Danfoss ecl comfort 110 Skickar ut för mycket värme!
-
- Späd planta
Danfoss ecl comfort 110 Skickar ut för mycket värme!
Hej!
Jag har skaffat ECL comfort 110. Jag har problem. Om jag ställer in önskad temperatur på 18 grader i huset så vill lik förbannar ECL comfort 110 lägga temperaturen på 20 grader!
Om jag håller "enter" intryckt så kan man ju kolla alla givare om vad dom önskar för temperatur och den aktuella temperaturen. Detr är alltså den akutella temperaturen som visar för högt.
Varför? Den skickar ut aldeles för mycket värme i systemet.
Jag har rumsgivare placerad mitt i huset.
I huset har jag moderna radiatorer. Ingen golvvärme.
hoppas kunna få god hjälp här då jag har sett att kunskapen om detta system är god på detta forum.
Mvh henrik
Jag har skaffat ECL comfort 110. Jag har problem. Om jag ställer in önskad temperatur på 18 grader i huset så vill lik förbannar ECL comfort 110 lägga temperaturen på 20 grader!
Om jag håller "enter" intryckt så kan man ju kolla alla givare om vad dom önskar för temperatur och den aktuella temperaturen. Detr är alltså den akutella temperaturen som visar för högt.
Varför? Den skickar ut aldeles för mycket värme i systemet.
Jag har rumsgivare placerad mitt i huset.
I huset har jag moderna radiatorer. Ingen golvvärme.
hoppas kunna få god hjälp här då jag har sett att kunskapen om detta system är god på detta forum.
Mvh henrik
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Danfoss ecl comfort 110 Skickar ut för mycket värme!
Gå till parameter 7162 "Knäckpunkt" och sätt denne "OFF" - fabriksinställningen är 40 grader vilket gör att värmekurvan stiger brant upp till 40 graders framledning, och sedan böjer av och blir flackare. Vid OFF får du en jämn kurva från start. Kurvlutningen har högre auktoritet än bör-värdet så att kurvan bör anpassas efter stöga. Gå till sidan 12 i manualen, och använd ekvationen där för att räkna ut den bästa kurvlutningen för din anläggning. Fabriksintställd kurva är 1,8 - vilket, om man har effektiva radiatorer och bra isolerat hus, kan bli lite väl brant. Notera ner allt du har av inställningar, och alla ändringar du gör, så slipper du osäkerheten i efterkant av vad du gjort och inte gjort 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Späd planta
Hej!
Jag ska prova detta. Tack:)
Jag återkommer med svar imorgon.
Det där med att beräkna kurvlutningen har jag kikat på me jag begriper ingenting av ekvationen i manualen..
Hoppas på någon vänlig skäl kan räkna ut den!
-Ack tank: 2500liter
-Nytt radiatorsystem (allt i vvs väg är bytt)
-ca 130 kvm inkl övervåning.
-Huset är ännu ej tilläggsisolerat (med andra ord väldigt dåligt isolerat)
Hoppas någon kan räkna ut åt mig.
Mvh henrik
Jag ska prova detta. Tack:)
Jag återkommer med svar imorgon.
Det där med att beräkna kurvlutningen har jag kikat på me jag begriper ingenting av ekvationen i manualen..
Hoppas på någon vänlig skäl kan räkna ut den!
-Ack tank: 2500liter
-Nytt radiatorsystem (allt i vvs väg är bytt)
-ca 130 kvm inkl övervåning.
-Huset är ännu ej tilläggsisolerat (med andra ord väldigt dåligt isolerat)
Hoppas någon kan räkna ut åt mig.
Mvh henrik
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kurvlutningen är beroende av hur välisolerat hus du har samt var du bor.
Alltså första fråga, var bor du?
När är huset byggt?
När allt vvs byttes, gjordes en beräkning för lågtemperatur 55-45 eller blev det samma radiatorstorlekar som tidigare?
Alltså första fråga, var bor du?
När är huset byggt?
När allt vvs byttes, gjordes en beräkning för lågtemperatur 55-45 eller blev det samma radiatorstorlekar som tidigare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Späd planta
Hej!
-Huset är en gammal timmerstomme från före 1900 talet. Det är utbyggt på 70 och 80 talet. Inte tilläggsisolerat ännu. Hela huset är dock brädslaget någon gång på 70 talet. Men som sagt dåligt isolerat.
- Jag bor i norra Dalarna och har just nu 20 minus ute! Usch!
-Jag har ingen aning om hur radiatorsystemet är dimensionerat med för temperatur men det sittar iallafall minst 1 radiator i varje rum.
Radiatorerna är av typen dubbla plattor om du förstår..
Allt var nydraget när jag köpte huset. Tidigare satt det en kökspanna kopplad till tankar.
Tidigare har det troligen varit el-element i huset.
Tack för visat intresse! mvh Henrik
-Huset är en gammal timmerstomme från före 1900 talet. Det är utbyggt på 70 och 80 talet. Inte tilläggsisolerat ännu. Hela huset är dock brädslaget någon gång på 70 talet. Men som sagt dåligt isolerat.
- Jag bor i norra Dalarna och har just nu 20 minus ute! Usch!

-Jag har ingen aning om hur radiatorsystemet är dimensionerat med för temperatur men det sittar iallafall minst 1 radiator i varje rum.
Radiatorerna är av typen dubbla plattor om du förstår..
Allt var nydraget när jag köpte huset. Tidigare satt det en kökspanna kopplad till tankar.
Tidigare har det troligen varit el-element i huset.
Tack för visat intresse! mvh Henrik
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Dimensionerande utetemperatur i Dalarna ligger runt -28°.
Går man in i kurvdiagrammet hamnar man vid kurva 1,2.
Börja med att ställa in den.
År du inte nöjd efter ett dygn så stega upp till 1,4 osv.
Blir det för varmt så stega ner tills du hamnar rätt.
Går man in i kurvdiagrammet hamnar man vid kurva 1,2.
Börja med att ställa in den.
År du inte nöjd efter ett dygn så stega upp till 1,4 osv.
Blir det för varmt så stega ner tills du hamnar rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har räknat lite på dessa ekvationer, och kommit till att man satt kurvlutningen till 1,8 utifrån en dimensionerande utetemperatur om -10 grader, dimensionerande innetemperatur +20 grader och framledningstemperatur +80 grader.
Att du har 1,8 i lutning innebär vanligt högtemperatursystem. Ett lågtemperatursystem med radiatorer skulle inneburit väldigt stora radiatorer som skulle tagit i anspråk mycket utrymme.
Min bedömning är att knäckpunkten är boven i dramat. Skulle det inte räcka till, så finns det andra grepp vi kan ta, men för att inte det hela skall bli övermäktigt så tar vi en sak i taget.
-20 eller drygt det har vi här i Värmland med. Värmebaronen arbetar så skjortan står rakt ut och tänderna skallrar nere i pannrummet
Att du har 1,8 i lutning innebär vanligt högtemperatursystem. Ett lågtemperatursystem med radiatorer skulle inneburit väldigt stora radiatorer som skulle tagit i anspråk mycket utrymme.
Min bedömning är att knäckpunkten är boven i dramat. Skulle det inte räcka till, så finns det andra grepp vi kan ta, men för att inte det hela skall bli övermäktigt så tar vi en sak i taget.
-20 eller drygt det har vi här i Värmland med. Värmebaronen arbetar så skjortan står rakt ut och tänderna skallrar nere i pannrummet

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Späd planta
hej!
jag har nu provat att ändra kurvan från 1,8 till 1,2.
ska bli intressant hur den visar imorgon.
jag har också ändrat knäckpunkten till off efter tippset från bergtorparen. men vad jag kan läsa i manualen så ska endast golvvärmesystem ha knäckpunkten inställd på off. för mig som har radiatorer då? kan det vara en fördel med att ha knäckpunkten på off?
mvh henrik
jag har nu provat att ändra kurvan från 1,8 till 1,2.
ska bli intressant hur den visar imorgon.
jag har också ändrat knäckpunkten till off efter tippset från bergtorparen. men vad jag kan läsa i manualen så ska endast golvvärmesystem ha knäckpunkten inställd på off. för mig som har radiatorer då? kan det vara en fördel med att ha knäckpunkten på off?
mvh henrik
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
I regel vill man ha upp kurvan lite när utetempen ligger runt noll.
Du får prova dig fram vad du trivs med och vad som passar ditt hus.
Du får prova dig fram vad du trivs med och vad som passar ditt hus.
-
- Späd planta
Hej!
jag har nog fått lite ordning på systemet nu!
Men jag har en fråga till:
Jag har ju sänkningsprogram. Hur gör jag för att ställa in temperaturen som den ska sänka till? Det står ju inte ett skvatt om detta i manualen! jag har provat att skriva in min önskade sänkningstemperatur under menyn "sänkning" men den vägrar att sänka till den inställda sänkningstemperaturen.
På mynyn "komfort" har jag ställt in den temperatur jag vill ha när jag är hemma. Sen ställer jag in "auto". Då ska det väll fungera automatiskt??
varför sänker den inte till sänkningstemperaturen?
jag har nog fått lite ordning på systemet nu!
Men jag har en fråga till:
Jag har ju sänkningsprogram. Hur gör jag för att ställa in temperaturen som den ska sänka till? Det står ju inte ett skvatt om detta i manualen! jag har provat att skriva in min önskade sänkningstemperatur under menyn "sänkning" men den vägrar att sänka till den inställda sänkningstemperaturen.
På mynyn "komfort" har jag ställt in den temperatur jag vill ha när jag är hemma. Sen ställer jag in "auto". Då ska det väll fungera automatiskt??
varför sänker den inte till sänkningstemperaturen?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det var en sällsynt krånglig styrning. Man måste ju vara styrtekniker för att förstå.
Jag misstänker att du inte lagt in något personligt tidsprogram för varje dag där du vill ha komfort-temperatur. Prova det och sätt den sedan i auto.
Jag misstänker att du inte lagt in något personligt tidsprogram för varje dag där du vill ha komfort-temperatur. Prova det och sätt den sedan i auto.
-
- Späd planta
hej!
Det är nog jag som är krånglig;)
Jag hqar börjat fått brqa ordning nu på styrningen. Men en sak: Om jag ställer in 16 grader i sänkningstemperatur. Sedna trycker jag "enter" så att jag kan se "önskad temp" och "aktuel temp" på rumsgivaren så visar det aldrig "önskad temp" 16 grader. Men det är en måne på displayen. Vad tror ni?
Det är nog jag som är krånglig;)
Jag hqar börjat fått brqa ordning nu på styrningen. Men en sak: Om jag ställer in 16 grader i sänkningstemperatur. Sedna trycker jag "enter" så att jag kan se "önskad temp" och "aktuel temp" på rumsgivaren så visar det aldrig "önskad temp" 16 grader. Men det är en måne på displayen. Vad tror ni?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Måne= Sänkningstemperatur Sol= Komforttemperatur. Börvärde= Inställd (önskad värde) och det finns ett sådant för sänkningstemperatur och ett för komforttemperatur.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25