NYKÖP AV PELLETPANNA, BEHÖVER HJÄLP.
NYKÖP AV PELLETPANNA, BEHÖVER HJÄLP.
Hejsan alla på forumet, jag är ny här och förlitar mig på att någon ska kunna hjälpa mig.
Blev just medlem i Bygga hus forum och någon tyckte att jag skulle bege mig hit.
Nu till mitt lilla problem, vi har köpt ett hus men ej flyttat in ännu, jag vill byta ut pannan som finns där nu
det är en DIOM och gammal,det ska in ett "modernt" pelletssystem och min budget är ca 50000
huset är på 120 m2 med biutrymme på 65 m2. Tillträde den 14/1-13.
Vad är det på marknaden idag som funkar bäst?? med den pengen.
Jag är öppen för alla förslag såsom det lite "udda" från våra grannländer, bara det funkar.
Jag har dock kollat på Ulmas kompletta anläggning.
Jag kan lägga upp bilder från nyinstallationen om intresse finns.
Tack på förhand.
Blev just medlem i Bygga hus forum och någon tyckte att jag skulle bege mig hit.
Nu till mitt lilla problem, vi har köpt ett hus men ej flyttat in ännu, jag vill byta ut pannan som finns där nu
det är en DIOM och gammal,det ska in ett "modernt" pelletssystem och min budget är ca 50000
huset är på 120 m2 med biutrymme på 65 m2. Tillträde den 14/1-13.
Vad är det på marknaden idag som funkar bäst?? med den pengen.
Jag är öppen för alla förslag såsom det lite "udda" från våra grannländer, bara det funkar.
Jag har dock kollat på Ulmas kompletta anläggning.
Jag kan lägga upp bilder från nyinstallationen om intresse finns.
Tack på förhand.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: NYKÖP AV PELLETPANNA, BEHÖVER HJÄLP.
ULMA' s kompletta anläggning är bland de bättre, och borde vara lättskött och bra - men budgeten behöver nog utökas lite eftersom anläggningen i sig kostar 46 000 - 52 000 kronor beroende på vem du frågar, och sedan tillkommer installationskostnader.
När du skall välja anläggning, så ladda ner manualen till den påtänkta anläggningen och läs genom den så får du ett bättre intryck av hur vardagen med den anläggningen blir. Nu är det inte många med ULMA pannor och brännare som skriver här, och det brukar vara tecken på att sakerna fungerar som de skall - både rent tekniskt och vad beträffar support och service.
Till lycka med nya huset
När du skall välja anläggning, så ladda ner manualen till den påtänkta anläggningen och läs genom den så får du ett bättre intryck av hur vardagen med den anläggningen blir. Nu är det inte många med ULMA pannor och brännare som skriver här, och det brukar vara tecken på att sakerna fungerar som de skall - både rent tekniskt och vad beträffar support och service.
Till lycka med nya huset

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hejsan bergatorparen.
Jo det är nog så med Ulma, att har man inga problem så hamnar man kanske inte här.
Om jag väljer den pannan så ska jag förmedla allt positivt och även det negativa så att
man kan ha en liten referens även till den pannan.
Kan vara så att folk vill läsa om saker som FUNKAR oxså och inte bara negativt och saker
som INTE funkar, ett forum ska ju ge båda delar....
Jag har även en fundering på Focus pannan med brännare, den ska väll kunna förse ett
hus med 3 pers med varmvatten utan acc-tank??
Jag har hört en massa positivt om Baxi multiheat, det skulle ev kunna bli en kandidat, jag ska
kolla runt på forumet om jag kan hitta något om den.
Ha ett gott fortsatt 2013.
Jo det är nog så med Ulma, att har man inga problem så hamnar man kanske inte här.
Om jag väljer den pannan så ska jag förmedla allt positivt och även det negativa så att
man kan ha en liten referens även till den pannan.
Kan vara så att folk vill läsa om saker som FUNKAR oxså och inte bara negativt och saker
som INTE funkar, ett forum ska ju ge båda delar....
Jag har även en fundering på Focus pannan med brännare, den ska väll kunna förse ett
hus med 3 pers med varmvatten utan acc-tank??
Jag har hört en massa positivt om Baxi multiheat, det skulle ev kunna bli en kandidat, jag ska
Vad är det för panna som står där nu?
Hej Istvan!
Jag hör till dem som inte är speciellt aktiv i detta forum, trots att jag värmt vårt hus med pellets i ett antal år nu. Anledningen till min inaktivitet är att allt fungerar för mig. Jag har en Ulmaanläggning. Jag beskrev mina erfarenheter i tråden Fabrikat/Ulma "en liten lägesrapport" den 20 september 2011, läs gärna den! Det jag skriver där gäller fortfarande, bortsett ifrån att jag nu eldat upp 16,3 ton. De sprickor i brännarröret, som Bergatorparn varnar lite för, har jag ännu inte upptäckt. Jag tycker rören, både det inre och det yttre, ser ut som de gjorde från början förutom att de är lite "flammiga". Eftersom jag inte vet hur man lägger in bilder i tråden kan jag inte visa dig hur rören såg ut i höstas när jag förevigade dem med min digitalkamera efter drygt 15 ton. Lycka till med ditt val av pelletsanläggning!
Jan
Jag hör till dem som inte är speciellt aktiv i detta forum, trots att jag värmt vårt hus med pellets i ett antal år nu. Anledningen till min inaktivitet är att allt fungerar för mig. Jag har en Ulmaanläggning. Jag beskrev mina erfarenheter i tråden Fabrikat/Ulma "en liten lägesrapport" den 20 september 2011, läs gärna den! Det jag skriver där gäller fortfarande, bortsett ifrån att jag nu eldat upp 16,3 ton. De sprickor i brännarröret, som Bergatorparn varnar lite för, har jag ännu inte upptäckt. Jag tycker rören, både det inre och det yttre, ser ut som de gjorde från början förutom att de är lite "flammiga". Eftersom jag inte vet hur man lägger in bilder i tråden kan jag inte visa dig hur rören såg ut i höstas när jag förevigade dem med min digitalkamera efter drygt 15 ton. Lycka till med ditt val av pelletsanläggning!
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Hej!
Jag har förvisso en effecta-panna. Men jag har en Ulma doserskruv.
Sist jag ställe en fråga till info-mailen hos Ulma så svarade VDn inom en timme trots att det var helg.
Supporten är det verkligen inget fel på hos Ulma!
mvh
Jag har förvisso en effecta-panna. Men jag har en Ulma doserskruv.
Sist jag ställe en fråga till info-mailen hos Ulma så svarade VDn inom en timme trots att det var helg.
Supporten är det verkligen inget fel på hos Ulma!
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
istvan skrev: Jag har hört en massa positivt om Baxi multiheat, det skulle ev kunna bli en kandidat, jag ska
Det är en mycket fin panna av såkallad stokertyp - det innebär att den matas av en skruv som går från ett veckoförråd som är byggd ihop med pannan och som har en bakbrandvakt som kopplas till husets vattensystem. Nackdelen med denna panna är dock att du måste förse den med nödström eftersom den saknar el tändning. Den kör underhållseldning och "gasar på" vid behov. Den har liggande konvektorer som enligt en del skall ge problem med ansamling av flygaska, men jag har sett pannan i drift, och förbränningen i pannan är lugn och fin - ger inte mycket flygaska. Bör dock sotas och askas ur 1 gång i veckan- i den mån man inte väljer autouraskning för då slipper man med att dra konvektorsystemet 1 gång i veckan under eldningssäsong. Denna panna finns det väl bara en enda förfrågan om vad beträffar fel här på forumet, och det är länge sedan. Det är inte mycket som kan gå fel på den och BAXI månar om sina kunder.
Fortsatt gott 2013
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Goder eftermiddag.
Jodu Danei det finns en kanonpanna i huset nu en DIOM delux super special the king of the kings.
Tror dessvärre det är en skitpanna men jag har ingen koll på den,har inte googlat på den heller.
jan004 tackar, och kul att det finns folk som har det man söker,jag ska genast läsa det du skrev om Ulmapannan.
Jakob...jag har hört de oxså att dom ska vara tillmötesgående..viktigt att få bra service.
Man har lätt för att bli lite förvillad av all info, man letar här och där på nätet och den ena bättre
än den andra priserna stiger med finesserna, man vill ju ha det så lätt det bara går.
Var inne å läste på Danska forum och dom har ju ett gått öga till Tyska och österikiska pannor.
Men om man kollar priser på dom så är det uppåt 100000 tusen papp.
Japp, jag jobbar vidare på pannfronten..........
Tackar för erat kunnande...
Jodu Danei det finns en kanonpanna i huset nu en DIOM delux super special the king of the kings.

Tror dessvärre det är en skitpanna men jag har ingen koll på den,har inte googlat på den heller.
jan004 tackar, och kul att det finns folk som har det man söker,jag ska genast läsa det du skrev om Ulmapannan.
Jakob...jag har hört de oxså att dom ska vara tillmötesgående..viktigt att få bra service.
Man har lätt för att bli lite förvillad av all info, man letar här och där på nätet och den ena bättre
än den andra priserna stiger med finesserna, man vill ju ha det så lätt det bara går.
Var inne å läste på Danska forum och dom har ju ett gått öga till Tyska och österikiska pannor.
Men om man kollar priser på dom så är det uppåt 100000 tusen papp.
Japp, jag jobbar vidare på pannfronten..........
Tackar för erat kunnande...
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Oavsett vilken panna du väljer så välj en installatör som kan visa upp referenser på andra installationer. Tag också gärna kontakt med tillverkaren för att efterhöra vem de rekommenderar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.