Rejäl källarbrand!!!

lennart wiklund
Lärjunge!

Re: Rejäl källarbrand!!!

Inlägg av lennart wiklund »

ja,mina vänner.skall prova att delge er förloppet...
Måndagkväll askade jag ur pannan,hade kopplat bort pelletsbrännaren för att börja elda ved.det var både vedaska&pelletsaska i pannan.Båda mina stora plåthinkar som jag ALLTID har askan i stod en bra bit utan för husets källardörr för vidare tömmning,men hade inte liksom blivit av....
Av denna anledning så askade jag ur pannan i en plasthink jag hade ståendes,gick ut ur pannrummet med hinken,den skulle ju bäras ut direkt!!!genom att det var en plasthink!!När jag kommit utanför pannrumsdörren och har stängt denna så ringer telefonen,jag ställer ner hinken utanför dörren brevid en 90l storsäck med Skogens grillkol,samt att det står 5 staplade stora friggolitlådor med lock,dessa är stora ca 90x60x50.samt att det står massa stövlar och även kläder liggandes på dessa lådor.Jag går upp ur källaren,pratar i telefon ca 30-45 minuter....sedan är ju hinken totalt bortglömd!!!
klockan 07.30ca på tisdagmorgon vaknar jag,hela jävla huset rökfyllt av stickande rök,gumman låg i vardagsrummet på soffan,hon hade somnat framför tv:n föregående kväll,jag får panik.sliter upp 12 åriga sonen som skall på skolan,han är vimsig av röken,likaså jag.Min sambo har klarat sig bättre tack vare hon låg i vardagsrummet med stängd dörr.slänger in lillen i vardagsrummet och öppnar fönster.Själv gör jag det vansinnigaste man kan göra,nämligen öppnar källardörren!!!!röken bara väller upp.Stänger dörr,spolar i byttor kutar ner i källaren.Gudskelov så har kulmen varit nådd,ligger en rejäl glödbädd framför pannrummsdörren,men hett som satan!!slår på vattenbyttor,upp fyller två nya,ner och slår på igen.släckt.Öppnar källardörre,alla fönster vädrar.Ringer 112.Räddningen var nog att pannrummsdörren varit stäng,tänk om denna varit öppen!!har ju en rätt rejäl tilluftsventil till pannan,nu hade ju syret tagit slut,ett källarfönster sprack av hettan,men gudskelov bara den inre rutan!!
Hela elcentralen är borta,lika så elmätaren.Allt är totalförstört i källaren,plastflaskor som stått i andra delen av källaren ca 10 meter bort har smältat.Frysbox,frysskåp kolsvarta,men går!!!dock så har allt kött klarat sig i frysarna!tvättmaskinen kolsvart....ja rubbet är så totalt jävla kolsvart!!Alla som bott in sig i ett hus med fullstor källare vet ju vad grejjor man har.skidor,skoterkläder,ytterkläder,skoterdressar och alla vinterskor.jaa,listan kan ju göras hur lång som helst.Bara alla mina modellflygplan 13st med tillhörande utrustningar är totalförstörda.Bara värdet på dessa är en bit över 200tusenkr.
Men nu är det ju huvudsaken att vi överlevde!!det var fruktansvärt nära detta,och inga brandvarnare i huset....totalt vansinne jag vet...men nu ska det bli ändring på det!!
4st sanerare har varit här sedan tisdag em,nu kan vi bo i huset,nödström indraget med central ute på gården,och massa skarvkablar inne.allt är skurat på första våningsplanet,snart klart på övervåningen med.Dom har "foggat"källaren i omgångar.samt förseglat källarnedgången bra,men det luktar lite upp endå.
Nu skall allt rivas ut i källaren,skuras,slipas samt spärrmålas innan eletrickerna kommer.Blir även nya elkablar som skall dras,då dom brunnit en bit in i rören av hettan.Så conteinrar är hitkörda för alla grejjor som ska ut...Skadereglerare från Sundsvall kommer på måndag.Så kommande vecka blir lite tung.Själv har jag inte kunnat sova på nätterna,sover en kvart ca sedan upp och vandrar....jag mår fruktansvärt dåligt psykiskt.Jag tänker på vad jag har kunnat ställa till.Vi har ju kunnat varit döda allihopa,detta var bara frågan om minuter sade räddningstjänst och ambulanspersonal.jag och sonen fick ventolin med syrgas,samt cortisontabletter som skall motverka kemisk lunginflammation.Ja,så ser läget ut nu!!
Kommer aldrig någonsin in en plastbytta i mitt pannrum något mera!aldrig någonsin!
Även pannrummet fast dörren var stängd,är grymt svart av sot.även det ska saneras.
Så kära forummedlemmar,har ni ev någon plastbytta i pannrummet,UT med skiten,det kan vara så lätt att ev fylla denna med aska,den skall ju ut direkt.....men,så kommer något annat i vägen.Kom ihåg detta!!!
Ska prova ta några bilder ev i morgon på förödelsen så ni får se i avskräckande syfte!!detta vill jag inte ens min ondaste ovän,fast jag har nog ingen.Var rädda om er nu,kolla era askhinkar.

Lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Fy fan! Jag är jävligt glad över att inte ha prövat det! Vilken pärs!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

OJOJOJ, ibland ska man ha tur och det är ju tur det.

Kan rekommendera att du investerar i länkade brandvarnare, om en löser så låter alla. Mina har falsklarmat och jag hade inte hört de på övervåningen eller källaren om de hade pipit men nu går det inte att missa. Jag har dessutom gödslat med dem, har sex stycken tror jag det är. En är monterad i källaren, dock inte i pannrummet.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ja du Lennart vad kan man säga mer än att ni hade en himla tur som inte blev kvar i röken.......

Tråkigt med det som förstördes men ni har ju det viktigaste kvar, ni själva.

Hoppas allt löser sig så bra det går med försäkringsbolaget men sätt ingen brandvarnare i pannrummet. Den kommer bara att larma eftersom det alltid kommer lite rök då och då från panna eller brännare.
Men en brandvarnare utanför pannrumms dörren är inte fel att ha. Har själv ett antal men faktiskt ingen i tvättstugan som är rummet utanför pannrummet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är alltid undantaget som bekräftar regeln som ställer till det - och som ett brev på Posten slår gamle Murphy till. Men tur i oturen att alla klarade sig från det med livhanken i behåll och det är kanske den bästa julklappen man kan få. Nu kvarstår dock den svåraste reparationen: Att återställa förtroendet för att inget ont kommer ske under natten och det kommer nog ta ett tag. Men se det så här: Läxan är lärd, så nu kommer ni vara tryggare än någonsin därför att alla kommer kolla så inget riskabelt finns där.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

Fy vad hemskt, husbrand är något av det mest skrämmande man kan tänka sig :(

Tack Lennart för att du delade med dig av detta. Ska ta en extrakoll i rummet så att man inte har någon slarvig vana som kan inebära en risk framöver, och att allt ev. varmt inte har kontakt med något annat än metall.
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
jan004
Gallringsobjekt

Inlägg av jan004 »

Det räcker inte med att ha koll i pannrummet, se bifogade länk! http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5374387
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Folk har i princip glömt det som tidigare generationer hade som ryggmärgsreflex: Försiktig med askan det kan finnas glöd kvar. Vi har eldat med olja och el i ett par - tre generationer och då går kunskap om fastbränsleeldning förlorat och måste förvärvas igen genom smärtsamma erfarenheter - tyvärr :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Mmmm mycket kan hända. Sotade i går. Stängde av pannan en stund före och när jag bedömt att nu är det ok att börja tog jag fram "grovisen", tog av locket med motor och tömde askan direkt i hinken med hjälp av liten trädgårdsspade men på slutet använde jag grovisen med motorn för att få med det sista i hörnorna. Efter ett tag började det det ryka så in i he..te från grovisen det fullkommligt sprutade rök ut genom utblåset som på bara några sekunder fyllde hela pannrummet och började leta sig ut i hallen (jag har ingen dörr in till pannrummet) Snabbt som fan ut på tomten med grejerna. Öppnade och såg då att filtret tagit eld samt att plastisoleringen runt motorn börjat smälta. Fick vädra i nån timme samt torka sot i tvättstugan (tur att frugan var på jobbet :-)) men det luktade ända tills i morse. Nu kommer det att få kallna riktigt i fortsättningen och askhinken får stå ute på stenbelägggningen ett dygn innan den tas in igen.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
lennart wiklund
Lärjunge!

usch,låter inget vidare Olle.Tänkte lägga in några bilder på källaren,men hur i hela frriden gör man detta???

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag förstår precis hur du känner dig Lennart.Har varit med om samma sak två ggr! Och det tar tid innan det släpper.Därför har jag ont av brandlukt än idag, fast den första branden var över 30 år sen.
lennart wiklund
Lärjunge!

Ja,det känns inget vidare.Bara att ner i pannrummet nu för att elda är skit,första brasan efter branden trodde jag att jag skulle spy....men jag är ju så illa tvungen att prova elda,vi har ju ingen elpatron....
och allt är så jäkla sotandes sotsvart i pannrummet med,får ha handskar på mej för att lägga in veden i pannan.Björkklabbarna är täckta av sot.men jag är ju så illa tvungen att hålla värmen i huset :cry:

Har provat att skura av laddomatdosan,vatten och tempmätare på pannan så jag kan se funktionerna så gått detta går,men känns skit rent ut sagt :(

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
lennart wiklund
Lärjunge!

Lägger in några bilder under kategorin pannrummsbilder.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ja du Lennart,,Såg bra nog otrevligt ut! Lagomt åt jul å allt!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Lite konstigt att frysen går om elmätare och central är borta.....
Skriv svar