Problemet är när folk eldar utan att ha koll på rökgastemperaturen, många eldar med en rökgastemp på över 350 grader utan att själva veta om det, då får man problem med skorstenen. Kan även säga att det är INTE kul att byta skorsten, var med och var behjälplig när kompisen murade ny skorsten i sitt hus från 1900, han byte pga att skorstenen var felbyggd från början men i alla fall samma jobb.
Det borde vara lag på att man ska ha en rökgastermometer monterad, det är rent av livsfarligt att släppa ut höga rökgastemperaturer i skorsten, inte bara för risken av skorstensbrand utan även pga att du torkar ut material i närheten av skorstenen, när trä är tillräckligt torrt så kan det självantända redan vid 75 grader enligt sotarkursen som jag gick i höstas.
Mvh Kim
Höjd rökrör lägre än pannhöjd
Re: Höjd rökrör lägre än pannhöjd
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Jag vet ett hus från 1920 talet där en koks panna eldades med ved och öppet spjäll rakt ut i pipan, röken gick inte genom konvektionsdelen alls. Spjället så inte roligt ut, lågorna nådde ut i pipan. Och så eldades det i många år vad jag vet. Men skorstenen är det inget fel på.
Jag håller helt klart med om att det är olämpligt, men att det medför omedelbar katastrof är en kraftig överdrift.
Jag håller helt klart med om att det är olämpligt, men att det medför omedelbar katastrof är en kraftig överdrift.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det beror på vad för tegelkvalitet som fanns när skorstenen murades. Vissa murare använde eldfast tegel i skorstensbyggen och det håller - men som sagt: Tegelkvaliteten har varierat rätt mycket upp genom åren, så det är bättre att ta det säkra framför det osäkra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
När jag köpte mitt hus så stod det en gammal panna från -57, fick min Egor V25 helt gratis så jag slängde in den, problemet jag hade var att anslutningsstosen var i botten på skorstenen och jag ville inte ha ett rör som går neråt utan jag ville rakt in i skorstenen.
Lättaste för dig är att ta upp nytt hål i skorstenen och sen stoppar du i rökröret och murar igen, det är inte alls besvärligt, var lite varsam när du knackar upp nya hålet bara så du inte hackar om mer än du behöver.
Mvh Kim
Lättaste för dig är att ta upp nytt hål i skorstenen och sen stoppar du i rökröret och murar igen, det är inte alls besvärligt, var lite varsam när du knackar upp nya hålet bara så du inte hackar om mer än du behöver.
Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Hej..Tss i göteborg gjorde installationen av min braskamin med bla håltagning i murstocken , putsade mm.
Dom gjorde ett bra jobb och fixar säkert ditt problem.
Kentas
Dom gjorde ett bra jobb och fixar säkert ditt problem.
Kentas