Hoppla, en kännbar skillnad

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Hoppla, en kännbar skillnad

Inlägg av Icecap »

Jag startade ju min pelletsbrännare ganska sent pga. en dålig ekonomi. Jag hade kört med ved under 3 dagar innan, helt enkelt för att jag kunde skaffa veden gratis och för att jag ville ha värme. Veden var väl inte så torr som den borde vara men den dög, pannan var dock inte vacker efteråt.

Nåväl, jag fick pellets och startade och som alltid gick det åt pellets i parti och minut i början varefter energibehovet sjönk.

Jag har ju en automatisk växling till modulerande drift och jag hade ett minne av att den funktion först slog till vid ung. -17°C eller kallare ute - men nu slog den på redan vid -7°C. Men jag har en hel del annat i tankarna så jag tog inte tag i det förrän igår kväll.

Brännaren hade stoppat och jag kom fram till att evt. tjära som kom av vedeldningen borde ha torkat ut lite så var det anledning till att den drog så pass mycket borde jag kunde skrapa av en del så det ville jag göra. Men det visade sig att det var min extra baffel som hade ramlat ner så den var utan funktion. Alltså var den enda "baffel" som var kvar den vinkel av gjutjärn som är original.

Jag skrapade en aning skit av väggarna, det var inte mycket att gnälla över och jag satte denna extra baffelplåt på plats och här till morgon ser jag att den åter kör normal start/stopp trots -16°C ute. Bränningen startar som vanligt och temperaturen stiger jämt i pannan, gångtiderna är runt 7:30 per eldning med ung: 1:30 paus mellan varje eldning. Brännaren kör då på 7kW, snittförbrukning blir då 5,83kW vilket då skulle bli runt 29kg/dygn.

Så min "leksaksbaffel" som jag gjorde bara för skoj skull är nog en del mer viktig än jag har trodd! Jag funderar på om jag ska försöka göra en bättre som leder luften bättre runt värmeupptagande ytor, problemet är dock att det hela måste göras i biter för att kunde få det hela in och ur genom luckan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Hoppla, en kännbar skillnad

Inlägg av Honda »

Alltså 15% bättre verkningsgrad med en plåtbit, du borde kanske göra en ritning och klistra den tråden! En sak jag har funderat på, om man monterar en rökgasfläkt efter en gammal öppen panna och trycker tillbaka större delen av rökgaserna via ett klenare rör inuti pannan, dvs forcerad cirkulation i pannan, skulle det göra värmeöverföringen bättre eller sämre? Uppehållstiden i pannan blir ju samma och temperaturen efter lågan kommer att sjunka pga utspädning, men man kan få till en massa turbulens och en stor del av gaserna kommer att passera värmeväxlaren flera gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Vad händer om man boxar in rökröret, och tar insugsluften där?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att i <en sådan panna> som jag har är det inte mycket lönt vid att cirkulera speciellt mycket, helt enkelt för att oljebrännar-delen mynnar ut i koks-delen - som bara är ett stort hålrum. Det som verkligen skulle ge vinst ville nog vara om man kunde bygga en "baffel" som kan skapa kanaler som tvingar ner rökgasen till botten av koksutrymmet och sedan uppför sidorna och därmed tvinga rökgasen i maximal kontakt med värmeupptagande ytor.

Jag ska se om jag kan mäta upp utrymmet, sedan kan resten vara kul att testa.

Min extra baffel är en helt vanlig bit 1mm svartjärn som är lika bred som den gjutjärnsvinkel som hör till pannan originalt. Kallas väl "oljebaffel".

I underkanten av den har jag borrat två små hål och i överkanten av extraplåten har jag svetsat fast ett par piggar så att jag kan hänga dom i förlängning av varandra. Sedan är den översta delen vinklat lite snett utåt för att det ska skapas en kanal, utloppet sitter ju en bit in så utan den vinkel stängs utloppet igen.

Sedan går plåten neråt så långt som öppningen i luckan tillåter att den är stor, den kan nätt och jämt kantas in diagonalt genom den övre lucka. En bit ner har jag svetsat fast en kort pinne för att hålla extraplåten en lagom bit ifrån pannväggen.

Det är allt, inget konstigt hokus-pokus.

Få jag tid och råd kan det vara en idé att bygga en tunnel som leder ner rökgasen till under "koksgallret" ( som jag inte har i min panna) och sedan skapa en kanal som får upp på vänster- och baksidan, då har rökgasen kontakt med 3 sidor. Med lite sneda bafflor i dessa kanaler kan man nog få en hygglig verkningsgrad på det hela...

rod02: I mitt hus ville det inte ge något alls. All värme som strålar ut från pannan och dess omgivningar gagnar mitt hus direkt i form av värme där det behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Skulle tro att en kanal som fördelar rökgasen ner och till vänster samt baksida skulle göra en hel del skillnad i värmeöverföringen, ev kan en baffel sättas in i oljedelen också och låta rökgasen gå ut mot höger sida och bakväggen innan den går över till koksdelen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har också satt in en baffelplåt på lite annorlunda sätt i min panna. Har inte Icecap:s möjligheter att mäta och kontrollera men tycker att det ger en bättre värmeöverföring. Skall försöka fixa en skiss så att det syns hur jag har monterat min plåt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar