Askfälla

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Askfälla

Inlägg av lasse34 »

Har nu beställt en Altbergs askfälla, får se om den är så bra som ni säger..
Comet + Viking
Bio
Hellephant
Gallringsobjekt

Re: Askfälla

Inlägg av Hellephant »

lasse34 skrev:Har nu beställt en Altbergs askfälla, får se om den är så bra som ni säger..
:(
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

lasse34 skrev:Har nu beställt en Altbergs askfälla, får se om den är så bra som ni säger..
Jag har också köpt en "fälla" direkt från Altbergs och den fungerar perfekt. Inga igensatta filter eller så. Det enda skulle väl vara att slangen är för kort för att nå upp till tuberna om den står på golvet. Så jag sätter den på en pall, så funkar det perfekt.

Lycka till / Anders
Biomatic 20+
ecoteckrille
Ungskog

Inlägg av ecoteckrille »

Bara att beställa en längre slang, jag fick den gratis. :D
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Jag har en oxå :D Det bästa investeringen jag
har gjort ,inget igensatt filter som jag fick i den
billigare :lol:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

ecoteckrille skrev:Bara att beställa en längre slang, jag fick den gratis. :D
Hur fick du tag på den längre slangen?

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Du blir säkert nöjd, återkom gärna och skriv vad du tycker när du provat den ett tag.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja. Klart att Altbergs är nån mycket bra och lätt. Aldrig igensatt som ni säger.
Men fråga är hurdan är er dammsugare, det måste ni byta ofta påsen i er dammsugare falsk eller sant?

Häromdag jag var inblandad andra killarna under fika, dom pratade lite om dammsugare och så bland som grov, våt och med aska. Så en kille berättade bl.a att mjölkanna är tung och dammsugare blir ofta igensatt pga den har inte filter. så att den dammsugare samlar in mikroaska idammsugare medan aska är kvar i mjölkkanna. Vilken att man byta så ofta dammsugspåser. Alltså grovis är lika dålig medan bättre än inte. Att Grovis har filter så inte förekommer in i dammsugare. Dammsugare tål inte mikrodamm och vilken skulle blir katastrof om sug upp aska utan filter, dyrt för frun med ny dammsugare.
(Obs Mjölkkanna kan vara de menade Altbergs fast han inte kunna namn på den utan beskrivning som mjölkkanna)

Jag bara tanke Hmmm.. säg ingenting och drack min muggkaffe.

Då var hemma och just har jag haft Grovis sen jag fick i present förra året.
Och tyckte jag att den har varit ... som nöjd kan man säga. Klart den aska sitter igensatt på filter men inte fullpropp på filter utan den ramlar av sig när man stänga av dammsugare. och jag har sugit upp aska nu 4:e gång idag denna månad utan tömmade och inga nån stopp eller irritation.

(Tänk nu att jag har aldrig tvättat eller blåsa med luftkompressor på filter. och har bara bytt för andra påsar på min dammsugare för detta året, jag dammsög bland annat även på golvet i källare och bilstäda utan Grovis.)
Föresten min gamla dammsugare är 1000 W och sugeffekt är nån under dålig än nymodel idag. Tro mig att den är 12 år gamla.
Den funkar hur bra är den än så länge.

Så jag tanke att Grovis är nån bättre praktik med lätt vikt och lätt flytta och mindre igensatt i dammsugare att jämföra med Altbergs må vara tung o jobbig bära och vet inte om det är sant med dammsugspåse.
Själv har inte provat med Altbergs, skulle gärna vill testa för att kunna jämföra med min Grovis.

Gärna nån ge fram minus och plus med Albergs sanning!!!

Ja detta här är mitt ord som jag fundersam egenlig har jag inte aning om vilka av dom är bäst. det är upp till er eget tyckt.

Bättre ha dammsugare än inte. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hittade en bra länk till Albergs askfälla där beskrivning om den.
http://www.swd.se/askfallan/

Vem har bliigast Albergs?
1295 kr inkl. moms och frakt. Hittade jag hos http://www.swd.se/askfallan/
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

http://www.ekontroll.com/altbergs_askfalla.html

1250 kr inkl. moms Va fasen det var ju utan frakt :cry:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

1015 kr inkl moms och bussfrakt gav jag vid beställning direkt från Altbergs. Varför ge några hundra extra till en distributör?

http://www.altbergsplat.se/
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

manin skrev: Men fråga är hurdan är er dammsugare, det måste ni byta ofta påsen i er dammsugare falsk eller sant?

Alltså grovis är lika dålig medan bättre än inte. Att Grovis har filter så inte förekommer in i dammsugare. Dammsugare tål inte mikrodamm och vilken skulle blir katastrof om sug upp aska utan filter, dyrt för frun med ny dammsugare.
Så jag tanke att Grovis är nån bättre praktik med lätt vikt och lätt flytta och mindre igensatt i dammsugare att jämföra med Altbergs må vara tung o jobbig bära och vet inte om det är sant med dammsugspåse.
Själv har inte provat med Altbergs, skulle gärna vill testa för att kunna jämföra med min Grovis.
Jag använder en Kärcher grovdammsugare, kostar 500-600kr på bl a Coop, och en sådan ska tåla lite microdamm om det nu kommer igenom askfällan, de har f ö kraftigare dammpåsar än vanliga hushållsdammsugare. Finessen med Altbergs askfälla är att den har minst 99% stoftavskiljning, fasen vet hur de lyckats räkna ut den här cyklonprincipen med hög rotationshastighet och jordens dragningskraft som stoftavskiljande faktorer, jag vet bara att det fungerar ypperligt. Det är kliniskt rent i dammsugarpåsen efter att jag sugit upp aska och annat skräp med askfällan i ett par månader.
Tidigare hade jag en Grovis, numera förpassad till garaget, den filtrerade bra förvisso men med försämrad sugeffekt allteftersom, och det var ett jävla otrevligt jobb att ta isär och rensa filtret i tid och otid.
Altberg rules!

Manin! Det är snart jul, passa på och önska en Altberg... :D
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Gärna nån ge fram minus och plus med Albergs sanning!!!
Jag har en själv och den fungerar utmärkt.
Trixet med Altbergs hink är ju att den har en inbyggd cyklon, detta gör hela skillnaden. :D

En kompis har haft en i flera år utan att byta dammsugarpåse.

Suga upp spån och annat funkar oxo fin-fint.

Nackdelen tycker jag är slangen, dels är den i plast och den är för kort. :(
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
lasse34
Prima virke

Askfälla

Inlägg av lasse34 »

Nu har jag fått askfällan & testat den en gång, klart bättre än burken jag hade förut, dammar inget alls, Lite damm blir det i dammsugarpåsen, men det får man väl stå ut med.
Slangen var inte kort tyckte jag, jag kanske fick med en längre slang?
(140mm + 40mm metallrör)
Comet + Viking
Bio
Skriv svar