Segt att få upp värmen med briketter :-/

Skriv svar
Pelle Chevelle
Ungskog

Segt att få upp värmen med briketter :-/

Inlägg av Pelle Chevelle »

Under en övergångsperion så kör vi med briketter tills vi fått "brännaren" men jag tycker det är segt att få upp värmen i pannan med briketter! Har man väl fått upp temperaturen är det dock lättare att hålla tempen! Med ved får jag upp panntempen på <20min men med briketter tar det timmar. Någon som har kommentarer, tips eller lösning på problemet?

Mvh Pelle
snillet
Pannrumstomte!

LUFT

Inlägg av snillet »

Vid enstaka tillfällen har jag eldat briketter i braskaminen.

MASSOR MED LUFT !

Säger jag bara, behövs alltså.

Så öppna spjällen mycket, å se till så de e lite luft mellan briketterna som det kan "brinna" i när du tänder upp.

Annars pyr det bara :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Pelle Chevelle
Ungskog

Ba luft...

Inlägg av Pelle Chevelle »

Skall prova med mer luft när jag kommer hem!
Raka rör & öppna spjäll ;-)
Värme utvecklingen över lag verkar dock vara mer "explosiv" med ved så man kanske skall kombinera? Ved för att få upp panntemperaturen & briketter för underhållseldning?
snillet
Pannrumstomte!

Re: Ba luft...

Inlägg av snillet »

Pelle Chevelle skrev:Skall prova med mer luft när jag kommer hem!
Raka rör & öppna spjäll ;-)
Värme utvecklingen över lag verkar dock vara mer "explosiv" med ved så man kanske skall kombinera? Ved för att få upp panntemperaturen & briketter för underhållseldning?
Lägger du briketterna på en glödande kolbädd å drar på med luften så vaknar briketterna 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

För mig var det tvärtom! När vi hade flyttat in i huset på hösten så hade jag inte så mycket ved. Jag köpte då ett par kartonger med (om jag minns rätt) Ek och Bok briketter. Jag lassade in som jag brukar göra med ved, o jösses!!!! Jag trodde braskaminen skulle smälta !! Jag öppnade ett par fönster och även altandörren för att kyla ned lite.
Att elda är en konst :wink:
Men det beror ju på vad det är för briketter eller loggs.
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
snillet
Pannrumstomte!

jo..

Inlägg av snillet »

ja får du bra fjutt på dom så blir det nog lite varmt om du lassar i samma mängd som med ved :shock:
Åker hiss till vardags.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm svärfars granne testade briketter en gång o han törs då inte pröva nån fler gång.. Han lastade pannan full med briketter o de blev en satans brasa trots acktank o laddomat (den orkade inte pumpa tillräckligt) så kokade pannan så han trodde den skulle flyga i luften.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

André skrev:Hmmm svärfars granne testade briketter en gång o han törs då inte pröva nån fler gång.. Han lastade pannan full med briketter o de blev en satans brasa trots acktank o laddomat (den orkade inte pumpa tillräckligt) så kokade pannan så han trodde den skulle flyga i luften.. :lol:
Så blev det för mig förut men med pallklossar jag fick av svärfar ..pallklossarna var av någon utlänsk trä sort som brann med blå låga och acktanken på 500 liter var varm på en kvart och därefter så stod pannan och hoppade ..jag försökte med allt att få ner tempen och få pannan att slockna ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:
Så blev det för mig förut men med pallklossar jag fick av svärfar ..pallklossarna var av någon utlänsk trä sort som brann med blå låga och acktanken på 500 liter var varm på en kvart och därefter så stod pannan och hoppade ..jag försökte med allt att få ner tempen och få pannan att slockna ..
Blir lätt lite panik när sådant händer... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar