Internmatning Flex-A
Internmatning Flex-A
Hej
Undrar om någon har haft problem men internväxel eller internmotor?
Har en Janfire Flex-A som slocknar pga att pelletsen brinner slut, har suttit och tittat på brännaren åtskilliga timmar nu och kommit fram till att den "missar" att mata pellets ibland. (skruven står still). Har bytt lager till skruven så det beror inte på att skruven går trögt. Har mätt med multimeter och det kommer en strömpuls till
motorn ungefär var 5:e sekund, men ibland står alltså motorn still ändå.
Så jag undrar om någon haft liknande problem och om det kan vara motorn eller växeln det kan vara fel på?
Undrar om någon har haft problem men internväxel eller internmotor?
Har en Janfire Flex-A som slocknar pga att pelletsen brinner slut, har suttit och tittat på brännaren åtskilliga timmar nu och kommit fram till att den "missar" att mata pellets ibland. (skruven står still). Har bytt lager till skruven så det beror inte på att skruven går trögt. Har mätt med multimeter och det kommer en strömpuls till
motorn ungefär var 5:e sekund, men ibland står alltså motorn still ändå.
Så jag undrar om någon haft liknande problem och om det kan vara motorn eller växeln det kan vara fel på?
Janfire Flex-A -06
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Internmatning Flex-A
Om brännaren har några år bakom sig, kan det vara kondensatorerna i motorn till internskruven som börjar bli dåliga. Det är i varje fall den tanke som träffar mig när motorn få ström, men inte hoppar igång. Har du möjlighet att kolla funktionen på dem, så gör det. Ny motor kostar kring 760 kronor hos pelletsshopen.com: http://www.pelletsshopen.com/internmoto ... p-347.aspx
Motorn har 1,2 micro Farrad kondensator som ju borde gå att få tag på, men jag har kollat lite runt, och just 1,2 µF 230 V 50 Hz är som att leta efter nålen i höstacken. OM du hittar den, så kostar den bara några få kronor - alternativet är att byta motor, något som inte är så roligt med gällande priser. Hoppas dessa tankar kan vara lite till hjälp.
Motorn har 1,2 micro Farrad kondensator som ju borde gå att få tag på, men jag har kollat lite runt, och just 1,2 µF 230 V 50 Hz är som att leta efter nålen i höstacken. OM du hittar den, så kostar den bara några få kronor - alternativet är att byta motor, något som inte är så roligt med gällande priser. Hoppas dessa tankar kan vara lite till hjälp.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
Om flex-A:n är mellangammal kan den ha fyra bromsstift och motorn blir med tiden lite väl hårt bromsad. Då kan två plockas ut. Detaljerna känner jag inte då det på min flex-A skedde innan jag blev min egen mekaniker. Symtomet känner jag igen...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Har redan plockat bort två bromsstift på motorn. Har beställt en ny motor idag, får se om det löser problemet.
Janfire Flex-A -06
Hej igen.
Har nu bytt både motor och växel till internmatningen, problemet kvarstår. Kan fungera bra i en timme upp till två dygn och helt plötsligt slutar den mata, kan då hjälpa den genom att med handkraft vrida på drevet till skruven. Har vid upprepade tillfällen tagit av kedjan och kollat så att skruven inte sitter fast (kan vrida skruven för hand). Har även provat tre olika tillverkare av pellets, ingen skillnad.
Det enda som inte är bytt nu är styrboxen.
Finns det något i boxen som styr "hur tungt det får gå" när den matar? Kan hålla emot matningen för hand.
Har nu bytt både motor och växel till internmatningen, problemet kvarstår. Kan fungera bra i en timme upp till två dygn och helt plötsligt slutar den mata, kan då hjälpa den genom att med handkraft vrida på drevet till skruven. Har vid upprepade tillfällen tagit av kedjan och kollat så att skruven inte sitter fast (kan vrida skruven för hand). Har även provat tre olika tillverkare av pellets, ingen skillnad.
Det enda som inte är bytt nu är styrboxen.
Finns det något i boxen som styr "hur tungt det får gå" när den matar? Kan hålla emot matningen för hand.
Janfire Flex-A -06
Boxen ska ge 230V om motorn ska köra eller 0V om den ska låta bli. Det är ingen reglering ut över av/på.
Du skriver att du kan vrida skruven per hand - men går den lätt?
Med det du beskriver skulle jag anse att det är ett typisk fall av dålig motorkondensator.
Du skriver att du kan vrida skruven per hand - men går den lätt?
Med det du beskriver skulle jag anse att det är ett typisk fall av dålig motorkondensator.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ja skruven går lätt.
Har hittat en tråd där det pratas om en Triac på kretskortet http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ng#p119907.
Ska beställa en sån får vi se om det hjälper, kostar bara 19 kr så det kan va värt ett försök.
Har hittat en tråd där det pratas om en Triac på kretskortet http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... ng#p119907.
Ska beställa en sån får vi se om det hjälper, kostar bara 19 kr så det kan va värt ett försök.
Janfire Flex-A -06
Men... ta med kondingen medan du är igång, den kostar en struntsumma också. Och så länge strömmen slås på och av är triac'en med mycket stor sannolikhet alldeles OK.
Är inte PK!
Är inte PK!
Har hittat en kondensator med beteckning: MKP-X2 1.0 µF 275V
Vill bara kolla att det är rätt sort innan jag beställer.
Vill bara kolla att det är rätt sort innan jag beställer.
Janfire Flex-A -06
Den bör bli bra, se bara till att du får rätt benavstånd, det underlättar vid monteringen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Har nu bytt både konding och tric, brännaren har gått som en klocka i 2 veckors tid nu. Verkar som det var det som var felet.
Tack så mycket för hjälpen.
Tack så mycket för hjälpen.

Janfire Flex-A -06
Kanon! Ibland är det så lite som det ska till...
Är inte PK!
Är inte PK!