Hjälp med matning/fläkt

Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Hjälp med matning/fläkt

Inlägg av Eldvin »

Jag undrar om inte matningen kan va lite hög,och fläkten lite låg??
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Mycket möjligt. Jag ska mäta om förbrukningen för hand sen ikväll som sagt, så kanske man får lite svar där.
Har något med pelletsen ändrats som vissa misstänker, kan det ju vara annan mängd som tillförs nu och då blir det ju knas. Är den fortfarande rätt antar jag att man får höja fläkten?

Men återkommer med värden senare när jag är klar ute i stallet och hinner mäta.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Japp. Bara för skojs skull,sätt en stektermometer i stosen å kolla vilken rökgas temp du har i dom olika lägena. Ska kolla vad jag ställde brännarn på,har det uppskrivet nån stans. Vad står uderhållsfyren på för tid?? Vad du åxå skulle kunna göra,lås den i låg å kolla sotet,om det blir bra lås i hög å kolla.För annars vet du ju inte om det är lågen eller högen som bråkar.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Stosen?

Blir för sent för att mäta ikväll, imorgon kväll är det dock lugnare så då ska jag mäta =)
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hmm, ska det vara såhär? Aldrig tänkt på hur den 'brukar' göra.

Gick nyss förbi pannan och hörde hur den matade pellets. Sen 'poff' blev det tvärt tyst, jag tänkte att 'jaha, nu slog fanskapet ifrån' och gick och tittade.

Och slagit ifrån har den ja, men inte pga fel utan för att den med råge nått börvärden. Panntemperatur 88 grader (bör 85 grader), utvatten 72 (66)

Varför matade den fullt i internförrådet då? Och för det ska tas in i internförrådet måste den ju matat till brännkoppen? Så antar att den nu har fullt med pellets i brännkoppen - och det lär ju garanterat 'kola' när den nu slagit ifrån och står, eller?

Gick förbi ett par min senare, då 91(85) resp 64(65), synlig låga i synglaset, pannan i driftläge från.
Nu tar det ju en stund innan den sjunkit ner i temp så den startar upp igen, och den pellets som nu brinner utan lufttillsats via fläkten den borde väl blir ofullständigt förbränd?

Eller tänker jag helt snett?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om det saknas pellets i internförrådet så skall den efterfylla, och har du på underhållselden så pytsar den fram lite nu och då så att glöden inte falnar. Då och då blåser fläkten så att glöden håller rätt temperatur så att när termostaten kallar på värme, skall allt vara klart så att brännaren bara kan brassa på igen. Att pannan med råge nått börvärde kan bero på att draget nu kanske är idealiskt, så inte för att tjata: Skaffa dragbegränsare - så kommer pannan att gå bra 99 av 100 dagar - minst. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Börvärde med råge når den när den fungerar, så var inte bara igår alltså. Och som sagt - två år, utan dragbegränsare. Så vi spar det tills den går som den ska kontinuerligt igen. Var mest nyfiken på om den skulle mata pellets så, just då jag aldrig lagt märke till det förr. Men då var det som det skulle och inget fel där.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja tror inte alls på att det är dragbegränsaren som är problemet :?
Men däremot kan det vara slussningarna som är slut även om jag är tveksam, Om dom är helt slut kan pelletsarna "rinna" fritt genom brännaren o den matar extremt ojämnt..
Slussen är mellan internförrådet på brännaren o skruven som matar pellets till koppen, det ska vara 4 st gummiband som roterar där inne o om dessa rinner de fritt igenom Slussen o matar extremt mycket särskillt med fullt internförråd.. Jag märkte det förra våren då jag skulle kontrollväga efter ny leverans av pellets, Ena mätningen typ 18-19 kW nästa 16 så det blev några mätningar då man först trodde man mätt fel el nått..

Pelletsen är som sagt inte vad den borde, nu har jag iof inte ny vätska i Co2 mätaren så värdena blir ju inte så exakta men iaf så justerade jag den innan rengöring innan helgen, brukar köra med 34% fläkt till 16 kW men innan rengöring krävdes 43% o efter rengöring bara 37%. Hade då kört runt 1,3 ton sedan senaste rengöringen av brännaren, det va rätt mycket fastbränt o det va även mycket högre nivå på askan i koppen mot normalt o det även en hårdare konsistens så jag börjar tro att de byggs upp en asknivå som gör att det blir för dåligt med primärluft via nedre slitsraden.. Läste härom veckan även janfire som lufthålen blev täta på..

Hur länge/många kg pellets har du kört mellan rengöringarna Alexandra?
Verkar som de nu inte ska köras så länge mellan rengöringarna som förr, en kompis körde förr 3 ton minst mellan rengöringarna men de funkar inte idag.. Hos han märker man i asklådan att överst efter lång körning kan det va en grynig aska/ dåligt förbrända pellets men efter rengöring av koppen är allt helt ok igen..
Något bättre va pelletsen han fick innan jul mot den jag o han skaffade i mars -12

Kanske får öka fläkten 5% mot vad du haft tidigare men kolla upp med vågen va den drar oxå..

Jo då du har borta slangen till internförrådet hör du något flopp ljud?
Ska floppa när vingarna passerar i slussen..

Hmm lite skumt med att tempen drar iväg så mycket över börvärde när värmeuttaget är relativt högt :?
Brännaren ska gå 1 minut efter den nått börvärdet, kolla om den gör det
Annars kanske de beror på att den får för mycket pellets så koppen är överfull med pellets när den stannar o med bra drag så brinner det friskt i koppen av överflödet vilket får tempen att skena :roll:
Detta kan som sagt ske om slussningarna är helt borta, mina va helt borta efter ca 33 ton pellets o brännaren va drygt 6 år.. Kostar ca 250 nya vingar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Tid tycks vara en enorm bristvara i mitt liv just nu :S Inte hunnit mäta och ska strax ut i stallet. Imorgon fullt upp men kanske hinner mäta, annars så på onsdag är jag ledig, då jäklar! ;P

Ska försöka kolla sluss/slussvingar sen, och övriga du sa. Pannan går än i alla fall, alltid nåt =)

Hur länge mellan rengöringarna här sist, oj.. Svårt säga exakt, men den har ätit 2-3 säckar pellets per dygn, och ca en vecka emellan. Om vi säger 2,5 säck a 16 kg per dygn, och 7 dygn är ju det 280 kg pellets. Vi lägger på lite till bara för att, så säg 300 kg pellets.

Asklådan inte ens halvfull, men igensotad panna, väldigt tjockt med sot i tuberna.

Tillägg: Orka tycks den göra iaf. Det är ju fel på utetempgivaren, den har fått solsting typ och ligger väldigt högt över äkta temperatur. Det innebär att man måste gå in och 'ställa upp' börvärdet på utvatten när det är 5-6 minus eller varmare. Dock så när då temperaturen sjunker så ökar den ju börvärdet gradvis enligt kurva, och då måste man justera ner annars får man horribla börvärden. Som te x idag, när jag åkte hemifrån var det några minus och jag bad om 65 grader utvatten (det är ett dragigt gammalt hus). Nu är det -12 och den tyckte glatt att 75 grader utvatten var lämpligt. (Det är iofs väldigt behaglig värme här, men inte så ekonomiskt). Panntempen är ställd till 85. Men den matade glatt ut 75gradigt vatten och orkade ändå upp i temp. Alltid något...
Senast redigerad av AlexandraW den mån 21 jan, 2013 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den mängden ska inte vara nått problem men testa att öka fläkten några %
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Min inställning blev 53% hög matning 35%Hög fläkt
35% Låg matning 30 % låg fläkt.
Men det skiljer ju på brännare och pellets.
Christian_j
Späd planta

Inlägg av Christian_j »

Nu, tillbaka efter lite skruvande . Fick många bra idéer från detta forum.
Svetsa på lite på skruven då den såg sleden ut,gjorde kanske varken till eller från.
Mätte spännngsfall över fotodioden, svarade dåligt så best ny diod från elfa och pilla in i gamla glasröret.
Det var även dålig kontakt i kontaktstycket till fotodioden.
Rökgastemp fick jag ej ner trots försök med att svetsa ihop ännu större baffel som stod ovanpå koppen-
Har funkat hjälpligt i 2år med en mindre variant.
Såg att någon här satt den i oljedelen (ctc265) - vilket lyft det blev att trycka in brännaren där istället .
Håller sig under 160* , tror mig läst att det är ok temp, har stålpipa)
Fick även tag i en dragregulator, varför visste man inte det för 2år sen :D

Det som jag nu funderar över är om ni har någon idé kring snabbfäste som finns att köpa eller bygga, då brännaren idag sitter med 4 muttrar.
Vore fint att bara dra i en sprint och kunna dra ut brännaren.
(Bequem 20d 2005)

Får tacka för hjälpen såhär långt.
Senast redigerad av Christian_j den ons 23 jan, 2013 00:48, redigerad totalt 1 gånger.
Christian_j
Späd planta

Inlägg av Christian_j »

Eldvin skrev:Min inställning blev 53% hög matning 35%Hög fläkt
Det med matning/fläkt ä inte helt lätt.
Vad kostar en enkel rökgas mätare? Och är det något man kan klara sig utan?
Brukar endast kika och lukta ( farligt för näshåren),sotaren sa att jag då likväl kan slicka på fingret och köra in det i pannan ..

/Christian
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ja du,, Ett instrument med lite klass kostar en slant,vet ej dagens priser men det går ju att ta reda på.Jag vet däremot att om man ska sitta och justera på frihand så får man hålla på tills faan löser av! I manualen står att läsa att man ställer fläkt i samma procent tal som hög och låg för enkelhetens skull eller nått i den stilen,men det funkade inget vidare tyckte jag. Även om pellets vikten blir den samma per tidsenhet mellan två olika leverantörer så brinner dom två sorterna inte lika fort därför måste ju även luften anpassas till detta vilket du lätt ser händelseförloppet av på instrumentet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Christian_j skrev:
Eldvin skrev:Min inställning blev 53% hög matning 35%Hög fläkt
Det med matning/fläkt ä inte helt lätt.
Vad kostar en enkel rökgas mätare? Och är det något man kan klara sig utan?
Brukar endast kika och lukta ( farligt för näshåren),sotaren sa att jag då likväl kan slicka på fingret och köra in det i pannan ..

/Christian
Det billigaste är med vätska som comfort control säljer, kostade 3600+moms när vi köpte det -06 o vätska behöver man byta efter 1-1,5 års användning o kostar 700:- för 3 flaskor o då klarar man sej 3-4,5 år beroende på hur mycket man använder mätaren.. Brukar nu ta 500:- när man åker o justerar in åt folk så då får man inte pengar till vätska o lite bensinersättning.. Men visst skulle de va kul med ett riktigt instrument men då ska cell bytas o calibirering varje år o 2 år så blir det typ som vår mätare kostade + iaf dubbelt så dyr mätare :(
Skriv svar