Effekt kontra tid?

Skriv svar
olle54
Fröträd

Effekt kontra tid?

Inlägg av olle54 »

Har sänkt matningen och därmed effekten om jag förstått det hela rätt. Men det enda som händer är att pannan står och eldar på längre för att värma till inställt värde. Blir ju ingen besparing. Hur ska man hitta optimala inställningar?
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Effekt kontra tid?

Inlägg av Icecap »

Alltså... för att hålla huset varmt går det åt en viss effekt. Om du ändrar effekten på brännaren får du längre gångtid men huset vill ha lika mycket effekt ändå.

Vinsten är inte stor men den är där:
* Längre gångtider ger färre starter per dygn (eller vecka eller år eller hur du vill räkna). Det betyder att startdosen som mest används för att starta elden och värma upp brännaren (och därmed till viss del är bortkastat) minskar i andel av den totala pelletsåtgång.

* Samtidig är verkningsgraden beroende på rökgastemperaturen, minskar den bör verkningsgraden öka.

Men det är inte tal om att t.ex. halvera förbrukningen eller så men några procent här och där kan bli en slant i slutet på månaden och efter ett år kan det kanske bli ett paket kaffe eller två.

Ofta nöts brännaren signifikant mindre om den inte ska gå på hög effekt - så det är också en vinst:
* Längre tid mellan byte av reservdel.

Min brännare kör ju modulerande drift när det blir kallt nog och då kör brännaren 24/7 (förutom när den gör driftstopp för att aska ut, det tar runt 20 minuter med nedkylning, askskrapning och kallstart). Min inte-helt-skottsäkra mätning gav att jag sparade ung. 7% på detta och det är jag nöjd med, det kan bli lite salt till ägget efter ett år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Hur din panna reagerar på olika effektinställningar kan bara du mäta dig till och det är svårt och det finns många felkällor. Min erfarenhet av den panna som Icecap har är att den bör eldas på låg effekt. Märkas bör att det är en kombipanna med dålig upptagning av värmen. Du kan inte dra några slutsatser av de mätningar som Icecap har gjort och som refereras i många trådar för din egen panna. Min panna är uppmätt vid tre olika effekter och hos den så var det den högsta effekten som förbrukade minst pellets.
Att en välkonstruerad brännare skulle nötas mer om den eldas vid måttlig effekt 13-14 kW än om den eldas vid mycket låg effekt är bara lösa gissningar. Fläktluften kyler också vissa delar i brännaren och ser till att de heta rökgaserna förpassas ut ur brännarröret så effekten kan t.o.m. vara den motsatta.
Ställ in brännaren på en effekt som den är tillverkad för och mät upp rökgastemperaturen. Ligger rökgastemperaturen bra till för skorstenen kan du vara nöjd och glad.
Otimal inställning är när fläkt och matning är inställda så att du får en bra förbränning utan vare sig för mycket eller för lite luft. För lite fläkt ger sot och svart rök. För mycket fläkt ger för hög värme i brännaren. Den inställningen är betydligt viktigare för att få en låg pelletsförbrukning.
Om fallröret på brännaren blir så varmt så att du inte kan hålla handen där så är det dags att sänka temperaturen något för då blir det för stort mottryck i pannan.

Vad ligger dina inställningar för fläkt och skruvmatning på nu och vilken inställning var det tidigare? Nu "kan" jag bara Eurofire Millenium II förstås. Sitter just nu en sådan brännare i min panna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Nu har jag ställt tillbaka till det som var innan jag försökte sänka effekten.
Inställningar nu:

Temp 57 -75
Matning min 1,0 max 1,3 (det ger en effekt på ca 13 kw. Har mätt mängden pellets)
Flakt min 226 Max 232
Pannan går då ca 90 min.
Framledningstemperaturen är ca 50 grader.

När jag försökte ändra och sänka effekten:
Temp 57 - 75
Matning min 0,8 Max 1,0
Fläkt min 200 max 225

Det fungerade men det höll ju på i minst 1 timme längre.

Rökgastemperaturen är över 200 grader i bägge fallen. Den termometer jag har går inte längre. Ska köpa en riktig idag och mäta upp. Aska och rök ser bra ut vid de översta inställningarna. Hur det är i det undre fallet vet jag inte.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Har du så hög rökgastemperatur borde det finnas en del att hämta genom att gå ner i effekt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Matning MIN ska du inte röra! Den är bara för uppstarten,för att etablera låga.Om du ska ändra så är det matning max. Finns det turbulatorer som kan sänka rökgas tempen?? Om pannan står längre tider så kyler luften genom pannan bort värme,då är det bättre att brännaren går och tillför värme.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Hej! Nä några turbulatorer finns inte. Det är nog ganska rakt upp i rök kanalerna. Förmodligen bidrar det till hög temperatur i skorststenen. Man kanske bara kan lägga in en veckad plåt i pannan där lågorna drar iväg uppåt mot kanalerna?
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kan du ta ett kort på hur det ser ut?? Med några veckade plåtar sjunker rökgas tempen en del.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Satt in rökgastermometer nu. 240 grader på maxeffekt. Ska testa lite olika inställningar nu och se vad som händer. Ska ta ett foto nästa gång jag sotar.

Sänkte matningen något samt fläkten och genast sjönk temperaturen ner till 220 grader. Har läst någonstans att det är max temp på en rekommenderad intervall vid pelletseldning (130 - 220 grader).
Ska mäta upp mängden pellets och se vilken effekt jag får nu.

Hmm 216 gram pellets på 6 min ger lite drygt 10 kw. Kanske lagom. Det var drygt 13 kw före ändringen. Låter den gå ett dygn nu så får vi se.
Skriv svar