Kom med förslag
-
- Fröträd
Re: Kom med förslag
Tja. Dykrör finns bakom elluckan. Har för mej att det va långt ner till vänster men jag kan blanda ihop den med nån annan panna. Det är lite isolering ivägen. Lycka till med nya brännarn och medela gärna hur det går.
Då har man startat upp brännare för första gången!
Allt verkar funka bra ,har inte ändrat något än.
Körde skruven o mätte fram att den ger 30kg/timmen
Ställde in det på brännaren ,får nog sänka det ,för nu fyller den upp med pellets en bit upp i slangen.
Kan man ändra det under drift ,eller måste man vänta tills den inte är igång?
Hittade dykrör helt öpper ,bak elluckan ,så det var ju enkelt!
Allt verkar funka bra ,har inte ändrat något än.
Körde skruven o mätte fram att den ger 30kg/timmen
Ställde in det på brännaren ,får nog sänka det ,för nu fyller den upp med pellets en bit upp i slangen.
Kan man ändra det under drift ,eller måste man vänta tills den inte är igång?
Hittade dykrör helt öpper ,bak elluckan ,så det var ju enkelt!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det finns alltså ingen anledning till oro över att det står en liten bit upp i slangen. Brännaren vet vad den gör, och konstruktionen gör att det inte finns risk för bakbrand. Grattis till ny brännare förrestenAriterm skrev: Brännaren styr förrådsskruven automatiskt. När pelletsytan i övre anslutningen har sjunkit under nivåvakterna som mäter pelletsnivån, startar förrådsskruven och matar fram pellets till
brännaren.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
En första liten reflektion ,efter ett dygns drift.
Inget sot!! är van med att ha ett lager svart sot i pannan efter kort tid.
Hur jag än justerade den gamla brännaren...o tro mig ,jag har försökt....har lagt många timmar ,o provat allt möjligt o omöjligt.
Sedan så tycker jag mig se en minskad förbrukning ,men det är kanske lite tidigt att säga än.
Känns mycket bra i alla fall!
Inget sot!! är van med att ha ett lager svart sot i pannan efter kort tid.
Hur jag än justerade den gamla brännaren...o tro mig ,jag har försökt....har lagt många timmar ,o provat allt möjligt o omöjligt.
Sedan så tycker jag mig se en minskad förbrukning ,men det är kanske lite tidigt att säga än.
Känns mycket bra i alla fall!
Om pellet fylls går en bit upp i slangen så finns det risk för valvbildning, dvs det blir en propp i slangen som inte rasar ner. Om jag inte minns fel så ställer man gångtiden i sekunder för externskruven, så det är bara att minska på gångtiden tills det fyller "struten" utan att gå upp i slangen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Gångtid externskruv kan du sänka nån/några sekunder för att inte internförrådet ska överfyllas, Är 30 sekunder inställt från fabrik..
30 kg/tim är matningsfaktorn som fixar så du kan använda rengöringsintervall/asktömmning/förbrukning osv..
Förmodligen går brännaren med luftöverskott med fabriksinställningen samt att den endast använder ett effektläge, Har varit iaf 70% matning o 36% fläkt o de är antingen bara i läge hög el så är båda effektlägena justerade på samma..
Om du matar brännaren manuellt från hushållsvåg får man fram/justerar man effekten
10 kW = 350 gram/10 min o då ska fläkten va på 26%
15 kW = 520 gram/10 min o fläkt 34%
20 kW = 695 gram/10 min o fläkt 54%
Om man vill kan man justera dessa effekter på min/låg o hög så växlar brännaren efter behov, Kommer nästan alltid bara gå på min om man inte har hög förbrukning o vid större vv tappning kan hög gå in..
30 kg/tim är matningsfaktorn som fixar så du kan använda rengöringsintervall/asktömmning/förbrukning osv..
Förmodligen går brännaren med luftöverskott med fabriksinställningen samt att den endast använder ett effektläge, Har varit iaf 70% matning o 36% fläkt o de är antingen bara i läge hög el så är båda effektlägena justerade på samma..
Om du matar brännaren manuellt från hushållsvåg får man fram/justerar man effekten
10 kW = 350 gram/10 min o då ska fläkten va på 26%
15 kW = 520 gram/10 min o fläkt 34%
20 kW = 695 gram/10 min o fläkt 54%
Om man vill kan man justera dessa effekter på min/låg o hög så växlar brännaren efter behov, Kommer nästan alltid bara gå på min om man inte har hög förbrukning o vid större vv tappning kan hög gå in..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Så här ser inställningarna ut från fabrik.
Hög skruv 50%
Hög fläkt 40%
Låg skruv 50%
Låg fläkt 40%
Min skruv 0%
Min fläkt 36%
Är lite trött i huvudet kanske...men hur ska jag mata brännaren manuellt?
Känns som en steg-för-steg guide skulle vara bra..

Det tog en stund....men nu fattar jag!
Jag ska typ lägga 1 kilo pellets på vågen..sedan koppla bort externskruven ,o mata brännaren för hand under 10 min.
O sedan väga o se hur mycket jag gjort åt..
Menar du då att man kan lägga in värden för 10kw på "min" ,15kw på "låg" ,och 20kw på "hög"?
Får försöka mig på detta i kväll ,lär väl ta en stund att komma fram till ungefär vilken procent skruven ska stå på. men det är väl bara att prova sig fram misstänker jag!
Finns det några bättre värden att utgå ifrån när jag ska mäta?
tänkte ändra Låg o hög ,behöver aldrig över 15kw...
Hög skruv 50%
Hög fläkt 40%
Låg skruv 50%
Låg fläkt 40%
Min skruv 0%
Min fläkt 36%
Är lite trött i huvudet kanske...men hur ska jag mata brännaren manuellt?
Känns som en steg-för-steg guide skulle vara bra..

Det tog en stund....men nu fattar jag!
Jag ska typ lägga 1 kilo pellets på vågen..sedan koppla bort externskruven ,o mata brännaren för hand under 10 min.
O sedan väga o se hur mycket jag gjort åt..
Menar du då att man kan lägga in värden för 10kw på "min" ,15kw på "låg" ,och 20kw på "hög"?
Får försöka mig på detta i kväll ,lär väl ta en stund att komma fram till ungefär vilken procent skruven ska stå på. men det är väl bara att prova sig fram misstänker jag!
Finns det några bättre värden att utgå ifrån när jag ska mäta?
tänkte ändra Låg o hög ,behöver aldrig över 15kw...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Exakt så ska du göra Anders
Fyll först internförrådet =struket mått
Starta tiduret
Håll det fyllt under tiden
Struket mått igen då du kört 10 min
Väg hur mycket som brännaren förbrukat
Dom har tydligen gjort några ändringar för tidigare va det 70% för ca 15 kW men nu verkar den ska ge ca den effekten vid 50% matning, Samma sak med tex 30 kW pannan men där ger den ca 30 kW med 50% matning vilket är maxeffekt men de är inte maxeffekt på 20 kW brännaren.. Men men de får stå vad de vill i % bara vikten som matas in stämmer så man kan ställa in fläkten, Antar att dom väljer duktigt luftöverskott på fabriksinställning för då finns inga risker med att pannan sotar iaf
Ja de va så jag tänkte med min 10 kW låg 15 kW o hög 20 kW
När man testar förbrukningen så kan du gå in under "test utgångar" när brännaren går o sedan ställa fläkten på 40% sedan kan du testa ut effekten o läga in dom under min/låg/hög o ändra fläkt till 26/34/54%. Börja med att kolla förbrukningen med 50% matning, Brukar varit ca 40% matning för 10 kW men de kan ju vara lägre idag..
Som din brännare är idag använder den bara en effekt

Fyll först internförrådet =struket mått
Starta tiduret
Håll det fyllt under tiden
Struket mått igen då du kört 10 min
Väg hur mycket som brännaren förbrukat
Dom har tydligen gjort några ändringar för tidigare va det 70% för ca 15 kW men nu verkar den ska ge ca den effekten vid 50% matning, Samma sak med tex 30 kW pannan men där ger den ca 30 kW med 50% matning vilket är maxeffekt men de är inte maxeffekt på 20 kW brännaren.. Men men de får stå vad de vill i % bara vikten som matas in stämmer så man kan ställa in fläkten, Antar att dom väljer duktigt luftöverskott på fabriksinställning för då finns inga risker med att pannan sotar iaf

Ja de va så jag tänkte med min 10 kW låg 15 kW o hög 20 kW
När man testar förbrukningen så kan du gå in under "test utgångar" när brännaren går o sedan ställa fläkten på 40% sedan kan du testa ut effekten o läga in dom under min/låg/hög o ändra fläkt till 26/34/54%. Börja med att kolla förbrukningen med 50% matning, Brukar varit ca 40% matning för 10 kW men de kan ju vara lägre idag..
Som din brännare är idag använder den bara en effekt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det tar en stund detta...men nu har jag mätt fram 15kw...
Det blev 44% skruv ,då fick jag 520 gram....o fläkten ska då stå på 34%? Har jag fattat rätt?
Tacksam för snabbt svar !
Så här ser mina mätningar ut...ni med bequem 20 ,kan väl se om det ungefärligt stämmer med era inställningar...självklart skiljer det sig mellan olika sorter..
10kw= 32% skruv/26% fläkt
15kw= 43% skruv/34% fläkt
20kw= 54% skruv/50% fläkt
Vågen som jag vägt med är inte superexakt...det är en Wedo brev/paketvåg......den kan slå på 20gram..
Ett litet tillägg bara...öppnade den övre luckan på pannan, så jag ser rökgångarna. Det jag la märke till var att "rökgasbromsarna" var ljusa,=luftöverskott med fabriksinställningarna misstänker jag.
Men på själva pannväggarna i rökgångarna så började det bli blänkande svart, är det en följd av luftöverskott med?
Det blev 44% skruv ,då fick jag 520 gram....o fläkten ska då stå på 34%? Har jag fattat rätt?
Tacksam för snabbt svar !
Så här ser mina mätningar ut...ni med bequem 20 ,kan väl se om det ungefärligt stämmer med era inställningar...självklart skiljer det sig mellan olika sorter..
10kw= 32% skruv/26% fläkt
15kw= 43% skruv/34% fläkt
20kw= 54% skruv/50% fläkt
Vågen som jag vägt med är inte superexakt...det är en Wedo brev/paketvåg......den kan slå på 20gram..
Ett litet tillägg bara...öppnade den övre luckan på pannan, så jag ser rökgångarna. Det jag la märke till var att "rökgasbromsarna" var ljusa,=luftöverskott med fabriksinställningarna misstänker jag.
Men på själva pannväggarna i rökgångarna så började det bli blänkande svart, är det en följd av luftöverskott med?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp det är 34% fläkt till 520 gram/15 kW
695 gram/20 kW 54% fläkt inte 50%
Nu kommer ändå förmodligen din brännare mest gå på min/låg o det är inte så känsligt om man kör brännaren lite fet på hög effekt, Kan gå utmärkt med 13,5% Co2 utan att den sotar då men de kommer den göra om man kör så på låg effekt..
Det blir aldrig exakt på gramet även med en våg som visar rätt, Ca 20 gram brukar det skilja mellan mätningarna därför bra ju längre man kör då det blir mer rätt då..
Jag kör med 33% fläkt på 15 kW men har nu börjat ange/jusera in fläkten 1% högre då många hellre väljer lite mer luftöverskott än lite sot i pannan o de kanske går på ett ut om man inte sotar väldigt ofta, Nu är det kanske 0,5% lägre Co2 då det gör ungefär den skillnaden så runt 11-11,5% Co2 bör du ha..
Blänkande svart på pannväggarna
Kanske är fel person att svara på detta då jag inte låtit nån anläggning köra med påtok för mycket fläkt, Men med lite överskott brukar väggarna bli ljusgrå/åt det vita hållet..
Mina pannväggar är mörkare grå..
695 gram/20 kW 54% fläkt inte 50%
Nu kommer ändå förmodligen din brännare mest gå på min/låg o det är inte så känsligt om man kör brännaren lite fet på hög effekt, Kan gå utmärkt med 13,5% Co2 utan att den sotar då men de kommer den göra om man kör så på låg effekt..
Det blir aldrig exakt på gramet även med en våg som visar rätt, Ca 20 gram brukar det skilja mellan mätningarna därför bra ju längre man kör då det blir mer rätt då..
Jag kör med 33% fläkt på 15 kW men har nu börjat ange/jusera in fläkten 1% högre då många hellre väljer lite mer luftöverskott än lite sot i pannan o de kanske går på ett ut om man inte sotar väldigt ofta, Nu är det kanske 0,5% lägre Co2 då det gör ungefär den skillnaden så runt 11-11,5% Co2 bör du ha..
Blänkande svart på pannväggarna

Kanske är fel person att svara på detta då jag inte låtit nån anläggning köra med påtok för mycket fläkt, Men med lite överskott brukar väggarna bli ljusgrå/åt det vita hållet..
Mina pannväggar är mörkare grå..
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kan också få blanksvart beläggning i tuberna ibland.
Har alltid trott att det var tjära pga låg temperatur i lågan och höjt fläkten lite.
Har alltid trott att det var tjära pga låg temperatur i lågan och höjt fläkten lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Det var lite blanksvart ,men det var inte klibbigt alls ,o det färgade inte av sig om man tog på det...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Riktigt ren plåt? 

Haha ,nja men det var ganska rent i alla fall ,men det var någon beläggning.
Men nu när jag kört med dom nya inställningarna så hade det förvunnit!
Så det var väl en följd av luftöverskott.
Kan i alla fall konstatera att min pelletsförbrukning har gått ner en del ,har inte gjort några mätningar men det är ganska stor minskning av pelletsåtgången...
Men nu när jag kört med dom nya inställningarna så hade det förvunnit!
Så det var väl en följd av luftöverskott.
Kan i alla fall konstatera att min pelletsförbrukning har gått ner en del ,har inte gjort några mätningar men det är ganska stor minskning av pelletsåtgången...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter fint med mindre förbrukning
Har du aktiverat/justerat in alla effektlägen nu?
Som sagt om du tycker den ser ut att gå på luftöverskott även nu kan du sänka fläkten i låg (15 kW) till 33% då det som sagt brukar va ganska exakt 12% Co2, Går ju testa iaf o se vad du tycker känns bäst..
Om den går fint med justeringarna du gör nu behöver du endast justera matningen vid byte/ny leverans av pellets, Bara kolla med vågen så effekten är rätt..
Sen då det blir sommar o om du vill köra med pellets för vv så väljer man underhållsglöd "nej" o ändrar tankdiff till 20-25° med börvärde 80/85°, Då gör den kallstart varje gång o för att göra gångtiden längre lägger man in värdena från läge min/låg på hög då det endast är högläget som används då man kör med tankdiff.. Kör man på läge hög/20 kW så kan eftervärmen göra att panntempen går upp så högt att överhettningsskyddet löser ut..
Vilken rökgastemp har du nu?
Brännarens röktempgivare brukar visa 20-30° för lite så för den verkliga kan en stektermometer va bra

Har du aktiverat/justerat in alla effektlägen nu?
Som sagt om du tycker den ser ut att gå på luftöverskott även nu kan du sänka fläkten i låg (15 kW) till 33% då det som sagt brukar va ganska exakt 12% Co2, Går ju testa iaf o se vad du tycker känns bäst..
Om den går fint med justeringarna du gör nu behöver du endast justera matningen vid byte/ny leverans av pellets, Bara kolla med vågen så effekten är rätt..
Sen då det blir sommar o om du vill köra med pellets för vv så väljer man underhållsglöd "nej" o ändrar tankdiff till 20-25° med börvärde 80/85°, Då gör den kallstart varje gång o för att göra gångtiden längre lägger man in värdena från läge min/låg på hög då det endast är högläget som används då man kör med tankdiff.. Kör man på läge hög/20 kW så kan eftervärmen göra att panntempen går upp så högt att överhettningsskyddet löser ut..
Vilken rökgastemp har du nu?
Brännarens röktempgivare brukar visa 20-30° för lite så för den verkliga kan en stektermometer va bra