Ok gött !
Fyllde på 7 säckar i måndags kl 16.30 och dom kommer vara slut nu inatt...
Brännaren kör på 14 kwh
men detta är normal förbrukning i 7-10 minus med runt 21 grader inne alltså ?
iwabo villa s2 brännare med effecta panna
Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Knappade runt lite på inställningarna..
På effektläge står det 0 3 n 3
Dock står det i manualen
panntemperatursensor
Används brännarens panntemperatursensor, är det två parametrar att justera. Först ställs
tillslagstemperaturen, när M knappen åter trycks in lagras värdet och frånslagstemperaturen kan justeras. När M knappen trycks in, lagras värdet och brännaren skall nu
fungera med det inställda temperaturområdet.
En skillnad mellan tillslagstemperatur och
frånslagstemperatur måste minst vara 5ْ
och på PELLETSTRIM står det O 95 N 95 ...
fan betyder detta då ??
På effektläge står det 0 3 n 3
Dock står det i manualen
panntemperatursensor
Används brännarens panntemperatursensor, är det två parametrar att justera. Först ställs
tillslagstemperaturen, när M knappen åter trycks in lagras värdet och frånslagstemperaturen kan justeras. När M knappen trycks in, lagras värdet och brännaren skall nu
fungera med det inställda temperaturområdet.
En skillnad mellan tillslagstemperatur och
frånslagstemperatur måste minst vara 5ْ
och på PELLETSTRIM står det O 95 N 95 ...
fan betyder detta då ??
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Exakt vad vill du ha svar på?
Effektläget betyder att du kör på läge 3 av de tre förvalda (1,2,3). Eftersom du skrivit att det står 14kW i displayen så motsvara läge 3 detta, men det är inte säkert det stämmer om du bytt pellets eller om brännaren inte är intrimmad sedan den var ny. Läste du haft några tändmissar också, så du borde köra "intrimmningen" till att börja med så pelletsvikten stämmer.
PELLETSTRIM är justeringen av matningcykeln.
Edit: O=aktuellt värde, N=nytt/ändrat värde (ändras med pilknapparna och bekräftas med M-knappen för att lagras)
/Vednisse
Effektläget betyder att du kör på läge 3 av de tre förvalda (1,2,3). Eftersom du skrivit att det står 14kW i displayen så motsvara läge 3 detta, men det är inte säkert det stämmer om du bytt pellets eller om brännaren inte är intrimmad sedan den var ny. Läste du haft några tändmissar också, så du borde köra "intrimmningen" till att börja med så pelletsvikten stämmer.
PELLETSTRIM är justeringen av matningcykeln.
Edit: O=aktuellt värde, N=nytt/ändrat värde (ändras med pilknapparna och bekräftas med M-knappen för att lagras)
/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den ons 05 dec, 2012 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Hej
Kör med samma pellets som förra ägaren. Neova pellets.
Dock tror jag inte en intrimmning har gjorts på dom senaste 3 åren...
Så som du säger så kanske det är dags att göra en sådan.
Dock undrar jag om förbrukningen anses som "normal"...
Kör med samma pellets som förra ägaren. Neova pellets.
Dock tror jag inte en intrimmning har gjorts på dom senaste 3 åren...
Så som du säger så kanske det är dags att göra en sådan.
Dock undrar jag om förbrukningen anses som "normal"...
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Förbrukningen verkar ok.
Jag menar att du ska köra det inbyggda intrimmningsprogrammet, så ska det stämma mot justeringen som förhoppningsvis är gjord någon gång.
/Vednisse
Jag menar att du ska köra det inbyggda intrimmningsprogrammet, så ska det stämma mot justeringen som förhoppningsvis är gjord någon gång.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.