Varför övertryck i pannan?
Varför övertryck i pannan?
Varför inte undertryck istället? Styra förbränningen med skorstensfläkt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Varför övertryck i pannan?
Om brännaren skapar mer rökgas än det kan komma igenom pannan och ut i skorstenen blir det övertryck. Fast man ska sannolikt nog egentligen prata om för lågt undertryck istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hos en kompis har vi nästan ingen brännarfläkt på utan där är det pannans rökgasfläkt som styr, har ställt ner pannans fläkt så lågt det går innan fläktmotorn börjar hacka men för mycket ändå så Co2 går inte få upp mer än drygt 9%..
Är en janfire flex a som sitter i en Ctc V35 o utan pannans fläkt rycker det in genom internförrådet o brännaren stannar..
Brännaren körs med 25 kW i läge 2, Max matning o nästan ingen fläkt men man skulle fått lite mer matning då hade man fått mer rätt förbränning.. Men brännaren behöver nästan aldrig rengöras o pannan rymmer mycket aska så de är lättskött..
Går mot acktank på 2500 liter så brännaren går 6-14 Tim/start men iof Max en start/dygn..
Är en janfire flex a som sitter i en Ctc V35 o utan pannans fläkt rycker det in genom internförrådet o brännaren stannar..
Brännaren körs med 25 kW i läge 2, Max matning o nästan ingen fläkt men man skulle fått lite mer matning då hade man fått mer rätt förbränning.. Men brännaren behöver nästan aldrig rengöras o pannan rymmer mycket aska så de är lättskött..
Går mot acktank på 2500 liter så brännaren går 6-14 Tim/start men iof Max en start/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min panna kör definitivt med undertryck!
Kan inte säga att jag sett någon panna som inte har undertryck heller, då ryker det ju ut så fort otäthet finns!
Varför styra med rökgasfläkt, är inte dragregulator en bättre lösning ?
Kan inte säga att jag sett någon panna som inte har undertryck heller, då ryker det ju ut så fort otäthet finns!
Varför styra med rökgasfläkt, är inte dragregulator en bättre lösning ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Om skorstenen inte ger något drag är det svårt att få undertryck vid att öppna än mer!
Är inte PK!
Är inte PK!
Absolut, men TS tycks mena att man har övertryck i pannan ? Vilket vore ett stort problem då div gaser skulle läcka ut här och var..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Hmmm... ja, läser jag TS' inlägg med det i tankarna kan jag se vad du menar.
Men TS har nog bara inte fattat hur pannfläkten fungera kanske?
Men TS har nog bara inte fattat hur pannfläkten fungera kanske?
Är inte PK!
Är inte PK!
TS = Trådskapare?
Jag kanske skall uttrycka det så här istället. Varför blåsa in luft i pannan istället för att suga ur? Vi kan även tänka oss ett skorstensfritt system. Är det alltid lite drag i skorstenen? Även vid uppstart och strax innan. Skulle inte förvåna mig om det var övertryck i nått läge.
Jag kanske skall uttrycka det så här istället. Varför blåsa in luft i pannan istället för att suga ur? Vi kan även tänka oss ett skorstensfritt system. Är det alltid lite drag i skorstenen? Även vid uppstart och strax innan. Skulle inte förvåna mig om det var övertryck i nått läge.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA