Automatisk shunt går för långt

Skriv svar
BalooBear
Gallringsobjekt

Automatisk shunt går för långt

Inlägg av BalooBear »

Har ett litet problem med min automatiska shunt.
Var med om detta förra vintern också en gång och nu 2 gånger på kort tid.
Själva shunten har ju en gradering 1-10. Men automatiken kör shunten så den hamnar i något läge över 10 och då verkar den stänga av all värme till elementen.
Begriper inte detta för automatiken bör ju ha ett stopp att den inte kan gå längre.
Funderar på om det kan vara så att jag bör ställa in "kurvan" nu när det är 15 minus ute. Alltså kurvan som säger hur varm framvattnet ska vara beroende på ute temp. Eller någon som har nått förslag vad som är galet? Jag är helt okunnig på sånt här. Hur varmt ska framvattnet vara förresten?
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Automatisk shunt går för långt

Inlägg av Icecap »

I de shuntar jag känner till (inte många förvisso) finns det en inställbar ändstopp på båda håll. Kanske du ska justera detta hos dig?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
BalooBear
Gallringsobjekt

Inlägg av BalooBear »

Har i och för sig inte sett något sånt, men ska kolla lite mer och se om det finns.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Min shunt består bara av en elmotor med två ingångar.

Den ena ingången får motorn att öppna.

Den andra ingången får motorn att stänga.

Sedan skickar regulatorn bara pulser tills rätt temperatur uppnåtts, blir det för varmt skickar den pulser tills ventilen stängts lagom.

Min shunt har ingen återkoppling på öppningsvinkel utan regulatorn förutsätter att den kan öppna i all evighet tills värmen räcker till.

Därav måste microbrytarna i motorhuset stå rätt, när de påverkas stoppas motorn i sitt ändläge.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
BalooBear
Gallringsobjekt

Inlägg av BalooBear »

Det svaret lät väldigt avancerat för en novis som jag. :) Men tror jag är med på vad du menar. Det jag funderar på är om kanske den försöker köra ut mer än den kan hantera. Alltså att själva datorn säger mer, mer.. Men att själva shunten bara kan gå upp till 10.

Enligt "kurvan" är mitt framvatten 60 grader, vet dock inte den riktiga temperaturen men jag förutse att det stämmer. Sen har jag elementen på 3 eller 4 av 5. (Något helt avstängt) Låter detta rimligt eller kan det ha något med det att göra? Då har vi ca 20,5 grader inomhus.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Jag har ställt min kurva så att jag får lagom temperatur i de kallaste rummen med termostaterna helt öppna.

Sen stryper man elementen i de rummen som blir för varma.

Däremot måste du flytta ändstoppet i shunten så att den inte går för långt och stänger av värmen när den nått max, tänk om huset fryser sönder när du inte är hemma och det blir -30 ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
BalooBear
Gallringsobjekt

Inlägg av BalooBear »

Ja jag få nog kolla upp det, bli ju kallt ganska snabbt. Var 16 grader när jag vaknade i dag.

Är en sådan här jag har: http://www.recless.se/pannan_sh.JPG
(Dock är det inte min panna på bilden)

Konstiga när man tittar på denna bilden är att fullt öppen är ju 10 som jag sa och det är rakt upp, men denna har ju också "gått över". Nej begriper inte detta.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

BalooBear skrev:Har ett litet problem med min automatiska shunt.
Var med om detta förra vintern också en gång och nu 2 gånger på kort tid.
Själva shunten har ju en gradering 1-10. Men automatiken kör shunten så den hamnar i något läge över 10 och då verkar den stänga av all värme till elementen.
Begriper inte detta för automatiken bör ju ha ett stopp att den inte kan gå längre.
Funderar på om det kan vara så att jag bör ställa in "kurvan" nu när det är 15 minus ute. Alltså kurvan som säger hur varm framvattnet ska vara beroende på ute temp. Eller någon som har nått förslag vad som är galet? Jag är helt okunnig på sånt här. Hur varmt ska framvattnet vara förresten?
Pannan är utrustat med en standard ESBE shunt som inte har några ändstopp, så att om shuntmotorn vrider den förbi 10 så börjar den stänga - för att säga det enkelt. Detta beror på att den som installerade shuntmotorn inte såg till att shuntventilen var helt stängd - läge 0. Detta gör då även att regleringen blir fel över hela skalan. Värmekurvan räknar vi fram på grundval av dimensionerande utetemperatur, framledningstemperatur och önskat innetemperatur. Dimensionerande utetemperatur räknas fram av SMHI, och baserar sig på minimumstemperaturer observerade en "normal" vinter. Det konstiga är att ju lägre den dimensionerande utetemperaturen är, ju flackare kurva. Detta beror på att anläggningen måste vara dimensionerad så att den kan hantera den lägsta temperaturen. I Karlstad står shunten helt öppen vid ca - 19 grader, medan i Happaranda kanske vid - 29 grader. Stöga i Karlstad har mindre radiatorer än den i Happaranda så att man skall få lagom innetemperatur. I Karlstad har man kanske värmekurva 1,4 - 1,5, mendan i Happaranda kanske 1,0 - och båda har 21 grader innetemperatur. Detta är vad jag har lärt mig under de år jag haft regulator.

Så till saken:

Stäng av shuntregleringen och sätt den i underhålls-/serviceläge. Ta loss shuntmontorn och hitta punkten för 0 - noll på shuntventilen. Se till att shuntmotorn även den nu befinner sig på NOLL och montera tillbaka den. Ställ så shuntstyrningen på komforttemperatur och avvakta. Om jag få veta var i landet du bor, kan jag räkna fram rätta kurvlutningen åt dig. Titta i tabellen i det här dokumentet och hitta den ort som är närmast där du bor, så räknar vi utifrån den. http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_f ... _dagar.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BalooBear
Gallringsobjekt

Inlägg av BalooBear »

Detta låter faktiskt rimligt att det skulle kunna vara något sånt här.
Jag bor I ronneby.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då kommer jag till att du bör ha kurvlutning 1,6 baserat på:
  • Dimensionerande utetemperatur: -12 grader
    Framledningstemperatur: 80 grader (Dimensionerande - inte konstant)
    Dimensionerande innetemperatur: 21 grader
Denna kurvan innebär framledningstemperatur kring 75 grader vid - 15 utetemperatur och shunten fullt öppen vid - 20 grader, men så kallt bli det väl sällan nere vid sydkusten?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Den shuntmotorn är utrustad med mikrobrytare då arbetsområdet är ställbart 30° - 180°, 90° är i regel leveransstandard.
Är reglercentralen en EVR från UVEAB?
Troligen är inte motorn nollad, vilket är enklast att åtgärda.
Beöver mikrobrytarna justeras blir det lite pilligare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Vad är vitsen med ett sådant till krånglat system? Kan man lita på fasta prognoser? Det kan bli riktigt kallt även i söder och mellan Sverige.

Här kör jag bara inne temp. Inga kurvor. Det jag kan sakna är liten höjning kring nollan. Och smartare styrning kring väder omslag. Ute temp och även vind skulle vara bra att ha med i systemet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det är inte fasta "prognoser" rod02, det är orienteringspunkter som man använder för att kunna dimensionera radiatorer och med utgångspunkt i detta, kunna styra systemet. Det är inte så krångligt som det låter. Här hos mig fungerar det galant: Har 21 grader hela tiden - inget krångel. 8)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Att motorn sitter snett påverkar inte regleringen alls fören den hamnat förbi 10 eller inte kommer ner så långt den vill. Shuntstyrningen har ingen aning om läget på shunten. Den signalerar bara "mer" eller "mindre" så länge det går att ge mer eller mindre funkar det som det ska.
BalooBear
Gallringsobjekt

Inlägg av BalooBear »

Tackar hemskt mycket för alla svar, har lärt mig en hel del av detta. Nu ska jag bara försöka hitta instruktionsboken.....eller instruktionspappret till motorn och se om det är något som gå att justera och hur man i så fall gör det.
Skriv svar