Panna går ej över 40grader -20c ute

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Panna går ej över 40grader -20c ute

Inlägg av Honda »

Jag kan inte se på pumpen åt vilket håll den pumpar från bilden och rotationsriktningen har ingen betydelse, men du har tydligen givaren till shunten och en temperatumätare på det högra röret så det är nog det som är stigaren. Isåfall så är sitter nog stigaren på fel sida om shunten, och det är det som är orsaken till problemet. Vattnet pumpas alltså åt fel håll genom pannan. Här ser du hur det ska kopplas
Bild
11 är radiatorvatten in och 12 är radiatorvatten ut. Håller ni med eller tolkar jag bilden fel?
Riktningen på vattnet får du reda på genom att känna vilket rör som är varmare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Är det så att pumpen sitter i returen och trycker in vatten i pannan så är det också fel.
Pumpinloppet skall sitta nära expansionskärlets anslutning så att det alltid är ett övertryck i radiatorsystemet.
Rätt placering är i stigaren (framledningen) efter shuntventilen.
Som det är nu kan det bli undertryck i radiatorerna och luft sugas in, alltså ständiga luftproblem.
Tag gärna en bild på pumpen med kameran där shuntventilen är.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Bild

kände på rören o den som temp mätaren sitter på är varmare så troligen går vattnet åt fel håll då, kan man vända rotationen på cirkpumpen eller är det bara skruva bort den o vända??
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Du kan nog inte vända på pumpen om den nu sitter åt rätt håll i förhållande till radiatorerna. Sitter pumpen monterad på framledningen eller returledningen? Spelar ingen praktisk rollför pumpen skapar cirkulation i ett slutet system så någon sugverkan som suger in luft från elementventilerna uppstår knappast.
Vanligast är att ha pumpen på framledningen.
Om framledning och returledning är monterat motsatt mot vad det ska på pannan så blir det nog konstiga effekter.
Om det sitter fel där krävs det ändrad rördragning.
Har du exakta uppgifter om vilket uttag på pannan som är returledning och vilket som är framledning så montera på det sättet.
Se också till att vattnet cirkulerar med hjälp av pumpen från framledningen och tllbaka igen i returledningen.
Framledningen ska vara kopplad till radiatorernas överdel och returledningen till radiatorernas nedre del.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

okej pumpen sitter på samma rör som tidigare med gamla pannan o stigaren ska vara på den främre på pannan problemet är att vattnet går tydligen åt fel håll kan vara jag som satt pumpen åt fel håll vid montage
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Bild

här en bild hur det såg ut tidigare de är nog omkastat ändå när jag tittat efter, kan det vara orsaken?
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Då kanske det bara är att vända på pumpen. Ändra rotationsriktning tror jag inte går.
Som jag ser det sitter pumpen monterad på returledningen till den gamla c265 pannan.
Vattnet genom pumpen går alltså i riktning åt det håll där den elektriska kopplingsdosan sitter.
Som den nu sitter blåser den alltså iväg vattnet åt vänster på bilden men tvärtompå den gamla bilden.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Som jag tolkar bilderna så är flödesriktningen samma som förut i systemet, alltså korrekt i förhållande till elementen. Pumpen sitter ju på samma rör och vänd åt samma håll. Problemet är att vattnet flödar åt fel håll genom pannan. I en vanlig panna så skulle det inte vara någon större katastrof, shunten tar normalt vatten från toppen av pannan och returvattnet återförs till samma vattenbehållare med en rörstump en bit nedanom toppen, om det är omkastat så fungerar det ändå hyfsat. Nu är ju din panna rätt unik (inte på något dåligt sätt alltså), titta på genomskärningsbilden jag postade för några sidor sedan. Det kalla returvattnet ska förvärmas i pannans övre bakre del (och kyla rökgaserna maximalt) och sedan strömma över till den främre större delen, där det redan upphettade vattnet värms vidare och går tillbaka till stigaren högst upp. Nu kör du tvärtom och får hela pannan full med det kalla returvattnet, men det märks inte på temperaturen i stigaren eftersom det hinner värmas i den bakre kammaren. Men duschvattnet borde bli lidande och du kan få kondens i förbränningsrummet så du måste nog se till att få rören omdragna till shunten i nåt skede.
Märkte just att peltec har varit och rumsterat om på sina sidor så bildlänken till panngenomskärningen funkade inte längre, fixade den.

Edit: bilden jag länkade ovan där shuntens inlopp och utlopp är uppmärkta är från peltec 35 pannan, inte peltec 17 som jag antar att du har. Samma bild för peltec 17 pannan har inte anslutningarna på shunten märka, så kolla upp ordentligt i de monteringsanvisningar som du borde ha fått med hur det skall vara innan du börjar ändra något, och fick du inte med några anslutningsanvisningar så ta kontakt med tillverkaren.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Bild

har fått hem dragbegränsaren nu, enklast för mig är att sätta den strax ovanför anslutningen vid pannan eller bör jag sätta den nån annanstans? kanske mura fast den till vänster på skorsten? vad är bäst?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Mura inte fast själva dragbegränsaren. Mura fast en monteringsstos så du kan ta bort dragbegränsaren och rengöra insidan om/när det behövs.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

naturligtvis tänkte valsa till en stos på jobbet imorgon. men de spelar ingen roll om ja murar in den i skorsten tänkte bara om de hade nån betydelse hur långt ifrån pannan den hamnar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan ju sätta den i sotluckan. Där är väl enklast att komma åt.
Vid sotning lossar du vingmuttrarna och lyfter bort alltihop.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

jo men det hålet är så litet blir bökigt att bygga en stos eftersom dragbegränsaren är mkt större! gör nog så att jag murar fast den till vänster om sotluckan
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Finns det någon skorstenspipa till vänster om sotluckan?
Vad jag kunde se på bilderna igår så satt pumpen vänd åt motsatt håll jämfört med innan du bytte panna och du skrev att den satt på samma rör. Pumpen måste alltså vändas åt samma håll som tidigare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Så här tolkar jag "före" och "efter" bilderna, dvs pumpen är redan vänd åt samma håll som tidigare
Bild
Skriv svar