Har nån annan än jag råkat ut för detta? Pratade med VB och den jag pratade med kände i alla fall inte till nåt sånt fall tidigare. Kan jag verkligen vara den förste?
Hur som helst så ville jag beställa en ny lucka från VB tillsammans med lite annat material, bla yttre brännarrör men fick då vet att en ny pannlucka endast gick att köpa via grossist och ej levererades till privatpersoner. Tack och lov har jag lite kontakter via jobbet så det gick att lösa ändå.
Den nya luckan sitter fast i distansen så det finns ingen chans för framtida rökläckage, åtminstone inte den vägen. Även den porösa isoleringen på insidan av pannluckan är utbytt och sitter fast i luckan och förhoppningsvis behöver den inte bytas fler gånger. Tätningen mot pannan är även den helt annorlunda (orange silikonliknande material) och glädjande nog följde det med stora och greppvänliga muttrar som förenklar bortkopplingen av pannluckan från pannan så nu slipper jag använda skiftnyckel.
Vad som gjorde mig lite förvånad var att man enligt VB inte behövde montera någon flänspackning mellan distansen och det yttre brännarröret, se bild nedan, som tidigare. Bilden visar att den svarta delen (distansen) ligger direkt mot bakre delen av det yttre brännarröret.:

Nån av er andra som använder sig av en sån? Sitter det verkligen inte en sån på nyare brännare?
Glömde säga priset: För det yttre brännarröret, nya pannluckan inkl distans samt 2 roster fick jag betala runt 4500 kr. Dyrt men vad gör man...