Intern skruv fastnar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bob
Späd planta

Intern skruv fastnar

Inlägg av Bob »

Har en flex a med gamla boxen. Internskruv fastnar eller stannar är man vid pannan och den inte hinner slockna går det att ta bort lock som vattensäkringen sitter i och med en tång vrida lite på internskruven så fungerar den igen.
Har den stannat får man starta om bryta strömen först så man blir av med felkoder.
Vid detta läge går det ej att köra internskruv med knappen fören man vridet på skruven med en tång så att den kommer loss sen är det bara att köra igång kan gå i en vecka eller en timme innan det blir stopp igen.
Lager till skruv ok.
Detta fel kom i samband med flera saker typ byte panna mont flamriktare byte styrdon.
Körde fast skruven en gång i början med den ny pannan brann bakåt för mycket vilket gjorde att det blev varmt och fuktigt i internförådet flamriktaren var nog med och påverkade detta.

Trodde att skruven blev skadad av fastkörningen (kraftig grej borde inte hända något med den)
men iallafall var jag och slipad lite i skruven. Tömde brännaren på pellets så såg man att det satt en pellets plutt
fast kilad mellan hus och skruv har kollat det flera gånger det var därför jag slipade i skruven för att få en annan vinkel där det fastnar kan få det bättre och sämre men den fastnar.
Fungerar bättre med pellets som är mjuk än hårda.

Kan det va så att motorn är för klen för att mala sönder den pellets plutt som kommer i kläm eller kondensatorn i styrenheten. Styrenhet ny

Har för mig att med den gammla boxen backade skruven en liten bit om den fastnade för att få loss pellets
den nya gör inte det och har brännaren inte hunnit slockna räcker det att vrida skruven bakåt lite så släpper det och börjar mata i pellets samt att lågan kommer igång.

Kollat i växel på motor verkar ok.

Tänkte byta skruven för att jag skurit i den så mycket nu men tveksam att det är felet.
Janfire flex a, nibe-city, tigex 25, 500 liter acktank, värmer bostad 140 kvm och
garage konvektor-element 3kw + arotemper stor Borde ha en större panna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Intern skruv fastnar

Inlägg av Icecap »

Varför skulle skruven, som har fungerat ett antal år, plötsligt växa och sätta sig på tväran?

Kolla istället lagret som sitter vid kedjahjulet, det kan ha fyllts med spån och låst sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bob
Späd planta

Inlägg av Bob »

Lagret har jag haft isär ok smörjt samt varenda gång ja tagit bort skruven kollat lagret.
Det är pellets som kläms fast mellan skruv och hus därför den inte orkar gå runt.
Det började med att skruv fastnade på grund av igenkorkat med spån och pellets samt spån i lager
trodde skruv tagit skada då.
Nu när den stannar är det en eller två pellets pluttar sitter i kläm tar man en tång och vrider på skruven släpper det det morste till mer kraft än vad moton ger.
Har för mig att innan backade den skruven en liten bit om det tog stopp borde det inte va så.
Senast redigerad av Bob den lör 05 jan, 2013 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire flex a, nibe-city, tigex 25, 500 liter acktank, värmer bostad 140 kvm och
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har du kollat om det sitter fyra bromsfjädrar i motorn? Om det gör det ta bort två styck diagonalt.
Trött kondensator till motorn?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Bob
Späd planta

Inlägg av Bob »

Har kollat efter dom bromsfjädrarna men hittar dom inte finns kanske inte på alla motorer.
Kondensatorn sitter väll i styrboxen bytte till en utbytes men problemet kom vid den tiden.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, lagret är alltså bra säger du.

"Det är pellets som kläms fast mellan skruv och hus därför den inte orkar gå runt."
Tyvärr! Det tror jag inte på! Den mekanik som är drar sönder kedjan när skiten packar sig (vid avsaknande av flamvakt) så när skruv + motor har normal kraft kan den trycka igenom katter och små barn!

Så om skruven kör bra (lossa kedjan och känn med handkraft, ska gå lätt, ta många varv) är motorn för svag och exakt vad som gör det är svårt att svara på.
Är inte PK!
Bob
Späd planta

Inlägg av Bob »

Har gjort så här när den fastnat tömt brännare på pellets med dammsugare slagit av och på strömmen.
För sökt att köra internskruv med knapp går ej pillat med en mejsel bort en eller två pellets pluttar som sitter
i kläm sen går det att köra skruven.
Tar man bort kedja går det inte vrida skruven för hand utan verktyg när den sitter fast bakåt brukar gå men inte framåt.
Efter att man fort loss den snurrar den lätt.
Gör ju ont i fingrarna att greppa om drevet med en tång går det att vrida loss den framåt

Verkar ju som motorn inte avger rätt effekt.
Finns det en funktion i styrenheten som kollar strömmen till motorn och stänger av vid för hög belastning
och att det är fel på detta eller att det går att ändra.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag sätter en peng på bromsfjädrarna om det kommer rätt spänning till motorn.

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... omsar.html

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Bob
Späd planta

Inlägg av Bob »

Finns inga bromsar på min motor. Mätte spänningen till motorn när skruven inte fungerade 220volt på ena och 55volt på andra fattar inte varför jag inte gjorde det tidigare var väll rätt säker på att det inte var något med boxen något år gammal. Bytte konding i boxen i söndags sen har den gått.
Borde kanske kollat om det var garanti innan men nu vet man att det fungerar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

220 V på ena och 55 V på andra??? Vad menar du med det och hur mätte du då??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Doseringsmotorn har ju en driftkondensator vilket ger den lägre spänning.

När den driftkondensator blir trött med tiden förlorar motorn kraft/moment vilket kan förklara riktigt mycket. Dock talar den bytta boxen mot detta, jag antar då att det rörde sig om en ny box. Är det byte från en gammal box till en annan gammal box kvarstår detta som en felkälla.

Det var inte alla motorer som hade bromsen, har för mig att den broms försvann på en tidpunkt.
Är inte PK!
Bob
Späd planta

Inlägg av Bob »

Det var nog en bytes dom ville ha min gamla i retur har ju den gamla boxen.
Om man mäter på dom 3 sladdarna till motorn en nolla 2 faser mellan noll och fas 220v mellan noll och andra fasen den konstgjorda så att säga 220v eller något lägre när det fungerar och 55v när det inte fungerade.

Borde köpt den nya boxen men men.
Kan ju tyck att även om det är en bytes borde dom byta delar som går sönder ofta även om det fungerar när dom provkör.
Skriv svar