Koksning/sotar igen fort
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Koksning/sotar igen fort
Bra poäng, Eldvin. Fläkten kan vara smutsig även om brännaren inte är så värst gammal. Men regeln här inne om att inte röra inställningen av fläkten bygger på att luften håller en rätt konstant sammansättning medan pelletsen varierar så den rekommendationen är menat att undvika att folk justerar sig vilse. Har du en fast hållpunkt är det lättare att hitta rätt, än om du inte har någon. Att problemen uppstod i förbindelse med ny pelletsleverans gör att i varje fall jag misstänker att nya pelletsen är mer kompakt än den tidigare, och att man därför måste sänka matningen en aning för att bibehålla samma förbränning. En annan sak är att det inte skadar att kolla så fläkten rullar obehindrat: Torra eller defekta fläktlager kan även de spela en roll.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ni har så rätt bägge 2
....Rengör fläkten/men ge f..n i densamma.. 
Så gör jag om jag måste justera nångång efter ny leverans/eller byte sort...

Så gör jag om jag måste justera nångång efter ny leverans/eller byte sort...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Förstår inte detta med att inte justera fläkten, nån kvarleva från potentiometerbrännarna?
Visst kör man med likartat pellets och samma effekt så det väl i sin ordning, men en kort kompakt pellets kräver mer luft än om de är långa. Fungerar väl som oftast ändå och i de flesta gör man finjusteringarna med matningen och inte fläkten.
/Vednisse
Visst kör man med likartat pellets och samma effekt så det väl i sin ordning, men en kort kompakt pellets kräver mer luft än om de är långa. Fungerar väl som oftast ändå och i de flesta gör man finjusteringarna med matningen och inte fläkten.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Med anledning av att pelletsen är olika i både hårdhet och längd,så räcker det inte alltid att bara justera det ena, För då får man scenariot att Co2,n åker bergådalbana .Sen att bara justera högeffekten blir ju lika tokigt,då brinner det illa i lågfart. En klar fördel då man justerar är att allt är helt å rent innan.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, det är tvärtom en rekommendation som skapats av flera här inne. Man utgår ifrån att det är fläkten som ger effekten, och anpassar således bara matningen för att undvika att ändra utgående effekt. Inget jag har hittat på. Ironiskt nog så är "författarna" till denna devis de starkaste anhängarna till PLC styrning och lika hårda motståndare till potentiometer brännare.Vednisse skrev:Förstår inte detta med att inte justera fläkten, nån kvarleva från potentiometerbrännarna?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nu har jag sotat ut "pann-fan". Den hade nu sotat igen fullständigt på 5 dagar och brännkoppen hade koksning skett så fick hacka bort rejält med stenhård "kol".
Nu har jag sänkt från 60% till 57-58% men då verkar pannan har svårt att nå 73 grader (bör värde). Tar mycket längre tid. Normalt? Vi få se om det blir bättre.
Hur ofta ska man behöva sota ur alla kanaler mm?
Nu har jag sänkt från 60% till 57-58% men då verkar pannan har svårt att nå 73 grader (bör värde). Tar mycket längre tid. Normalt? Vi få se om det blir bättre.
Hur ofta ska man behöva sota ur alla kanaler mm?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Dumma frågor.
1) Hur rengör jag fläkten?
2a) Effekt skruv hög är det lika med matning vid driftläge hög?
2b) Effekt skruv låg är det lika med matning vid dritläge låg?
Nu har jag sänkt "hög" men pannan går ju oftast i låg då den går upp till 73 grader och startar om vid 67-68 då i "låg".
3) Kan brännkoppen ta skada av för mycket koksning och allt "Hackande"?
1) Hur rengör jag fläkten?
2a) Effekt skruv hög är det lika med matning vid driftläge hög?
2b) Effekt skruv låg är det lika med matning vid dritläge låg?
Nu har jag sänkt "hög" men pannan går ju oftast i låg då den går upp till 73 grader och startar om vid 67-68 då i "låg".
3) Kan brännkoppen ta skada av för mycket koksning och allt "Hackande"?
Jo,,Fläkten blåser du ren med tryckluft, Matning hög är för högläget ja. Och det där med att inte ställa om fläkten får stå upp till en var. En liten jämförelse,tänk dig att du skruvar fast gaspedalen på bilen i ett visst läge,Då kommer bilen bli rätt knepig å köra,för då finns det bara ett ställe den går bra på. Så om din brännare går för magert på 57% och för fett på 58% så måste du lägga dig där emellan 57,5 som inte finns.Det är där man ökar eller sänker fläkten för att hamna på mitten.
Ok, men eftersom min panna går driftläge låg mestadels, är det inte effekt skruv låg jag ska sänka något?
Nu står den sen innan på 40%
Manuallen säger att inställnings möjligheten är 40-70% och blockeras med 0.
Kan jag inte sänka mer? Verkar som det går ställa den på 39%
Andreas
Nu står den sen innan på 40%
Manuallen säger att inställnings möjligheten är 40-70% och blockeras med 0.
Kan jag inte sänka mer? Verkar som det går ställa den på 39%
Andreas
Ökad fläkt = högre effekt antar jag?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jupp. Kom bara ihåg att skriva ner vad du har för inställningar, och vilka nya inställningar du gör så är det lättare att se vad som förorsakar vad.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kan men sänka effekt skruv låg under 40%? trots att manual säger 40-70?
Men du kanske inte ska sänka matning låg,,Kanske höja å höja fläkten till den samme, Om matningen blir för låg så kryper bränsle bädden långt ner i koppen, Om du tar bort synglaset så ser du lite grann hur lågan beter sig.

Men om jag höjer fläkten på effekt låg, ökar jag inte effekten då? Dvs vill jag inte sänka denna samma för pellets var hårdare?
Om jag ska kunna komma åt matarröret. Hur gör man detta? Demontera hela brännaren?
Om jag ska kunna komma åt matarröret. Hur gör man detta? Demontera hela brännaren?