Temperatur i huset!

Skriv svar
zicko
Frö

Temperatur i huset!

Inlägg av zicko »

Hej!

Jag är nyinflyttad och har lite funderingar över pelletspannan som står och bränner på som aldrig förr.
Den tidigare ägaren har nämligen dålig koll på allting så jag tänkte att jag kunde vända mig hit innan jag ringer någon expert.

Vi har en pelletspanna vilken jag inte kan namnet på men kommer försöka ta redo på all teknisk information. Den stora frågan är nu vad man brukar ställa in brännaren på för temperatur? Jag har en inställning jag kan ändra på så vitt jag vet, och det är temperaturen på en liten display, dvs det är en väldigt enkel maskin.

Den stod på 75 grader C då vi flyttade in och vi har ändrat den till 60 grader C pga att huset är väldigt varmt och vi inte riktigt har lämnat det gamla hemmet än. Den har de senaste dagarna slukat kanske 2-3 st 16kg-säckar/dygn (pellets från byggmax), utan att vi har använt vatten eller el i huset över huvud taget.

Vad kan jag lämpligen ändra denna temperatur till för att få ner pelletsförbrukningen? (förbränningstemperatur eller vad det nu kan vara?)

Jag antar nämligen att ju lägre temperatur den är inställd på, desto mindre pellets går åt?

Ursäka okunnandet men är som sagt helt färsk i området och önskar att man kan få något tips.
Tar gärna emot tips på bra info på internetsidor bl.a.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Temperatur i huset!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen hit..

Det är väldigt svårt att komma med några bra råd innan vi vet vad det är för utrustning det är.

Hur varmt ni får i huset styrs inte på pelletsbrännaren utan på hur shunten på pannan är inställd.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Om 60 är frånslagstempen på brännaren så är alldeles får lågt, är det tillslagstempen så är det fortfarande för lågt. Det går inte åt mindre pellets för att ni sänker panntempen...........

Som sagt styr ni inte temperaturen i huset med brännaren, i första hand på radiatortermostaterna i respektive rum om det finns några....

Mer info behövs.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lite allmänt:
* Pelletsbrännaren skapar värme i pannan.
* Från pannan får ni varmt vatten (VV).
* På pannan sitter det nästan alltid en shuntventil (shunt). Det är en blandventil som avgör hur varmt vatten som skickas till elementen.
* Shunten används till att styra hur varmt det ska vara i huset om inte det finns termostatvred på alla element.
* Shunten har oftast ett manuellt sätt att ställa den på, typ en spak/handtag/vred med någon skalning av typen 0-10, den spak reglerar hur stor del varmt vatten som blandas i cirkulationen till elementen. 0 = ingenting, 10 = allt.

Blir det för varmt i huset är det för att shunten står för högt, att sänka temperaturen i pannan är en mycket dålig lösning på detta!

Ta ett par kort och lägg in (kolla på http://www.forumbilder.se som exempel) och ni får mycket snabbt att veta vilken ventil som är vad, vilken brännare och sannolikt vilken panna - om man ser vad som finns.

Sedan löser resten sig. Det finns lösningar på det hela men korten först, då kan allting identifieras.

Kolla i övrigt om ni har en dragbegränsere. Det är en lucka i närheten av skorstenen/rökgasröret som kan öppna som den vill. De brukar ha en kontravikt för att säkerställa rätt värde och anledningen till en sådan är att den skapar rätt förutsättningar för stabil funktion och drift i brännaren. Så finns den, ta kort.
Senast redigerad av Icecap den tor 20 dec, 2012 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
zicko
Frö

Inlägg av zicko »

tackar :) hoppas jag blir tillräckligt kompetent att jag en vacker dag kan ge tips.

Det är alltså shunten som är inställd på 75 grader C? eller är det någon komponent på insidan?

Om jag väldigt simpelt ska förklara hur maskinen ser ut kanske det hjälper.
Det är en stor panna på några kubikmeter. Mataren går självklart från pelletsbehållaren till pannan. På framsidan av pannan är det en ganska stor box som förmodligen har kopplats på, vad detta nu är har jag ingen aning. Den har ett plasthölje runt sig och det är den man kopplar in strömmen till. på detta plasthölje sitter en display där jag kan ändra temperatur. är det shunten?
zicko
Frö

Inlägg av zicko »

Tack för svar till er alla!

Måste säga att jag är chockad över kvaliteten på detta forum!

Jag ska kika på detta och återkommer!
Tack
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Måste säga att jag är chockad över kvaliteten på detta forum!"
Oj, är det så illa?

Jag hade hoppats på "glatt överraskat"...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
zicko
Frö

Inlägg av zicko »

Haha ja, jag blev chockad på det mest positiva tänkbara sätt!

Detta är så bra det kan bli!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Shunten står säkerligen inte på¨75°C. Det är antagligen panntermostaten. Det är en vettig temperatur, låt den vara tills du vet mer.

Om du kan kolla märke på panna och brännare så är det lättare att hjälpa dig.

Shunten är en ventil, antingen sitter en på eller i pannan. eller någon stans i närheten. Det är 3 eller 4 rör som går in i en ventil. Ratten är oftast graderad i 10 gradig skala. Eventuellt sitter det en motor på den, i så fall är den kopplad till en shuntstyrning, den kan du använda för att ställa temperaturen i huset. Annars får du vrida försiktigt på shunten. Har du varken termostater på elementen eller en shuntstyrning bör du skaffa minst en av dessa prylar. Så var det i mitt hus när jag flyttade in. Minst investering blir antagligen en styrning, särskilt om man ska betala en rörkrökare för att installera ventilerna.

Jag bytte ventiler själv, nu har jag även motorshunt efter ett pannbyte. Men både och är inte nödvändigt.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Men det finns väl någon märkskylt på pannan om frontplåten är nedsotad?
Vad det är för sorts brännare kan inte vara så svårt att ta reda på.
Om förre ägaren elakt nog lackat om brännarkåpan finns det nog en typmärkning på kåpans insida.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar