Shuntstyrning

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Shuntstyrning

Inlägg av Icecap »

Shuntstyrningen består av en motor som vrider shunten (oftast via någon adapter) samt styrelektroniken. Är det knas med själva shuntventilen - vilket det verkar vara - behövs den bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Skaffa först och främst en riktig shunt om den gamla är trasig.
Förstår inte vad du ska med en Thermomatic EC Home till när du har värmeledningarna dragna inne i huset och termostatventiler på elementen.
De som har värmepump får plågas med innegivare som enda styrpunkt men du har ju redan ett mycket bättre system tack vare att pelletseldning inte är känslig för framledningstemperaturen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Skillnaden mellan Effecta 220 och 200 är att 200 saknar elpatron, shunt och blandningsventil.

Om shuntventilen inte läcker vatten, så är det inget fel på den. Möjligen är plastvredet trasigt.
Eftersom du inte visat någon bild på shunten, gissar jag att det är någon de här två:
Esbe´s http://infoweb.esbe.se/files/55836/T_TM ... 0_A_LR.pdf eller
LK´s http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20 ... 1%20st.pdf

I bägge fallen skall ventilspindelns avfasning peka mot rattens pil.
Beroende på vilket som är tillopp och retur så kan skalan sitta fel.
Skruva loss ratten och kolla vad som är fel.
När rattens pil pekar mot noll, skall tillopp och retur ha samma temperatur.

Här är en anvisning för Esbe ventiler http://infoweb.esbe.se/files/52204/Anv_ ... tgC_lr.pdf. Den visar en 3-vägsventil men principen är densamma som för din 4-vägs.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

För oss med stenhus från 50-talet så spar man en del på en shuntautomatik i alla fall.. :) Inte direkt välisolerat och den sågspånet som finns i golvet har sjunkit ihop... ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Stegatorparen: Det är en ESBE 3-vägs, precis som den som är i beskrivningsbladet du bifogat, men min är nog modell äldre jämfört med den. Jag bifogar aldrig bilder för jag lyckas inte. Har försökt hur många gånger som helst men min dator verkar inte gilla det här forumet, därför blir det aldrig några bilder...
Senast redigerad av JensH den fre 21 dec, 2012 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Då är jag säker på att det kommer fungera! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

I mitt hus gjorde shuntstyrningen stooor skillnad. Dessutom blev värmekomforten bättre. Beror nog mycket på hur huset ser ut.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Monterade den här http://www.rinkabyror.se/artikel/thermo ... lersystem/ för några år sedan. Fungerar kanon, behöver aldrig fundera på temperaturen längre.
Enda nackdelen är att man får dra en kabel till rumsgivaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag hade också en shuntstyrning med mig från vedeldningen där den verkligen gjorde nytta. Men använder den bara till att hålla konstant framledningstemp nu.

Samma som Stegatorparn länkar till, med en inne givare som jag inte hittade någon plats i hela huset där jag fick lika bra komfort som att använda de fungerande radiatortermostarerna induviduellt. Så nu är innegivaren bortkopplad och den håller framledningtempen på inställt värde och motionerar shunten.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Ok. Så det jag kan göra är egentligen att jag skruvar isär min shunt enligt Stegatorparens beskrivning och kontrollerar så att allt står rätt till. Investerar i en ovan nämd shuntstyrning och slänger innegivaren så att jag får en jämn och fin framledningstemperatur och låter de befintliga termostaterna sköta regleringen.
Jag hoppas den där shuntstyrningen är stark för min shunt går inte att vrida på utan två händer och ett djupt andetag...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Dom är starka, men din shunt verkar skärv? Kanske behov av utbyte av invändiga delar? Kolla på rinkaby, dom har till många esbe i alla fall.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Försök att motionera shunten fram och tillbaka. Ratten skall kunna vridas med fingrarna.
Det är ju inte rätt tid på året att skruva isär en shunt, speciellt om det saknas avstängningsventiler och man måste tappa ner systemet.
Om allt verkar hopplöst så kan man , som xdigger säger, byta ventilspindel med kägla.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Håller med, får du den inte att släppa så ställ in den på ett acceptabelt läge och fixa det när du inte behöver värmen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Å andra sidan är det bra att man har igång systemet efter en fyllning. Men det är nog bättre att göra det på vårkanten när det inte blir katastrof om jobbet tar längre tid än beräknat.
Skriv svar