olika pellets som det har varit möjligt att få tag på, däribland en provproduktion av torv/trä-pellets.

Just torv/trä-pelletsen (två variationer: 75%/25% och 95%/5%) var besvärliga pga. en kopiös sintring (antagligen pga. seriöst med mineraler) men annars har jag aldrig haft problem med brännaren annars. Visst har askan ibland varit "kakig" när jag tömmer pannan men det har aldrig varit något problem.

Jag vet om att det är testat att elda valnötskal i en Janfire NH, visst behövdes det justeras på tändcykeln, doseringen och askskrapningen (hur ofta) och de gav aska i kännbar mängd - men det fungerade OK.

Det enda jag har märkt är att när brännaren kör kontinuerligt (modulerande drift) kan det ibland byggas upp aska i brännkoppen som till slut kan störa förbränningen. Lösningen jag har fått fram var att höja mellanblåset och minska pelletsmängden lite mellan varje askskrapning.

'Mellanblåset' är en funktion som med mellanrum (ställbart, nominellt 20 min) höjer fläkthastigheten en viss del (ställbart, nominellt 5%) i en kortare tid (ställbart, nominellt 30 sek).

OK, det kan vara för att en Janfire NH rent faktisk skrapar rent i brännkoppen rent mekanisk att det fungerar, det är iaf. min teori och det är därför jag är så negativ till tryckluftrensning. Att ha tryckluft till att rensa med är helt fint - om inte skiten sitter fast! Och det verkar ju vara problemet...

Eller kan det vara så att dom med problem med denna askkaka/oförbrända pellets i själva verket är överrepresenterat bland dom som har ställd ner effekten på brännaren???
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hos de jag känner som har tryckluftsuraskning är skålen ren efter några dagars eldning. Hinner inte fastna någonting när skålen rensas efter varje eldning.
Jag uppfattar det som att de som har problem får porösa kakor och inget som sitter fast så det måste hackas loss.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo du har rätt! Den kaka som uppstår nu är mycket spröd och går bra att suga med asksugen, då den lätt faller sönder och släpper från rosterplåten bara man rör vid den. Rätt utformad tryckluftsaskning borde fungera. En annan gång med en annan leverantör så blev det fruktansvärt hårda sintringar på rosterplåten som gick i blått. Precis som man härdar en stålbit. Jag fick använda vinkelslipen med en hård ståltrådsborste och det slog gnister vid avverkningen. Inte felställd brännare med för högt syreöverskott! Nästa leverans med annan leverantör inga problem helt ren rosterplåt inte tecken till rester av bränd pellets trots veckor av drift. Jag har gjort så många tester med brännaren över tiden att jag vet att det inte är den som förosakar den porösa kakan.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar