Eftersom detta är första vintern jag eldar med pellets så vet jag ju inte riktigt vad som är "bra" eller "dålig" drift så att säga, så nu tänkte jag bara kolla vad ni har för drifts tider. Har brännaren inställd på 12-13 KWh och eftersom huset är lite dåligt isolerat och vi har dåliga (läs för små) element så shuntar jag ut omkring 55 grader när det är mellan -5 - -10 minusgrader ute. Då har jag en ungefärlig drifttid på 1 - 1.5 timmar för att värma från 60 - 80 grader (lite beroende på om nån tar varmvatten eller inte.). Sen är den stilla i kankse 30 -45 minuter och sen startar den igen. Alltså:
Drift: 60 - 90 minuter
Vila: 30 - 45 minuter
Bortsett ifrån att ett hus inte är det andra likt! Är det bra/normalt med dessa driftstider eller ska man öka effekten på brännaren? Minska effekten blir det inte tal om för tar man och duschar eller slår upp ett bad till dottern precis innan eller när brännaren startar så blir det en fes ljummen dusch/bad.
Driftstider
Driftstider
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Re: Driftstider
Vad som är bra, mindre bra eller rent av dåligt är svårt att säga eftersom det varierar väldigt mycket beroende på hus, panna, temperatur, vind, VV förbrukning, inomhus temperatur mm mm.
Men det ser inte allt för konstigt ut. Men rökgas temperaturen i skorstenen efter pannan men före dragbränsaren är viktig parameter för att kunna ge råd om du skall höja eller sänka effekten på brännaren.
Hög rökgastemperatur skvallrar om att pannan inte kan ta emot all energi som brännaren ger och en låg temperatur ger indikering om att det kan gå att öka brännarens effekt.
Men det ser inte allt för konstigt ut. Men rökgas temperaturen i skorstenen efter pannan men före dragbränsaren är viktig parameter för att kunna ge råd om du skall höja eller sänka effekten på brännaren.
Hög rökgastemperatur skvallrar om att pannan inte kan ta emot all energi som brännaren ger och en låg temperatur ger indikering om att det kan gå att öka brännarens effekt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
RGT ligger på 140 grader, med en pluggad kanal, en öppen och 7 turbulatorer. Försöker förtvivlat hitta en turbulator till men ingen VVS:are jag varit i kontakt med verkar tillräckligt intresserad så dom ringer aldrig tillbaka 

Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Har ungefär samma setup som du.
Dock mindre boyta och en UE, men jag valde bort vv från pannan.
Främst sambon klagade.
Så det vart en 100L vvb som sköter vv utanför.
Pannan sköter endast värmen i huset nu. Kör på lågeffekt (10-12)
Är min andra vinter i huset. Det ska bli intressant hur förbrukningen blir iår
Dock mindre boyta och en UE, men jag valde bort vv från pannan.
Främst sambon klagade.

Pannan sköter endast värmen i huset nu. Kör på lågeffekt (10-12)
Är min andra vinter i huset. Det ska bli intressant hur förbrukningen blir iår

Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07. (100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07. (100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
-
- Energiprofet!
Ang turbolator, kan du ju annonsera om att du söker här i forumet under Köp/Sälj.
Finns säkert någon med ctc1100 som inte kan ha alla turbolatorer i.
Vet ej om de finns som reservdel någonstans.
Edit: Dessa kanske har turblator till dig: http://www.ctccenter.se
Finns säkert någon med ctc1100 som inte kan ha alla turbolatorer i.
Vet ej om de finns som reservdel någonstans.
Edit: Dessa kanske har turblator till dig: http://www.ctccenter.se
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
När det är över nollan så ligger min drifttid på 25-30 minuter, paus 4-5 timmar.
När det är minus så ligger driften på 35-50 minuter, paus 2-3 timmar.
Jag kör på cirka 18kw och rökgastempen ligger mellan 135-165 beroende på nysotat eller inte.
Men jag har 250liter vatten i pannan och en acktank på 700liter som volymförstorare så du kan nog inte dra några växlar på detta.
När det är minus så ligger driften på 35-50 minuter, paus 2-3 timmar.
Jag kör på cirka 18kw och rökgastempen ligger mellan 135-165 beroende på nysotat eller inte.
Men jag har 250liter vatten i pannan och en acktank på 700liter som volymförstorare så du kan nog inte dra några växlar på detta.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.