Vilket intervall ?
Vilket intervall ?
Hej! Min brännare slår till vid 59 grader och eldar på till 75 grader. Min undran är om det är ett lämpligt intervall? Finns det några rekommendationer? Har inget problem med värmen eller så men undrar just över detta.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Re: Vilket intervall ?
Vad jag förstår så ska väl brännaren ha långa gångtider och då verkar det ju vettigt, min panna går från 72 till ca 82grader. Rätt eller fel, har faktiskt ingen aning.
Mvh Kim
Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Energiprofet!
Min går från 68 - 82, på ganska låg effekt, så långa drifttider har jag.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Helst bör man inte släppa pannan under 65-67gr pga. risk för kondens/rost. Vet inte hur mycket "sanning" det ligger i detta i praktiken ur rostsynpunkt....men det är vad teorin säger.
Men du sparar ingen pellets på att ligga i ett lägre intervall, det skulle vara mer strålningsförluster från pannan vid högre temperaturer. Men den skillnaden är så liten att du troligen inte ens kan mäta den.
EDIT: Jag kör 67-87gr när jag inte kör modulerande drift.
/Vednisse
Men du sparar ingen pellets på att ligga i ett lägre intervall, det skulle vara mer strålningsförluster från pannan vid högre temperaturer. Men den skillnaden är så liten att du troligen inte ens kan mäta den.
EDIT: Jag kör 67-87gr när jag inte kör modulerande drift.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jag kör min brännare från 60°C till 88°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om du klarar att hålla jämn temperatur i stöga även när det är köldknäpp ute, så stämmer det. Jag skall inte krångla till det för mycket, men vi har något som kallas dimensionerande framledningstemperatur som är den temperatur elementen måste kunna nå under de tider det är som kallast. På Boverkets hemsida finns en uppställning över orter i Sverige och deras DVUT = Dimensionerande Vinter Ute Temperatur. Denna används för att beräkna radiatorstorlekar, och den används för att räkna fram temperaturkurvan för huset som sådant. Jag har använt mig av detta och har jämt 21 grader i alla rum så när som på sovrummet där jag vill ha lägre temperatur. Jag har förvisso shuntstyrning, men även utan så är det av intresse att se till att man har en panntemperatur som klarar uppvärmningsbehovet även är det är köldknäpp. Det intervall du har är i och för sig lämpligt under de flesta omständigheter - men jag personligen skulle nog höja med 5 grader så att den slår till vid 65 och från vid 80 grader. Är det kallt hinner pannan svalna ytterligare innan brännaren får upp "ångan" - så att sägaolle54 skrev:Hej! Min brännare slår till vid 59 grader och eldar på till 75 grader. Min undran är om det är ett lämpligt intervall? Finns det några rekommendationer? Har inget problem med värmen eller så men undrar just över detta.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja, det var något ditåt jag funderade på att ändra till. Ska prova så får vi se om det verkar fungera bra.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Risken för kondens är minimal o om det skulle bli nån så lär den försvinna rätt snabbt då pannan kommer upp i temp, Stor del av året sjunker min panntemp till 30-40° innan brännaren behöver starta då jag kör mot acktank men kondens har jag aldrig sett.. Samma sak med alla vedeldare..
På sommaren då jag eldat pellets går brännaren bara Ca 2 ggr/vecka o då är panntempen 20°
Något bättre verkningsgrad får man faktiskt med lägre temp på pannan, Jag får nästan lika stor sänkning av rökgastempen som panntempen.. Får 5° lägre rökgastemp med sänkning av panntempen 7° vilket sker med ökning av laddomatpumpen för min del..
Men som bergtorparen är det comforten som bestämmer o då främst vv för huset ska vara riktigt dåligt isolerat om man ska märka av det på innetempen..
Jag behöver 50° framledningstemp nu men brännaren startar då tempen är 45° i acktanken men innetempen märker man inget på, Det tar ca 15 min efter brännaren startat innan det börjar pumpas över till tanken o då äör den nere på 42° o de räcker för att det ska duscha men för att spola i ett bad får man inte ha kranen fullt öppen då tar vv slut innan badet är fullt med 110 L beredare
På sommaren då jag eldat pellets går brännaren bara Ca 2 ggr/vecka o då är panntempen 20°
Något bättre verkningsgrad får man faktiskt med lägre temp på pannan, Jag får nästan lika stor sänkning av rökgastempen som panntempen.. Får 5° lägre rökgastemp med sänkning av panntempen 7° vilket sker med ökning av laddomatpumpen för min del..
Men som bergtorparen är det comforten som bestämmer o då främst vv för huset ska vara riktigt dåligt isolerat om man ska märka av det på innetempen..
Jag behöver 50° framledningstemp nu men brännaren startar då tempen är 45° i acktanken men innetempen märker man inget på, Det tar ca 15 min efter brännaren startat innan det börjar pumpas över till tanken o då äör den nere på 42° o de räcker för att det ska duscha men för att spola i ett bad får man inte ha kranen fullt öppen då tar vv slut innan badet är fullt med 110 L beredare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kondens kan det bli, särskilt på sommaren. Vet hur det kunde se ut när jag eldade med ved tidigare och pannan låg på 20gr när man skulle elda på sommaren.
Men som jag skrev är det nog inget problem i praktiken då det dunstar fort, men det finns säkert någon pannkonstruktion som kan ha ett kallt hörn där det kan göra skada.
/Vednisse
Men som jag skrev är det nog inget problem i praktiken då det dunstar fort, men det finns säkert någon pannkonstruktion som kan ha ett kallt hörn där det kan göra skada.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
När jag eldar med ved så sjunker min panna ner till 25 grader varje gång, 1kbm vatten räcker inte för att hålla mitt hus ett dygn, när jag hade kört elpatron hela sommaren och när jag skulle elda första gången så trodde jag pannan sprack, det var luften i källaren som kondenserade i pannan... 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.