300C rökgastemperatur
Re: 300C rökgastemperatur
Gick det inte med TB Mini. På den ska man ha en lågriktare och då minskas effektuttaget till 11-12 kW tror jag någon skrev.
Sedan jag satte dit en KW SID 012 dragbegränsare får jag inte ens varmt fallrör på brännarna. Hade tidigare en Tigex25 som inte reglerar bra och då fanns tendenser till varmt fallrör och bakvärme vid 13-14 kW.
Var betänksam på Nymo 200 då den ser så stor ut men eldar på bra också uppåt 13 kW utan några problem.
Sedan jag satte dit en KW SID 012 dragbegränsare får jag inte ens varmt fallrör på brännarna. Hade tidigare en Tigex25 som inte reglerar bra och då fanns tendenser till varmt fallrör och bakvärme vid 13-14 kW.
Var betänksam på Nymo 200 då den ser så stor ut men eldar på bra också uppåt 13 kW utan några problem.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Har också en PX-21 och jag har prövat alla olika möjliga inställningar i över ett år men den går helt enkelt inte stabilt på effekter under 15kW. Den får driftstop och jag har prövat massor av fläktinställningar men det går inte. Så nu kör jag den på cirka 17kW och den drar max 1,5 säck/dygn när det är -15 ute så jag är nöjd.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
De brännare som skall under 15 kW måste antingen ha en mycket säker skruv som ger en mycket jämn dosering - eller också måste den ha inbyggd doseringsförråd. Rörbrännare måste ha doserare mellan skruven och fallröret om de skall klara av låga effekter utan att slockna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Men en dragbegränsare minskar ju draget det vill säga att övertrycket i eldstaden ökar eller ev undertryck minskar, det borde ju innebära att fallrörets temp ökar eller. Hur en dragbegränsare kan sänka fallrörstempen får gärna någon förklara för mig.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
En dragbegränsare minskar, som du säger undertrycket i pannan. Den kan alltså avhjälpa problem som härrör från för stort undertryck. Uppstår det däremot ett övertryck i pannan beroende på att draget i skorstenen inte räcker till, så måste man ha motsatta verkmedlet: Rökgasfläkt som kompenserar för skorstenens bristande förmåga att forsla ut rökgaserna i tid.
Fallröret på en pelletsbrännare kan bli för varmt om fläkten inte förmår att övervinna motståndet i pannan i tillräcklig grad, och samma gäller om det byggd upp sig en hög inuti brännarröret som stryper gasflödet ut ur brännaren. Är draget för högt, kommer fallröret på brännaren vara kallt. Samtidigt kommer brännaren ha svårt att tända och misslyckade starter kommer inte vara ovanliga. Vid för lågt drag, kan brännaren komma att larma om för hög omgivningstemperatur och i vissa fall löser temperatur vakten i fallröret ut.
Men för hög drag och för varmt fallrör kommer du sannolikt aldrig att se uppträda samtidigt eftersom den ena nära nog utesluter den andra.
Fallröret på en pelletsbrännare kan bli för varmt om fläkten inte förmår att övervinna motståndet i pannan i tillräcklig grad, och samma gäller om det byggd upp sig en hög inuti brännarröret som stryper gasflödet ut ur brännaren. Är draget för högt, kommer fallröret på brännaren vara kallt. Samtidigt kommer brännaren ha svårt att tända och misslyckade starter kommer inte vara ovanliga. Vid för lågt drag, kan brännaren komma att larma om för hög omgivningstemperatur och i vissa fall löser temperatur vakten i fallröret ut.
Men för hög drag och för varmt fallrör kommer du sannolikt aldrig att se uppträda samtidigt eftersom den ena nära nog utesluter den andra.

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Med en bra dragbegränsare får man ett JÄMNT drag från skorstenen så att det går att ställa in brännaren rätt.
En dålig underdimensionerad dragbegränsare som Tigex 25 ger lite hur som helst reglering och då blir eldningen också hur som helst.
En brännare gjord för 16 kW går precis lika bra vid 16 kW som en brännare gjord för 20 kW går vid 20 kW.
AndersA har du tittat på typskylten på pannan vilken pannans riktiga beteckning är. Har sett en Focus oljepanna en gång och den verkade helt möjlig att elda pellets i.
Såg ut så här fast röd:
http://metrotherm.se/index.asp?id=4&pro ... tegoryID=6
En dålig underdimensionerad dragbegränsare som Tigex 25 ger lite hur som helst reglering och då blir eldningen också hur som helst.
En brännare gjord för 16 kW går precis lika bra vid 16 kW som en brännare gjord för 20 kW går vid 20 kW.
AndersA har du tittat på typskylten på pannan vilken pannans riktiga beteckning är. Har sett en Focus oljepanna en gång och den verkade helt möjlig att elda pellets i.
Såg ut så här fast röd:
http://metrotherm.se/index.asp?id=4&pro ... tegoryID=6
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Här är lite mera "kött på benen": http://www.kaukora.fi/sites/default/fil ... ure_EN.pdf
Focus pannorna åroduceras av Kaukora OY i Finland, och säljs lokalt och på Kontinenten under namnet JÄSPI respektive JASPI.
Om pannan i fråga är en 17 kW design, är den INTE lämplig för pellets eftersom rökgasgångarna få är för trånga. Är det däremot en 30 kW design, kan man elda pellets med upptill 15 kW effekt och få bra resultat. Är det som sagt en 17 kW är högsta märkeffekt pellets 8,5 kW - och DET är värdelöst därför att rökgasgångarna i den inte klarar av den gasmängd som en pelletsbrännare alstrar. Men allt detta är akademiskt tills vi får veta vad som står på pannans typskylt.
Focus pannorna åroduceras av Kaukora OY i Finland, och säljs lokalt och på Kontinenten under namnet JÄSPI respektive JASPI.
Om pannan i fråga är en 17 kW design, är den INTE lämplig för pellets eftersom rökgasgångarna få är för trånga. Är det däremot en 30 kW design, kan man elda pellets med upptill 15 kW effekt och få bra resultat. Är det som sagt en 17 kW är högsta märkeffekt pellets 8,5 kW - och DET är värdelöst därför att rökgasgångarna i den inte klarar av den gasmängd som en pelletsbrännare alstrar. Men allt detta är akademiskt tills vi får veta vad som står på pannans typskylt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Den här pannan har antagligen sålts i Sverige och då är den enligt tidigare dokument från Metrotherm avsedd för 20 kW olja. 60 procent av 20 kW är 12 kW och det är precis vad nyman hade som bästa effektläge på sin panna. Nibe City och CTC 1100 anges till 25 kW för olja och där bästa effektläget lite högre på 13-14 kW.
Det går att elda med lite högre effekt också men då drar rökgastemperaturen iväg.
Allt bla bla bla om vad som man har i andra länder tycker jag vi slopar.
Det går att elda med lite högre effekt också men då drar rökgastemperaturen iväg.
Allt bla bla bla om vad som man har i andra länder tycker jag vi slopar.
Senast redigerad av sänkan den ons 09 jan, 2013 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag begriper inte att jag ens bryr mig- Sänkan: Du är så typisk för svenskar: Ohyvlad, bufflig, oartig och respektlös. Det är inte konstigt att detta landet går åt Hellskogen med flaggan på halv stång inte.
Kanske det är därför detta forumet håller på att dö ut? Att vi som handlar med fakta hellre än med testosteron och alfahanne ambitioner rakt ut sagt ger Fan och hittar på annat? Fundera lite på det du, Herr Före Detta Installatör! Och du: Jag förväntar mig att du hjälper TS lösa detta problemet - annars hoppas jag att du vet var dörren är.
Kanske det är därför detta forumet håller på att dö ut? Att vi som handlar med fakta hellre än med testosteron och alfahanne ambitioner rakt ut sagt ger Fan och hittar på annat? Fundera lite på det du, Herr Före Detta Installatör! Och du: Jag förväntar mig att du hjälper TS lösa detta problemet - annars hoppas jag att du vet var dörren är.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vad är det som är ohyvlat nu då. Försöker bara hjälpa trådskaparen att få ordning på sakerna och slippa åka dit på ogrundade demagogiska uttalanden som ditt.
Har Metroterms gamla dokument och där är den upptagen som 20 kW panna.
"Vår standardmodell. Effekt för olja 20 kW och el 6 kW." ordagrannt citat.
Står också: "CE-märkning är gjord med 17 kW belastning."
Namnbeteckningen är Eko-20.
Fick upp beskrivningen här men bara readonline.
http://pdfcast.org/pdf/focuspannor
Har Metroterms gamla dokument och där är den upptagen som 20 kW panna.
"Vår standardmodell. Effekt för olja 20 kW och el 6 kW." ordagrannt citat.
Står också: "CE-märkning är gjord med 17 kW belastning."
Namnbeteckningen är Eko-20.
Fick upp beskrivningen här men bara readonline.
http://pdfcast.org/pdf/focuspannor
Senast redigerad av sänkan den ons 09 jan, 2013 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Man går inte och säger till folk att det de säger är bla bla. Det är respektlöst. Och det får igång mig, för jag är själv strikt uppfostrat, så det skulle inte falla mig in att säga så till någon som i bästa välmening försöker dra sitt strå till stacken för att lösa ett problem.
"Försöker bara hjälpa trådskaparen..." Vad tror du det är JAG försöker göra då? Demagogiska uttalanden - hah? Vet du ens vad en demagog är? Jag tror inte det. Jag önskar jag vore en demagog, för då skulle jag kunnat få folk med mig - vilket jag inte kan se är fallet. Och ärligt talat: Jag har inga sådana ambitioner. Det tjänar ingenting till. Jag vill bara leva i lugn och ro.
"Försöker bara hjälpa trådskaparen..." Vad tror du det är JAG försöker göra då? Demagogiska uttalanden - hah? Vet du ens vad en demagog är? Jag tror inte det. Jag önskar jag vore en demagog, för då skulle jag kunnat få folk med mig - vilket jag inte kan se är fallet. Och ärligt talat: Jag har inga sådana ambitioner. Det tjänar ingenting till. Jag vill bara leva i lugn och ro.
Senast redigerad av bergatorparen den ons 09 jan, 2013 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Är väl inte att dra sitt strå till stacken att påstå att pannan har en märkeffekt för pellets på 8,5 kW.
Då utsår man bara förvirring.
Då utsår man bara förvirring.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om pannan är en 17 kW design, så är 8,5 kW det man kan köra av pelletseffekt i den såvida man inte bryr sig om att fallröret blir varmt och brännarens båda rör får ta stryk. Det är inte vad jag har hittad på, det är sanningen såsom de som bygger pannorna ser det. 60 % oljeeffekt tror jag inte på, för då skulle jag kunna köra 24 kW i min panna, och DET går inte för då kom bakbrandvakten slå ut. Den klarar nätt och jämt 20 kW. Är det en 20 kW design, så går det 10 kW - inte mer om man inte vill hålla på och byta rör stup i kvarten.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hmmmm, ämnet är 300° i rökgastemperatur håll er till detta tack.
Allt annat som inte har med detta att göra får Ni ta via mejl, pm eller på annat sätt. Försök nu att sköta detta på ett snyggt sätt.
Allt annat som inte har med detta att göra får Ni ta via mejl, pm eller på annat sätt. Försök nu att sköta detta på ett snyggt sätt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej
Har nu kollat märkskylten. Pannan är en JÄMA Nova S med märkeffekt på 20kw för olja, utseendet är likt den på länken och innanmätet är exakt som Nyman beskrev med 2 st horisontella fyrkantstuber.
Igår satte jag i bafflarna och fallrröret blev för varmt varför jag tog ur ur den korta baffeln och provade på nytt. Rökgastem sjönk till 130 - 150 grader med acceptabel fallrörstemp. Mycket positivt, upplevde en rejäl skillnad i pannans tempökning mot dagen innan utan bafflar och 300C rökrörstemp. Att en baffel gör skilland på ca 150C i rökrörstemp är långt mer än jag någonsin kunde föreställt mig.
Fortsat så går det inte at justera ner effekten så långt jag skulle vilja för då slocknar brännaren, på lågeffektsläget fungerar det inte alls. Hur mäter ni effekt på brännaren?
Skall elda en längre period nu men upplever ett mycket bättre resultat nu tack vare de lärdomar jag fått här av er. Tack det har varit värdefull input.
Känns bra om jag inte behöver byta ut vare sig brännaren eller pannan pga att jag har bergvärme och skall bara elda pellets när det behövs tillskott dvs när det är under -10C ute och det är det max 10 - 20 dagar / år här på västkusten.
Har nu kollat märkskylten. Pannan är en JÄMA Nova S med märkeffekt på 20kw för olja, utseendet är likt den på länken och innanmätet är exakt som Nyman beskrev med 2 st horisontella fyrkantstuber.
Igår satte jag i bafflarna och fallrröret blev för varmt varför jag tog ur ur den korta baffeln och provade på nytt. Rökgastem sjönk till 130 - 150 grader med acceptabel fallrörstemp. Mycket positivt, upplevde en rejäl skillnad i pannans tempökning mot dagen innan utan bafflar och 300C rökrörstemp. Att en baffel gör skilland på ca 150C i rökrörstemp är långt mer än jag någonsin kunde föreställt mig.
Fortsat så går det inte at justera ner effekten så långt jag skulle vilja för då slocknar brännaren, på lågeffektsläget fungerar det inte alls. Hur mäter ni effekt på brännaren?
Skall elda en längre period nu men upplever ett mycket bättre resultat nu tack vare de lärdomar jag fått här av er. Tack det har varit värdefull input.
Känns bra om jag inte behöver byta ut vare sig brännaren eller pannan pga att jag har bergvärme och skall bara elda pellets när det behövs tillskott dvs när det är under -10C ute och det är det max 10 - 20 dagar / år här på västkusten.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.