jo, när jag kopplade in brännaren så )
körde jag bara på oljebrännar termostaten. jag har ingen aning om det den är rätt inkopplad = fas på termostaten - nolla brevid - jord på jord.
jorden sitter där den ska men fasen vete tusan. gamla kablar som är skarvade.
vad skulle felkoppling innebära(förutom jorden dådå
Anledningen till att jag frågar är att underhållseld på läge 3 och 4 inte funkar alls.
När termostaten slagit ifrån slocknar alla dioder - är det rätt?
/den frågvise
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
A: Om det är kastat om på fas och noll har det betydelse mest om tändelementet får elektriska problem, då blir det så att nollan (som då egentligen är fas) är kopplat direkt till ena sidan av tändelementet. Detta får felströmsreläet eller säkringen att lösa ut, det ena kan vara mer allvarligt än det andra.
Samtidig kommer hängsäkringen på ledningen till tändelementet att vara hel, alltså kan tändelementet ju inte vara trasigt kan vissa härleda.
B: Din brännare är inkopplat fel helt enkelt! Till brännaren går det 4 ledare:
1: Skyddsjord. Ingen brytare får finnas i den ledare.
2: Nollan.
3: Driftfas. Denna ska gå genom överkokningsskyddet enbart!
4: Termostatsignal. Fasen in till termostaten ska komma från överkokningsskyddet och signalen ut från termostaten ska gå till brännaren.
På min panna, som ju var oljepanna då jag konverterade, var det kopplat så att fasen kom in til termostaten först, därifrån genom överkokningsskyddet och till slut till oljebrännaren. Och det kvittade ju helt, ledningarna passade bäst så och det var ju bara två brytare i serie, bröt den ena var allt brytt, that's it.
Så jag fick koppla om så att fasen "från väggen" gick till överkokningsskyddet först, sedan delade jag upp den så att en ledning gick till termostaten samt blev skickat ner till brännaren som driftfas. Och jag är ganska säker på att du (eller någon kunnig) får gå igenom det hela, sedan ska det hela nog fungera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Så där ja!
Då har jag lekt "den lille elektrikern" och kollat upp hur det var kopplat egentligen.
När jag kopplade in så missade jag att min termostat låg före kokskyddet (precis som Icecap beskrev att det varit för honom) nu rättade jag till det och plötsligt så funkar underhållsfyr.
Känns bra nu när det börjar bli kallt.
Kanske är det att hoppas på mycket men möjligen kan det även lösa mina externskruvsproblem?
Jag har misstänkt att stoppen kommer när internförrådet inte är fullt när brännaren slår av... undrar om det blir nån skillnad nu när brännaren får matning även när driftstermostaren slår av?
intressant.
Tack som tusan Icecap!
Jag lärde mig lite till idag.
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kika om du vill! finns bland annat ett kopplingschema för just det du funderar på.
Brännaren skall alltid ha ström oavsett hur du gör! (förutsatt att inte koktermostat löst ut) kan vara rätt farligt annars när den inte trycker ut alla gaser med hjälp av fläkten som skall gå. Den skall alltså inte gå helt av och på efter vad du har ställt termostaten till utan endast starta brännsekvens då tempen understiger den inställda. Lär nog lösa sig med externskruven då den får ström genom brännaren.