Lång gångtid ;-)
Re: Lång gångtid ;-)
Jag tror inte att jag har en laddomat nej. Det sitter en cirkulationspump efter pannan men den verkar rulla oavsett så jag har nog konstantcirkulation som du säger ja...
Efter lite mer forskande kring mitt system och halvt oseriöst följande av rör i huset, från och till panna och från och till acktank så verkar det som att det inte alls är något rör från acktank till elementen i huset. Det verkar som att acktanken går ut mot tappvattenledningarna, dvs. acktanken är nog föga involverad i värmen i huset. Detta för att varmvattenberedaren naturligtvis sitter i acktanken (jag vet, jag är inge smart på det här, men man lär sig sakta men säkert...) Det förklarar ju också varför det blir lite ojämn uttemperatur till elementen, när pannan går så höjs uttemperaturvattnet och när den varit avslagen i ett par timmar så har uttempen sjunkt 10-15grader. Hade acktanken varit involverad hade det väl varit ett mer konstant flöde ut antar jag?
Så förra husägaren ville väl helt enkelt inte betala för en ny extern beredare med alla sidokostnader, installation, el m.m. utan stog ut med en lite högre drift...
Efter lite mer forskande kring mitt system och halvt oseriöst följande av rör i huset, från och till panna och från och till acktank så verkar det som att det inte alls är något rör från acktank till elementen i huset. Det verkar som att acktanken går ut mot tappvattenledningarna, dvs. acktanken är nog föga involverad i värmen i huset. Detta för att varmvattenberedaren naturligtvis sitter i acktanken (jag vet, jag är inge smart på det här, men man lär sig sakta men säkert...) Det förklarar ju också varför det blir lite ojämn uttemperatur till elementen, när pannan går så höjs uttemperaturvattnet och när den varit avslagen i ett par timmar så har uttempen sjunkt 10-15grader. Hade acktanken varit involverad hade det väl varit ett mer konstant flöde ut antar jag?
Så förra husägaren ville väl helt enkelt inte betala för en ny extern beredare med alla sidokostnader, installation, el m.m. utan stog ut med en lite högre drift...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok då används acktanken enbart som volymförstorare, Med så stor vattenvolym som 250 l i pannan skulle du flytta över rören för vv från tanken till pannans vv uttag..
Ska du köra mot acktank borde du skaffa laddomat alt teremiskventil o sedan flytta driftstermostaten på brännaren till acktanken o ladda den typ 45-80° samt skaffa återvinningskoppel så du tömmer pannan på vv först o shunten på acktanken.. Men det kostar ju en slant om du inte känner nån som kan hjälpa dej el gör det själv..
Ska du köra mot acktank borde du skaffa laddomat alt teremiskventil o sedan flytta driftstermostaten på brännaren till acktanken o ladda den typ 45-80° samt skaffa återvinningskoppel så du tömmer pannan på vv först o shunten på acktanken.. Men det kostar ju en slant om du inte känner nån som kan hjälpa dej el gör det själv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min modulerande drift funkar perfekt. Dock så hittar jag mer eller mindre askkaka vid sotning men förbrukning och komfort är perfekt jämfört med dels förra pannan , den renodlade oljepannan TMV attack 2000 och nuvarande brännare, dels den strulige P21 brännaren.
Askkakan - vad kan det bero på? inte speciellt hård och inte sintrad alltså..
Askkakan - vad kan det bero på? inte speciellt hård och inte sintrad alltså..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Askakan beror troligen på att brännaren inte går med rätt blandning, för mycket eller för lite luft är svårt att säga utan analys, men troligen för lite.
I vilket fall borde tryckluften blåsa bort den om den inte är hård och fastbränd. Har du kollat så munstyckena är rätt justerade och inte igensatta? Det är iofs. inte grundproblemet, men du borde inte ha något att tala om på rostret.
Har även sett pellets som byggt porösa kakor i brännare som är rätt justerade.
/Vednisse
I vilket fall borde tryckluften blåsa bort den om den inte är hård och fastbränd. Har du kollat så munstyckena är rätt justerade och inte igensatta? Det är iofs. inte grundproblemet, men du borde inte ha något att tala om på rostret.
Har även sett pellets som byggt porösa kakor i brännare som är rätt justerade.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ja men just så är det- Porösa kakor .. får se senare om det är samma nu när jag kört en laddning av ny pellets från Hornbach.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Porösa kakor skapas lite då och då. Jag har haft problem med det någon gång ibland och de har oftast berott på mycket långa gångtider pga. låg effekt kombinerat med en aning fet gång.
Min uppfattning om detta är att detta skapar en glödbädd som askan lägger sig på och där sintrar den en aning, bara nog till att hänga lite lagom ihop. Till slut har den bildad ett lager (min brännare har ju brännkopp) som hindrar pelletsen att ramla ner och vid ett visst punkt sker det en snabb uppbyggnad av oförbrända pellets och brännaren stoppar pga. bakvärme.
Min lösning har varit att ställa ner pelletsmängden mellan varje askskrapning istället för att vänta maximalt samt att höja mellanblåsningen styrka. Brännaren gör ju en mellanblåsning var 30 minut (ställbart) där den höjer fläkten med 5% (ställbart), just för att bränna bort en glödbädd som kan byggas upp vid en aning överdosering i kombination med lång gångtid.
Innan jag fick på lambdastyrningen löste jag problemet vid att hålla kvar tiden men att öka den höjning som görs var 30 minut till 25%. Detta äter effektivt en glödbädd så den aldrig byggs upp och askskrapningen tar hand om alla andra ansatser till att någon kakbit skulle sitt till så att den kan byggas upp över många askskrapningar.
Jag har inte märkt denna uppbyggnad som pelletsmärke-beroende, det har helt enkelt varit ett resultat av eldningssättet.
Min uppfattning om detta är att detta skapar en glödbädd som askan lägger sig på och där sintrar den en aning, bara nog till att hänga lite lagom ihop. Till slut har den bildad ett lager (min brännare har ju brännkopp) som hindrar pelletsen att ramla ner och vid ett visst punkt sker det en snabb uppbyggnad av oförbrända pellets och brännaren stoppar pga. bakvärme.
Min lösning har varit att ställa ner pelletsmängden mellan varje askskrapning istället för att vänta maximalt samt att höja mellanblåsningen styrka. Brännaren gör ju en mellanblåsning var 30 minut (ställbart) där den höjer fläkten med 5% (ställbart), just för att bränna bort en glödbädd som kan byggas upp vid en aning överdosering i kombination med lång gångtid.
Innan jag fick på lambdastyrningen löste jag problemet vid att hålla kvar tiden men att öka den höjning som görs var 30 minut till 25%. Detta äter effektivt en glödbädd så den aldrig byggs upp och askskrapningen tar hand om alla andra ansatser till att någon kakbit skulle sitt till så att den kan byggas upp över många askskrapningar.
Jag har inte märkt denna uppbyggnad som pelletsmärke-beroende, det har helt enkelt varit ett resultat av eldningssättet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag hade problem med askkaka förra hösten trots kompressorrengöring. Alla såna tendenser försvann helt vid nästa pelletleverans och för tillfället så närmar jag mig 3 ton utan att ha rört pannan eller brännaren överhuvudtaget (förutom tub-spaken då). Den sämre pelletkvaliteten fungerade nog den också då jag ökade renblåsningsfrekvensen till var 5:e minut i 5 sekunder på 100% fläkt och satte ner kompressorrengöring till vart 10:e kg. Har sedan minskat på fläkten och ökat tiden mellan blåsningarna utan problem men jag minns inte exakt vad jag kör med nu. Askkakan var porös och lätt, men satt ihop och fast i rostret för hårt för att helt blåsas bort av kompressorn.
Var 30:e minut sa du, men hur länge åt gången?
Var 30:e minut sa du, men hur länge åt gången?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Typ 45 - 60 sekunder eller så, beror på effektläge. det ska vara så pass lång tid att den eldar slut i brännkoppen men inte så lång att den inte tänder nästa pelletsdosering som kommer. Och då det doseras under denna extrablåstid slocknar elden inte, den eldar bara upp med ett "kraftigt" luftöverskott under en begränsat tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!