Bästa inställningen på pannan och Pelletsbrännaren
Bästa inställningen på pannan och Pelletsbrännaren
Jag har två frågor jag funderat på länge. Vad är bästa temperaturen att elda upp pannan till ur energispararsynpunkt då det gäller Pellets. Jag har en Landis o Gyr-termostat som diffar på 6 eller 7° så om jag ställer in den på att den ska slå ifrån på tex 85° så startar den vid ca 78°. Eldar jag upp pannan till tex 70° då går det ju mindre Pellets men o andra sidan måste man vrida upp shunten mera då för att få samma temperatur på elementen som om man tex hade haft pannan på 85°. Sen a.n.g Pelletsbrännaren så har jag en liknande fråga. Jag en "Bio Warm-brännare" som jag kan köra på 35kw om jag vill men jag kör den på runt 18-20 kw. Kör jag den på runt 20 kw så tar det ca en halvtimme innan den slår av. Men kör jag den på 35Kw (har aldrig testat) så kanske det tar 15 minuter men då drar den ju naturligtvis mera Pellets eftersom rosterytan blir större och kräver mera Pellets för att täckas. Så vad tror ni som kan att ultimata inställningen för mig på brännaren och Pannans temperatur är för att spara Pellets i största möjliga mån.
Brännare: Bio Warm
Panna: Albin Trio 330
Pellets: Bio Norr
Panna: Albin Trio 330
Pellets: Bio Norr
Re: Bästa inställningen på pannan och Pelletsbrännaren
Utstrålningen från pannan stiger såklart med högre temperatur - men det är den enda skillnad!
Huset förbrukar lika mycket energi oavsett vilken temperatur pannan har, alltså har temperaturområdet ingen betydelse.
Vill du spara är det isolering som gäller och en termostat med större hysteres kan ge en liten vinst.
Huset förbrukar lika mycket energi oavsett vilken temperatur pannan har, alltså har temperaturområdet ingen betydelse.
Vill du spara är det isolering som gäller och en termostat med större hysteres kan ge en liten vinst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Låg effekt ger något bättre verkningsgrad, om brännaren funkar lika bra pa en lägre effekt. Låg panntemperatur kan också ge lite. Det som sätter gränsen är kondens problem och varmvatten komfort. Om det skiljer så myxket att det är värt att bry sig om vet jag inte.
Glöm inte legionella bakterien. Är det 60 grader som gäller för den?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Nä, 60grader får det inte vara i tappvattnet. Dessutom räcker det med att toppa upp då och då.
danei: "60°C får det inte vara i tappvattnet."
Och det är ju inte helt sant heller... Det bör inte vara skållningsrisk och är det "offentliga" ställen (badhus, sjukhus, dagis osv.) är det sant att det inte får vara skållningsrisk men i hemmet får man risikera så mycket man vill.
Jag menar dock att det vid nyinstallation ska vara termostatblandare på varmvatten - men man behöver inte bygga om på befintlig anläggning om man inte vill.
Och det är ju inte helt sant heller... Det bör inte vara skållningsrisk och är det "offentliga" ställen (badhus, sjukhus, dagis osv.) är det sant att det inte får vara skållningsrisk men i hemmet får man risikera så mycket man vill.
Jag menar dock att det vid nyinstallation ska vara termostatblandare på varmvatten - men man behöver inte bygga om på befintlig anläggning om man inte vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Enligt BBR2008 som gäller som krav på nya installationer gäller max 60°C med tanke på skollnings risk. Minst 50°C med tanke på leginella. Avsnitt 6.62 gäller tappvatten, för den som vill läsa källan. Leginella växer inte över 45°, men det krävs långa perioder med temperatur mellan 20°C och 45°C för att det ska växa. I värmepumpat brukar man toppa upp en gång varje eller varannan vecka för att döda av eventuella bakterier. Termostatblandare existerar inte som köksblandare eller till handfat vad jag vet. Vanliga är de i alla fall inte.
Kraven gäller inte retroaktivt, så gammla instalationer behöver inte ändras. Men minst 60°C är absolut fel.
Kraven gäller inte retroaktivt, så gammla instalationer behöver inte ändras. Men minst 60°C är absolut fel.
Sedan 1:e januari 2012 är det BBR 2012 som gäller vid nyinstallation.
Men texten och kapitelnumret är den samma som i BBR 2008.
Men texten och kapitelnumret är den samma som i BBR 2008.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.