Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av André »

rod02 skrev:Nån som mätt hur (o)exakt matningen är? Min gissning är att det varierar stort.
Mäter upp matning i 5 anläggningar vid varje ny lev samt gör rökgastest, kan konstatera att det är sämre nu än 03-07 då jag började elda pellets..
Alla anläggningar har kört solett tills nu då 2 kör mbab..
Solett har det som sämst inte gett mer än 15 kW med 90% matning medans den bästa gav 20 kW med 81% matning, 03-07 va det samma varje leverans :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

En god fortsättning alla....
Skönt att det inte är så extremt kallt så man slipper suget i pelletsförrådet även om det går åt en hel del ändå i detta våta, småkalla och blåsiga väder.
Förstår då jag läst trådar från 2006 och framåt att problemet med den svampiga koksen har funnits hos många och att de flesta liksom jag själv är övertygade om att det är föroreningar i pelletsen som förorsakar den. Ingen som är kemist här som kan göra en analys av koksen, så vi kan fastställa vad det är? Jag kan skicka ett prov, om du inte har koksen själv. Gissar på mineraler som finns i träråvaran. Hörde också om råvara som flottats i saltvatten och att det skulle vara havssalt som sugits upp. En annan möjlighet är tillsatser som förbättrar processen hos tillverkaren, som gör pressningen enklare och binder smul. Jag misstänker också att om inte spillspån finns, så maler man ner hela träd med bark och allt och då kan det vara produkter i barken som gör det. Hade en leverans som gav slagg som var hård som plåt och var metalblå till färgen. Det slog gnister, då jag tog bort den då den var stenhårt sintrat material. Förbränningsparametrarna var perfekta, men ändå kom denna slagg som jag tror var sand som sintrade till glas.
Efter uraskning så har jag en perfekt inställd brännare, men bara efter några dagar, så bygger koksen upp sig och täcker lufthålen, vilket ger en fet förbränning. Leveransen innan från samma leverantör, SE, kunde jag köra i veckor med en näst intill helt ren rosterplåt. Vore intressant om vi kunde reda ut vad det är som ger koksen och ibland slaggen, vilka ämne är det eller vad är det som gör det?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Nu klar med lördagsnöjet dvs uraskningen och efter 150 kg pellets, dvs ca 30 kg per dygn, förbränt var det ca 2 cm lös, svampig, porig koks! Ser ut som lavasten som man använder i akuvariet. Så lös att det går att suga bort det mesta med asksugen, då man skrapar med munstycket. Dock var mer än 50% av lufthålen täckta och ur funktion. Föregående leverans var rosterplåten i det närmaste helt ren och framförallt alla lufthål helt opåverkade.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Den pellets du har nu och SE pellets har olika matningsegenskaper beroende på storlek, storleksfördelning, strävhet mm. Får du mindre matning med den nya pelletsen ökar förbränningsvärmen pga. syreöverskott och en del av askan smälter och sintrar så det blir askkaka. Det hårda består av salter från calcium, magnesium och kanske natrium som fälls ut ur askan vid en viss temperatur.
Omställning av brännaren krävs vid varje pelletsbyte om man ska slippa koksning eller sotbildning.
De som har moderna fallrörsbrännare har det enkelt. Mäta matningen per minut från skruven före pelletsbytet och efter. Sedan justera så matningen på digital display så gram per tidsenhet blir samma före och efter bytet.
Dålig pellets kan innehålla järnsalter och då får man en stenhård slagg på rostret som måste hackas loss.

Kanhända så varierar också de ämnen som ger porös askkaka. I mitt fall har SE och Rindi pellets varit bra och inte givit askkakor. Nu provar jag Klint pellets och ser tendenser till askkakor. Om det beror på dålig inställning av brännaren eller olika kemikalieinnehåll i pellets är svårt att säga.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Jag är säker på att jag inte kör med syreöverskott och inga tecken till övertemperaturer syns. Jag har i undersökningssyfte gått tvärt om, och kör med en svagt sotande förbränning för att utesluta syrets roll i sammanhanget. Jag har gjort en ny uraskning efter 36 kg eldad pellets och koksen fanns där och täckte hålen! På ytan av koksen kunde man se uppbränd pellets som höll ihop så jag trodde det var oförbränd pellets, men det var bara askan som höll ihop som en pellets. Jag kände också att askan som hade fin färg "höll ihop" och var inte så flyktig och luftig som den var vid senaste leveransen och vid pellets som har goda förbränningsegenskaper. Mycket lutar mot att pelletsen har någon form av tillsats vore enormt intressant att göra en analys.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag med har sett att det volymen av askan är den halva av vad den brukar vara, och Mount Ashberg i brännaren blir högre än normalt och består av aska som håller i hop i form av pellets på toppen. Jag tror alldeles säkert att det rör sig om förorenad råvara som sedan bildar någon form av bindemedel under förbränningsprocessen. Pellarna brinner dock fint, och ger god värme - men man gruvar sig för uraskningen eftersom askan sätter igen filtret på Grovisen nästan bums. Som sagt: En analys vore inte fel eftersom jag tror detta inte begränsar sig ett eller två märken - men verkar beröra de flesta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Säkert ut blandat med nån skit som dom inte vet vart dom ska göra av. Ungefär som som när man köper utländska cigg.Smakar allt annat än tobak. :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tobak är inte att skämta med. Där blandar man in olika grejor - inklusive frostvätska och ammoniak. Jag är glad jag fimpade för 9 år sedan. Huha! Så här ser det ut i röret nuförtiden - och märk väl: Jag har vägd in doseringen noggrannt så det skall vara spot-on:

Bild

Fortsätter det så, skaffar jag vedpanna! Men åt andra sidan: Kanske skall man inte fly, utan konfrontera lymlarna som tar våra pengar med att det de levererar inte verkar vara enligt standard? Bara en tanke. Du vet: Enligt en före detta installatör så är jag ju demagog, så kanske jag borde psyka folk att göra uppror mot bristande pelletskvalitet - bara en tanke :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Vart har du gjort av kattluckan då??
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Ja utan den är det ju inte konstigt det hoppar fram pellets.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En pellets som inte verkar ha dessa problem är MBAB, Följde med en kompis till fabriken förra veckan o dom har inga tillsatser iaf utan bara torr spån som pressas.. Ok senaste lasten med spån hade iof tillsats av snö :lol:
Hela lasten va full av snöklumpar med storlek som handbollar, Va bara att kassera hela lasten men i råvaruländer magasinet som nästan va tomt va det fin torr spån..
Lagret va oxå nästan slut o byggmax skulle ha flera långtradare så killen som jobba visste inte hur fan de skulle gå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Eldvin skrev:Vart har du gjort av kattluckan då??
Kattluckans ena gångjärn brann av, så jag skall beställa en ny på fredag när jag får pensionen. "Kvalitet inn i minsta detalj" indeed! :evil:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

stereotypen skrev:Ja utan den är det ju inte konstigt det hoppar fram pellets.....
Det såg likadant ut innan kattluckan tackade för sig - kanske skälet till att den tackade för sig?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag har inte heller några problem med mina "pellets", kör Fågelfors och Bionorr denna säsong. Iofs. rensas min brännkopp efter varje eldningscykel, men har inte sett några klumpar eller konstigheter i askan heller.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det är inte alla märken som har problem. Det verkar mest vara de "stora" - de mindre verkar inte ha haft problem alls av någon anledning.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar