Kan inte få upp någon värme i elementen
Kan inte få upp någon värme i elementen
Jo, cirkulationspumpen går och ingen ventil är stängd i någon av de två kretsarnapå och shunten kör jag på halvöppet t v.
Det var oljebrännare i denna pannan från början och det fungerade fint, sedan blev det sommar och jag rengjorde ventilerna och ventilhusen. Det är gamla Honewell enrörs.
Sedan stod det hela stilla tills det började nypa lite i luften. Då drog jag igång cirkulationen men fick bara värme i den mindre kretsen(hade jag inte rört ventilerna på).
Provade med luftningar och tömma ut allt vatten många ggr, olika hastighet på cirkpump, justerade ventilerna.
några ggr lyckades det komma igång men såfort brännaren stannade(systemet blev kallt) så var det tvärstopp nästa gång.
När brännaren la av fullständigt och jag gick över till ved fungerade det utmärkt!!!!
Elementen var t o m nästan tomma på vatten på slutet men fungerade fint.
Nu gick jag över till pellets idag och har tappat värmen i BÅDA kretsarna. Returen in i pannan är stekhet och Tillopp iskall.
Förstår ingenting, borde vara något med ventilerna men osäker. Kankse pannan som spökar?
Termostaterna är iaf Honeywell Stato.
Ja, svara på detta mysterium den som kan.
Glad som tusan för att brännaren bara startade direkt från första start och bara kör på så länge den får pellets:)
Lite ledsen över att huset håller under 10 gr och 14 där jag har el-element:(
Det var oljebrännare i denna pannan från början och det fungerade fint, sedan blev det sommar och jag rengjorde ventilerna och ventilhusen. Det är gamla Honewell enrörs.
Sedan stod det hela stilla tills det började nypa lite i luften. Då drog jag igång cirkulationen men fick bara värme i den mindre kretsen(hade jag inte rört ventilerna på).
Provade med luftningar och tömma ut allt vatten många ggr, olika hastighet på cirkpump, justerade ventilerna.
några ggr lyckades det komma igång men såfort brännaren stannade(systemet blev kallt) så var det tvärstopp nästa gång.
När brännaren la av fullständigt och jag gick över till ved fungerade det utmärkt!!!!
Elementen var t o m nästan tomma på vatten på slutet men fungerade fint.
Nu gick jag över till pellets idag och har tappat värmen i BÅDA kretsarna. Returen in i pannan är stekhet och Tillopp iskall.
Förstår ingenting, borde vara något med ventilerna men osäker. Kankse pannan som spökar?
Termostaterna är iaf Honeywell Stato.
Ja, svara på detta mysterium den som kan.
Glad som tusan för att brännaren bara startade direkt från första start och bara kör på så länge den får pellets:)
Lite ledsen över att huset håller under 10 gr och 14 där jag har el-element:(
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Re: Kan inte få upp någon värme i elementen
Det är ganska normalt att termostatvred på element fastnar under sommaren. Det brukar ju vara så pass varmt att ventilen trycks mot säten i lång tid. Själv går jag en runde med en liten hammare och pratar med alla ventiler, då brukar de fatta vinken...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Skruva bort termostatdelen från ventilhuset och tryck in ventilstiftet upprepande tills stiftet fjädrar tillbaka eller som Icecap skriver slå försiktigt med en liten hammare.
Drag ALDRIG i stiftet med någon tång. Då blir det garanterat läckage.
Lufta också elementen och kolla systemtrycket så att systemet är fyllt.
Drag ALDRIG i stiftet med någon tång. Då blir det garanterat läckage.
Lufta också elementen och kolla systemtrycket så att systemet är fyllt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Med handpåläggning brukar man hitta var det spökar. Man får vara snabb, om det finns risk att bränna sig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jag har en radiator som jag måste motionera varannan vecka, varje vecka ibland. Den är inkonsekvent den jäklen också för ibland är det iskallt och ibland är det full gas oavsett temperatur...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Hej Bjorx
Tips som är värd att kolla upp....
Du nämner att du får värme på alla element / radiatorer när du eldar med ved...
Det får mig att tro att det fattas lite vatten i systemet som gör att vatten cirkulationen slutar att fungera
Med ved får du hetare system vatten i pannan som gör att vattenbristen tillfälligt försvinner och
det medför att cirkulationen fungerar och ger värme till alla element...
Men med pellet = mindre inmatad effekt och vatten volymen krymper och får till en luftficka
som gör att vattnet inte cirkulerar som det är tänkt...
Tips som är värd att kolla upp....
Du nämner att du får värme på alla element / radiatorer när du eldar med ved...
Det får mig att tro att det fattas lite vatten i systemet som gör att vatten cirkulationen slutar att fungera
Med ved får du hetare system vatten i pannan som gör att vattenbristen tillfälligt försvinner och
det medför att cirkulationen fungerar och ger värme till alla element...
Men med pellet = mindre inmatad effekt och vatten volymen krymper och får till en luftficka
som gör att vattnet inte cirkulerar som det är tänkt...
Tillverkar rökgasutrustning
Tack för det inlägget och andra!
Alla ventiler rör sig som de ska, det var det jag gick över i somras och nyligen på förekommen anledning.
Det där med luftficka kan väl vara något, kan man lufta bara själva pannan? via expansionskärl eller annat?
Annars verkar inte arbetstrycket i systemet vara särskilt viktigt.
När jag eldat med ved har det tagit lång tid att få upp värmen och sällan över 45 grader. kan detta spela roll? Sedan är veden mer rundstrålande och värmer på annat sätt. Nu är ju pannan byggd för olja så den borde f-n funka.
Det har varit riktigt kallt i skåne under helgen jag varit borta, kan det ah blivit proppar i ledningarna då det inte eldats?
Magnus
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Alla ventiler rör sig som de ska, det var det jag gick över i somras och nyligen på förekommen anledning.
Det där med luftficka kan väl vara något, kan man lufta bara själva pannan? via expansionskärl eller annat?
Annars verkar inte arbetstrycket i systemet vara särskilt viktigt.
När jag eldat med ved har det tagit lång tid att få upp värmen och sällan över 45 grader. kan detta spela roll? Sedan är veden mer rundstrålande och värmer på annat sätt. Nu är ju pannan byggd för olja så den borde f-n funka.
Det har varit riktigt kallt i skåne under helgen jag varit borta, kan det ah blivit proppar i ledningarna då det inte eldats?
Magnus
Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Du skriver
"Provade med luftningar och tömma ut allt vatten många ggr, olika hastighet på cirkpump, justerade ventilerna.
några ggr lyckades det komma igång men såfort brännaren stannade(systemet blev kallt) så var det tvärstopp nästa gång. "
Vad innebär "tömma ut allt vatten många ggr"?
Att tappa ur vatten och fylla på nytt är ett säkert sätt att få problem med luft.
Är det ett öppet expansionskärl på vinden eller ett slutet i pannrummet?
Är rören till radiatorerna varma men inte radiatorn?
"Provade med luftningar och tömma ut allt vatten många ggr, olika hastighet på cirkpump, justerade ventilerna.
några ggr lyckades det komma igång men såfort brännaren stannade(systemet blev kallt) så var det tvärstopp nästa gång. "
Vad innebär "tömma ut allt vatten många ggr"?
Att tappa ur vatten och fylla på nytt är ett säkert sätt att få problem med luft.
Är det ett öppet expansionskärl på vinden eller ett slutet i pannrummet?
Är rören till radiatorerna varma men inte radiatorn?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jo, jag tömde ut vattnet ur elementen flertalet ggr för att få bort ev. slagg i systemet som fastnar i ventilerna(kankse långsökt) men hade inte så många uppslag då.
Men har som sagt kört med halvtomma element(mycket luft) och fått cirkulation nyligen.
nej, ingenting blir varmt nu, varken ledningar eller element. Klart ledningarna närmast pannan är varma, både tillop och retur idag.
Extra info till problematiken: Skall kankse nämna att ventilerna går att justera i djupled med en ca 1/2" tums gänga.detta gjorde jag på ena kretsen i somras men återställde dock ursprungsdjup.
Men har som sagt kört med halvtomma element(mycket luft) och fått cirkulation nyligen.
nej, ingenting blir varmt nu, varken ledningar eller element. Klart ledningarna närmast pannan är varma, både tillop och retur idag.
Extra info till problematiken: Skall kankse nämna att ventilerna går att justera i djupled med en ca 1/2" tums gänga.detta gjorde jag på ena kretsen i somras men återställde dock ursprungsdjup.
Glömde skriva - slutet exp.kärl i pannrum.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Ett par frågor för att få en klar bild.
Hur stort är expansionskärlet och vilket förtryck är angivet på det?
Vilket tryck visar systemets manometer?
Hur stor höjdskillnad är det mellan expansionskärlet och översta radiatorn i huset?
Vad är det för panna och pannvolym?
Hur stort är expansionskärlet och vilket förtryck är angivet på det?
Vilket tryck visar systemets manometer?
Hur stor höjdskillnad är det mellan expansionskärlet och översta radiatorn i huset?
Vad är det för panna och pannvolym?
Expkärl är på 18l övrig märkning saknas. Låter lite melon om det kanske membranet kollapsat?
Kärlet sitter i ovankant av panna och sedan är det väl 2 m till topp av element ovanvån.
Tryck enl panna 8 m och expkärl 6 m.
pannan är tmv e20 -73 och pannvolym?(inte mycket), ganska smal oljepanna.
Kärlet sitter i ovankant av panna och sedan är det väl 2 m till topp av element ovanvån.
Tryck enl panna 8 m och expkärl 6 m.
pannan är tmv e20 -73 och pannvolym?(inte mycket), ganska smal oljepanna.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Då är det den här pannan du har http://www.nibeonline.com/pdf/039323-2.pdf.
Pannvolymen är 120 liter.
Räkna med 10 liter per radiator inkl rör, vad får du för systemvolym då?
En tumregel är att expansionskärlet bör vara 10% av systemvolymen vid slutna kärl eftersom bara 50-60% av kärlets volym utnyttjas. Resten är luft i gummiblåsan.
Börja med att kolla om blåsan är hel genom att trycka in ventilstiftet (typ bildäck) lite i botten på kärlet.
Kommer det luft är blåsan hel, kommer det vatten är kärlet kass och ska bytas.
Är kärlet ok fyller du systemet till 13 mvp = 1,3 bar.
Gå sedan runt och lufta raddisarna.
Fyll sedan upp systemet igen till 13 mvp.
Nu är systemet uppfyllt och du bör få fram värme, annars får vi felsöka vidare.
Pannvolymen är 120 liter.
Räkna med 10 liter per radiator inkl rör, vad får du för systemvolym då?
En tumregel är att expansionskärlet bör vara 10% av systemvolymen vid slutna kärl eftersom bara 50-60% av kärlets volym utnyttjas. Resten är luft i gummiblåsan.
Börja med att kolla om blåsan är hel genom att trycka in ventilstiftet (typ bildäck) lite i botten på kärlet.
Kommer det luft är blåsan hel, kommer det vatten är kärlet kass och ska bytas.
Är kärlet ok fyller du systemet till 13 mvp = 1,3 bar.
Gå sedan runt och lufta raddisarna.
Fyll sedan upp systemet igen till 13 mvp.
Nu är systemet uppfyllt och du bör få fram värme, annars får vi felsöka vidare.
Trycket är enligt båda mätarna tillräckligt för att det ska funka. Så det felet är det inte. Men lufta hela systemet.
Är du säker på att cirkpumpen är hel?
Det kan vara så att axeln är av men motorn går.
/Vednisse
Det kan vara så att axeln är av men motorn går.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.