Kom med förslag

Skriv svar
Anders75
Lärjunge!

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Japp ,nu har jag justerat alla effekter.
Men den kör bara på "min" ,förutom när man duschar.
Då går den upp på "låg"
Rökgastempen har jag inte kollat in så mycket ännu ,men det jag sett så låg den på 80-90 grader när den gick på "min"
Låter ju väldigt lågt ,men har ju rökgasfläkt ,så behöver väl inte vara så rädd för kondens i skorstenen hoppas jag.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det brukar bli så då de flesta hus inte behöver mer än 10-12 kW när det är som kallast vilket det bara är längst i norr med -35° :shock:

Du lär ju ha 8,5-9 kW uteffekt vilket räcker långt...

Det är som sagt i toppen det är viktigt med rätt temp, Du får väl upp o inspektera/mäta tempen 50 cm från toppen vid tillfälle men de är inte säkert du får kondens med den tempen från pannan..
För min del skilljer det bara ca 20-25° upp genom skorsten som är 6,5 meter..

Ang rökgasfläkten, Har du så dåligt drag att du är säker på att du behöver köra den nu?
Jag har oxå uselt drag men inga problem med Bequemen utan fläkt som de va med Bionan som iof inte gick få att gå ens med fläkten :?
Är rätt okänslig för drag men du kanske får problem med att de rycker in utan fläkt, Här kan de komma in lite rök vid uppstart o kall pipa typ på sommaren men inte på vintern då draget är bättre om än inte bra..
Vid drift får man upp draget till ca 17 pa så motdragsluckan är lite öppen :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det är möjligt att det skulle fungera utan rökgasfläkt ,men tror inte jag orkar börja att experimentera med det nu ,får ta det till våren.
Nu är det ju inställt på optimalt drag.
Utan rökgasfläkt så fick jag inte dragluckan att röra sig när den var inställd på 10 pa ,o jag körde effektläge 3 på TB-minin,så draget är ruskigt dåligt..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går fläkten hela tiden el bara då brännaren går?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Just nu går den hela tiden ,vilket känns onödigt.
Men det var en av anledningarna till att jag valde Bequem ,läste någonstans att det går att styra rökgasfläkten via den.
Har dock inte hunnit forska mer om det ,misstänker att jag får köpa till nåt...
Får nog kolla på det efter helgen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja den har vad jag vet ingen styrning för rökgasfläkt, Har då inte haft de tidigare iaf men det kanske dom lagt dit nu då dom även har fläkt i deras panna nu..
Annars får du väl plocka ut styrström från brännarfläkten tex men du kan ju kolla om det går köra utan först, Jag trodde jag skulle behöva fläkten o hade tänkt plocka ut styrström från brännarfläkten..

Ja det bör va onödigt med att köra fläkten jämt då det lär öka genomströmningen i pannan men du lär ju torka ur skorsten om det ev skulle bli nån kondens :D
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Kollade nu ,o det finns att köpa en kabel som heter "Driftinformationkabel för rökgasfläkt"
Så här står det i manualen.

Om draget är otillräckligt, kan detta avhjälpas med en rökgasfläkt som installeras i skorstenen,
om detta är möjligt. Om Ariterms fläktstyrning används för att styra rökgasfläkten, får man ut
en driftsignal från brännarens plintar 13 och 14. Signalkontakten kopplas till fläktstyrningens
ingång T6 och till -. När brännaren går i normal drift bestäms fläktens varvtal av maxinställningen.
När brännaren går i underhållsdrift bestäms fläktens varvtal av minmiinställningen.
Som tillbehör finns en kabel med kontakter för inkoppling mellan fläktstyrningen och pelletsbrännaren.

Så det verkar funka!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fint :D
Då har dom lagt in samma funktion som finns på pannorna
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Japp ,får bara få hit elektrikern för att koppla in det ,är lite osäker när det gäller el.
Tråden är ju klar o har uppfyllt sitt syfte nu ,men en avslutande fråga..
Har du något bra tips vid rengörning av brännaren ,som du har kommit på ,som inte står i manualen?
Tog ut den idag för skojs skull ,o passade på att göra rent lite.
Det hade blivit en liten väldigt tunn kaka i brännaren.
Använde en skruvmejsel o skrapade bort.
God Jul om vi inte hörs!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag använder oxå en stor skruvmejsel då jag rengör koppen, Jag brukar stänga brännaren typ 2 tim innan rengöring o först suga bort askan ur koppen innan jag hackar bort de fastbrända sen suga bort de man hackar bort..
Man kan annars tippa brännaren o slå ur koppen för de är lätt gjort att man trycker in aska/skit i luftslittsarna om man försöker gräva ur koppen med sked el liknande..
Bra kvalite på pelletsen behöver du bara rengöra efter 2-3 ton :wink:

Bara för att tråden fylt sitt syte får du gärna va kvar på forumet med info om bla rökgasfläkt o hur den funkar framöver :wink:

GOD JUL på dej med
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Har varit på forumet i många år, o kommer absolut inte lämna det!
Finns mycket kunskap här, o mycket trevligt folk!
Man lär sig alltid något nytt!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter fint :D
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det kom visst en fråga till i tråden....
Jag får fortfarande lite tjära i pannan...
Vad är bäst?
Höja fläkt ,eller sänka skruv?
Den går för fett kan man ju misstänka i alla fall...
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nu kan jag inte den brännaren så bra, men blir det tjära så borde man vara totalt ute och cykla. Måste brinna för kallt, problemet uppstår ju när de undermatade går på UH/Glödhållning sommartid. I själva pannan brukar det dock inte bli tjära ens då.....i rökröret och skorsten hamnar tjäran.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Jag har för låg rökgastemp med, så jag tog ur den nedre "rökgasbromsen"
Kommer väl ta hit någon som mäter värden o sånt, men ska nog få den att gå ok innan det!
Skriv svar