Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

analog
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 28 nov, 2012 23:51
Ort: Harmånger

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av analog »

Kolväten? Är pellets kolväten?

Vad innehåller igentligen trä i kemisk betäckning, blev inte riktigt klok på att googla det.

Har alltid trott att eld från trä var nåt i stil med C + O2 > CO2 plus restprodukter och lite CO då.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av Jakob »

Undrar vilka underleverantörer som avses i materialet från Vinnova? Blir det egen utveckling eller blir det om-badging av en panna med befintlig teknik från exempelvis Österrike månne?

Får man in en sån här panna i vettig prisnivå så är det ju klart intressant tycker jag. Hoppas man inte snöar in på krav på vacuumtransport av pellets som de kontinentala tillverkarna gjort. Jag tycker skruvar är tystare.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av danei »

Det är lite udda att pannverkningsgrad inte är verkningsgraden på en panna utan en egen definition av verkningsgrad. Hur den är definierad har jag inte sett tydligt någonstans. Att det behövs en gemensam definition av vilken verkningsgrad en panna eller installation ska deklareras med håller jag med om, frågan är vilken det bör vara.

Utan att gräva ner sig i ämnet är Trä i princip kolhydrater. Det innehåller kol, väte och syre.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av Honda »

20 sekunder med google ger att cellulosa är C12H22O11 och lignin C9H10O2, C10H12O3, C11H14O4, så antalet väteatomer verkar vara tom större än antalet kolatomer i en träbit. Att pannverkningsgraden skulle definieras på något sätt annorlunda än riktig verkningsgrad känner jag inte till, däremot så förutsätter standardmetoden att mäta pannverkningsgraden en viss definition på energiinnehållet i trämassa, som man kan hävda är "felaktig". Och som vanligt så finns det en artikel i wikipedia i ämnet http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4rde
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av danei »

Man använder alltså det "effektiva värmevärdet" i stället för "värmevärdet". Nämns det någon gång i verkningsgrads diskusionerna? När uppenbarligen det kalometiska värmevärdet används tex, i Tyskland så öppnar det ju definitivt för förvirring. Det bästa skulle vara om man använde samma värde.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av Icecap »

Det kvittar egentligen totalt vilket värden man använder - om man bara ser till att använda det konsekvent. Om en panna kan skapa 110% verkningsgrad är jag helt med på det om jag vet att den verkningsgrad räknas på den "vanliga" skala.

Att man sedan inte kan få 110% verkningsgrad är en annan sak men det viktiga är att referenspunkten är den samma.

Men för en mille lär de som mest kunde bygga en kopia av redan kända produkter så någon ny innovation har jag svårt att se, inget av det som nämns är ju speciellt nytt eller banbrytande, inte ens byggt ihop i samma enhet.

Jag ser mest det bidrag som ett kopieringsstöd... Men vem vet, kanske priset kan bli mindre blodigt när de släpper utveckla själv?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Underhållsfri pelletspanna på G från Ariterm?

Inlägg av André »

Är väl just ett "bidrag" inte hela utvecklingskostnaden som är 1 mille?
Har iof aldrig hört att man fått bidrag fullt ut för en ny produkt, Men de är klart om janfire fick 1 mille till styrningen på nh är det nog mer än kostnaden för den brännaren :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar