Elschema till CTC1100 Family 25 ?

Skriv svar
TJW
Späd planta

Elschema till CTC1100 Family 25 ?

Inlägg av TJW »

Jag håller på att installera en Iwabo villa S1 brännare i min CTC1100 panna men har behov av ett elschema till pannan. Då Iwabo brännaren behöver veta när den ska starta och stanna behöver den ju en "dubbeltermostat" signal från pannan. Någon som vet något om detta ?? Min förra pelletsbrännare (Katla) skötte detta själv via egen tempgivare och oljebrännaren försvann för typ 9år sedan och den borde ha stryrts via den efterlysta termostaten..?? Tackar på förhand !
ragge2
Entusiast!

Re: Elschema till CTC1100 Family 25 ?

Inlägg av ragge2 »

Vad hände med din Katla brännare?
Ska du installera en Iwabo S1 måste du skaffa en lågriktare till brännaren så att den brinner rakt fram.
Sätta brännaren att starta och stanna på pannans egen termostat är en dålig ide då gångtiderna blir för korta och antalet brännarstarter blir för många.
Själva driften av brännaren ska ske från pannans överhettningsskydd men till temperaturregleringen är det klart bäst att köpa en TK1A från Ekontroll.
http://ekontroll.com/product.html/tk1a?category_id=12

Kosta på 2600 för att köra Iwabo i ctc1100 kanske blir dyrare än att skaffa en framåtbrinnande brännare med egen termostatstyrning direkt så slipper du kosta på något.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
TJW
Späd planta

Inlägg av TJW »

Tackar ! Det var vad jag misstänkte.. Katlan har fungerat bra men nu har den blivit till åren och börjat djävlas lite för mycket..
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har du kört Katlan i CTC'n? Den är också "snettuppåtbrinnande" som Iwabon.

Katlan är en riktigt raritet, finns inte många, den hade jag aldrig gjort av med...vissa delar till Bionordic's brännare är samma.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
TJW
Späd planta

Inlägg av TJW »

Jag har kört Katlan i 9år i denna panna. Det som var kanon med Katlan är alla inställningsmöjligheter. Tyvärr så krånglade tändpatronen lite för mycket på slutet. Svårt att tända, kärvade i in/ut mm. Det finns inte så mycket reservdelar kvar till den heller idag..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Här är ett schema som kanske stämmer.
Fanns i lite olika versioner och årsmodeller, men principen är den samma.
Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
TJW
Späd planta

Inlägg av TJW »

Tackar. Jag hittade var oljebrännaren hade suttit i för plintar så jag har precis testkört anläggningen via den styrningen bara för att se om det fungerade.
Den startade och brann på bra en stund innan jag slog av den. Ska fortsätta intrimmning mm imorgon.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Komplettera med en termostat och ett relä, det blir billigare? Finns det utrymme på någon DINskena? Jag kan nog ha lämpliga prylar i skrotlådan för en bråkdel av vad en TK1A kostar.
TJW
Späd planta

Inlägg av TJW »

Låter spännande ! Men just nu känns det som om Tk1a innebär minst bekymmer. Jag styr min pelletsskruv via en kontaktor idag då motorn är kraftigare än vad brännaren orkar driva.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Snart ledsnar du nog på iwabon som inte har några finesser alls så går att köpa en kopplingslåda på Jula och stoppa in katlans styrning där så slipper du TK1A.
Det som kan bli problem är IR fotocellen men mycket möjligt att iwabons fotocell går att använda direkt.
Orkar reläet till tändelementet på katlastyrningen driva iwabons stora tändelement bör också kontrolleras. :)
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar